kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲

کوتاه از انتخابات


سازوکار انتخاب نامزد نهایی جبهه مردمی مشخص شد
سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به مشخص شدن سازوکار انتخاب نامزد نهایی جبهه مردمی، گفت: کاندیدای واحد را براساس مناظره‌ها، سخنرانی‌ها و پیمایش‌ها اعلام می‌کنیم.
مرضیه وحید دستجردی سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری رأی‌گیری پس از جلسه با کاندیداهای جبهه مردمی، اظهار داشت: رأی‌گیری برای این بود که ما به تصمیم نهایی برسیم که آیا همه نامزدها برای ثبت‌نام شرکت کنند یا خیر، لذا طبق این رأی‌گیری اعلام شد که ثبت‌نام 5 نامزد جبهه مردمی بلامانع است و زمان ثبت‌نام نامزدها یا جمعه یا روز شنبه خواهد بود و قرار شده است خود نامزدها برای ثبت‌نام بروند. وی درباره سازوکار جبهه مردمی برای ثبت‌نام و انتخاب نامزد نهایی اظهار داشت: در ظرف چند روز گذشته با همه 5 کاندیدای ریاست جمهوری که منتخب دور دوم مجمع ملی جبهه بودند، مذاکراتی انجام شد و براساس این مذاکرات اعضای شورای مرکزی سوالات خود را مطرح کردند و راهکارها و نظرات آنها را نیز گرفتند.
دستجردی با بیان اینکه جلسات با نامزدها بسیار خوب بود و همه این 5 نامزد سازوکار قبلی جبهه را قبول داشتند، تصریح کرد: سازوکار جبهه این است که بالاخره درنهایت جبهه به یک کاندیدای واحد برسد و این در مرحله آخر صورت می‌گیرد.

برای رسیدن به پیروزی فاصله کمی داریم
مهرداد بذرپاش نامزد جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در حاشیه نشست شورای مرکزی جمنا درباره لزوم اجماع و وحدت نیروهای انقلاب اظهار داشت: به نظر بنده یک اتفاق جدید و بدیعی بین نیروهایی که موافق ادامه وضع موجود نیستند، افتاده است و آن هم این است که آنها کاملاً قائل به این هستند که شرایط امروز به هیچ عنوان مطلوب نیست. بذرپاش گفت: امروز کشور از کم‌نشاطی رنج می‌برد، ما مدل‌های مطلوبی برای آزادی‌های اجتماعی نداشته‌ایم و حتماً کسی که سکاندار کشور می‌شود باید در حوزه نشاط و به ویژه حوزه جوانان وضعیت مطلوب‌تری به وجود بیاورد.
وی درباره لزوم وحدت نیروهای انقلاب تشریح کرد: ما حتماً باید باهم باشیم،‌ این مسئله شرط لازم برای تحقق پیروزی است، ما برای رسیدن به پیروزی فاصله کمی داریم و نباید با به هم ریختگی رفتاری و محتوایی مانع از رسیدن به پیروزی و دستیابی به اهداف بلند شود.
بذرپاش همچنین در نشست شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه کشور اکنون از کم‌نشاطی رنج می‌برد، گفت: همه چیز برای تغییر وضع کنونی مهیاست و البته مردم هر تصمیمی که ۲۹ اردیبهشت‌ماه بگیرند، قابل احترام است.

شورای عالی سیاست گذاری را مرجع تصمیم‌گیری نمی‌دانیم
دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه اصلاح طلبان در سال ٩٢ بین بد و بدتر را انتخاب کردند، افزود: شورای عالی سیاست‌گذاری را مرجع اصلاح طلبان و تصمیم برای حضور کاندیداها نمی‌دانیم، مگر اصلاحات ارث پدری برخی افراد است.
فومنی با بیان اینکه اصلاح طلبان درسال ٩٢ بین بد و بدتر انتخاب کردند، افزود: شورای عالی سیاست گذاری را مرجع اصلاح طلبان و تصمیم برای حضور کاندیداها نمی‌دانیم، مگر اصلاحات ارث پدری برخی افراد است بت‌هایی که در این زمینه وجود دارد باید شکسته شود.

شورای نگهبان تنها مرجع تشخیص صلاحیت داوطلبان
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود طی متنی اعلام کرد که  براساس قانون اساسی، شورای نگهبان تنها مرجع تشخیص صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری است.
در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: توسعه یا تضییق در شرایط رئیس‌جمهور، مقرر در اصل 115 قانون اساسی، خارج از صلاحیت مجلس شورای اسلامی است و تشخیص صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری منحصرا بر عهده شورای نگهبان است.

نحوه تبلیغات نامزدها در فضای مجازی
رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات کشور درباره اینکه آیا تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی وجود داشته یا خیر گفت: موارد جزئی بوده که از سوی کمیته قضایی رصد شده‌اند و با تخلفات و جرائم تذکر و برخوردهای لازم صورت می‌گیرد.
حسین ذوالفقاری رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات کشور پس از بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران درباره نحوه تبلیغات نامزدها در فضای مجازی اظهارداشت: دستورالعمل کاملی درباره تبلیغات در فضای مجازی تهیه شده و به استانها ابلاغ کرده ایم، هر کدام از ستادهای انتخاباتی نامزدها که بنا دارند کار تبلیغاتی انجام دهند باید دقیقا آن کانالی که می‌خواهند در فضای مجازی ایجاد کنند با شناسه مشخص باشد و این موضوع طبق آن دستورالعمل انجام می‌شود.
وی افزود: اگر در آن کانال‌ها مطلبی نوشته شود مسئولیتش مستقیما متوجه آن ستاد انتخاباتی است که دارد کار تبلیغاتی انجام می‌دهد اما اگر خارج از آن و در سایت و کانال دیگری از این کاندیدا یا ستاد تبلیغاتی‌اش مطرح شود باید بلافاصله درخصوص آن مطلب اظهارنظر کنند و مشخص شود که این مطلب متعلق به آنها هست یا خیر که اگر آن مطلب مربوط به آنها نباشد باید بلافاصله طی اطلاعیه‌ای تکذیبیه بزنند.
رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: ستادهای تبلیغاتی نامزدها مکلف هستند تبلیغات خود را در فضای مجاری ساماندهی کنند.

جهانگیری هم کاندیدای انتخابات می‌شود
علیرغم مخالفت حجت‌الاسلام روحانی با حضور فردی به عنوان رقیب، با فشار جریان اصلاحات مجبور شده است رقابت با اسحاق جهانگیری را بپذیرد.
به گزارش تسنیم با این حال روحانی این پذیرش را مشروط به این کرده است که جهانگیری پس از ثبت نام اعلام کند نهایتا به نفع روحانی کنار خواهد رفت. با توجه به اینکه یکی از شروط جهانگیری آن بود که اگر بیاید با روحانی رقابت خواهد کرد، معلوم نیست که او شرط گذاری اخیر روحانی مبنی بر کناره گیری اش را بپذیرد واین نقش را بازی کند.

پیش‌بینی‌ها درباره کابینه رئیسی هیچگونه رسمیت و اعتباری ندارد
ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه وی اطلاعیه صادر کرد.
در این اطلاعیه آمده است: ضمن احترام به گمانه‌زنی‌ها در مورد کابینه احتمالی دولت حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، اعلام می‌دارد این پیش‌بینی‌ها مبتنی بر سلایق افراد بوده و هیچگونه رسمیت و اعتباری ندارد.