kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴

برگزاری آیین بیل‌گردانی در شهر نیم‌ور محلات

آیین کهن بیل‌گردانی (جشن شکرانه آب و باروری طبیعت) با حضور جمعی از مدیران استان مرکزی و مسئولان محلی در شهر نیم‌ور محلات برگزار شد.


آیین بیل‌گردانی نیم ور محلات سابقه 2 هزار ساله دارد و نسل به نسل تاکنون حفظ شده است.
آیین بیل‌گردانی، نمادی از تشکر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصل‌خیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌ور این آیین، به برکت و زیادی آب در فصل بهار کمک می‌کند.اقشار مختلف مردم شهرستان محلات با برگزاری این آیین به استقبال کشت‌های بهاره می‌روند.
در گذشته مردم شهر تاریخی نیم ور برای حفظ این آیین معنوی هر سال در مواقعی که مسیر جوی‌های آب توسط گل‌ولای و یا رشد گیاهان و علف‌های هرز در ماه اسفند و اوایل فصل بهار مسدود می‌شده و آبرسانی به مزارع به کندی انجام می‌گرفته، با اعلام بزرگان شهر و با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پرداختند.پس از لایروبی جوی‌های آب، بیل گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ‌های انگور به کار می‌رفته است را در2 دسته چهار و سه‌تایی به یکدیگر بسته و بیل‌گردانان این بیل‌ها را با مهارت و قدرت در 2 جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.
در برگزاری این آیین در حال حاضر ورزشکاران یا بیل‌گردانان 2 دسته بیل به وزن 32 کیلوگرم را بین پنج تا 30 بار بالای سر خود می‌چرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش می‌گذارند.پهلوانانی که بیل‌ها را دور سر می‌چرخاندند و شعار اگر خسته جانی بگو یا علی سرمی‌دهند معتقدند، این آیین موجب افزایش برکت و نزولات آسمانی می‌شود.
گرداندن بیل‌ها در این آیین نشان از پهلوانی و بستن بیل‌ها نشان از اتحاد و وحدت و چرخاندن بیل‌ها دور سر، نشان از چرخیدن دور یک محور بوده است.
این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد، و قبل از شروع بیل‌گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه‌ای را تا محل برگزاری که بر روی سکوی مخصوصی در مرکز شهر نیم ور است، انجام می‌دهند.
آداب و رسوم کهن خطه نیم ور به ویژه بیل‌گردانی به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی محسوب می‌شود.
این مراسم در سال 1389 به عنوان میراث معنوی کشوی به ثبت آثار ملی رسید و 2 هزار سال قدمت دارد و این آیین با اجرای موسیقی محلی، برگزاری غرفه‌های سوغات محلی و صنایع دستی برگزار می‌شود.