kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
رئیس‌جمهور در جمع پرشور مردم زاهدان:

چهره سیستان و بلوچستان متحول می‌شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در قانون اساسی بین اقوام تفاوتی وجود ندارد و همه از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند گفت: در ایران شهروند درجه دو نداریم.
به گزارش خبرگزاری‌ها از زاهدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جمع با شکوه مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در ورزشگاه 17 شهریور زاهدان با بیان اینکه سیستان و بلوچستان پاره تن ایران است، افزود: سیستان سرزمین اسطوره‌های تاریخی است و بلوچستان صاحب کهن‌ترین فرهنگ ایرانی است.
رئیس‌جمهور اذعان داشت: ما شیعیان و برادران اهل تسنن همه زیر پرچم اسلام هستیم و همه افتخار می‌کنیم که پیرو قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) و همه دوستدار خاندان رسالت و اهل‌بیت(ع) هستیم.
وی افزود: اولین نکته برای سیستان و بلوچستان امنیت است و تامین این امنیت بر دوش و برعهده شما است و نیروهای مسلح کمک شما در ایجاد امنیت پایدار خواهند بود.
دکتر روحانی تصریح کرد: تمام اقوام و طوایف و مذاهب شیعه و سنی باید برای امنیت این سرزمین دست به دست هم دهیم.
وی ادامه داد: ما همه تابع قانون اساسی هستیم، ما همه زیر پرچم رهبری معظم انقلاب هستیم.
رئیس جمهور بیان داشت: در این قانون اساسی بین اقوام تفاوتی وجود ندارد و همه از حقوق شهروندی برابر برخوردار هستند؛ ما در این کشور شهروند درجه دو نداریم، در این کشور شایسته‌سالاری حاکم است، هر که شایسته‌تر باشد قطعا مقام بالاتر خواهد داشت.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشور ادامه داد: وقتی که چند مرزبان ربوده شدند از این خطه همه یک صدا ندای وحدت سر دادید، من سپاس مردم ایران را به شیعه و سنی و علمای آنها و تمام ریش‌سفیدان و تمام آنهایی که برای آزادی مرزبانان ما تلاش کردند تقدیم می‌کنم.
رئیس دولت تدبیر و امید افزود: از تمام مردم و همه عزیزانی که در این استان زندگی می‌کنند، می‌خواهم که بر حفظ و ایجاد امنیت پایدار که بر دوش و عهده آنهاست با کمک نیروهای مسلح در این سرزمین بکوشند.
وی با اشاره به این که دولت برنامه‌های متعددی برای عمران و آبادانی این استان دارد گفت: علاوه بر امنیت، توسعه در سیستان و بلوچستان نیز لازم است که این توسعه می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های معادن آغاز شود.
روحانی ادامه داد: فعلا با هشت گروه شناسایی برای استخراج معادن و اکتشاف در شمال سیستان و بلوچستان رایزنی صورت گرفته است.
رئیس دولت یازدهم به حول و قوه الهی از شروع این سفر برای کشف و شناسایی منابع ذی قیمت مس، طلا، روی، قلع و آهن شروع و اقدام خواهد شد.
روحانی اضافه کرد: من خوشحالم که در این استان هم معاون استاندار شیعه و هم معاون استاندار از اهل سنت داریم، خوشحالم که در این استان هم فرماندار شیعه و هم فرماندار از اهل سنت داریم و خوشحالم که حتی هم فرماندار از مردان هم فرماندار از بانوان عزیز کشورمان داریم.
رئیس‌جمهور به اهمیت مسئله گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که در دولت یازدهم گازرسانی از منطقه ایرانشهر آغاز و به سمت زاهدان و خاش خواهد رفت. البته تاکید من این است که گاز در سال 94 هم به زاهدان و خاش برسد.
رئیس‌جمهوری گفت: از هم‌اکنون کار برای آماده‌سازی مجتمع‌های پتروشیمی در ایرانشهر با سرمایه بخش خصوصی و با حمایت دولت و ایجاد منطقه ویژه برای پتروشیمی در ایرانشهر آماده می‌شود.
روحانی ادامه داد: برای پروژه آب های تحت فشار برای کشاورزی مجموعا حدود 100 هزار هکتار انشاءالله در این دولت سال به سال اجرایی خواهد شد و شما شاهد توسعه و رشد کشاورزی در این استان خواهید بود.
وی با بیان اینکه طرحی هم برای منطقه سیستان در زمینه کشاورزی در نظر داریم.
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: علاوه بر این سیستان و بلوچستان استانی است که باید از محل ترانزیت شاهد یک تحول بزرگ باشیم برای اینکه منطقه دریای عمان و اقیانوس هند را نه تنها به شمال کشور که به سایر کشورهای همجوار و شمالی متصل کنیم، توسعه بندر چابهار جزو برنامه‌های این دولت خواهد بود و مرحله اول و دوم توسعه را انشاءالله در دولت یازدهم اجرا و عملی خواهیم کرد.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: همچنین با راه‌آهن از چابهار به سمت زاهدان یا فهرج و اتصال آن به راه‌آهن سراسری در نهایت اتصال این راه‌آهن به افغانستان و آسیای مرکزی شاهد یک توسعه و تحول در این استان خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در دولت یازدهم در زمینه گاز، آب، معدن، بندر، راه‌آهن و مسیر ترانزیت و صادرات شاهد یک تحول بزرگ در این استان خواهید بود، گفت: من وظیفه دولت یازدهم می‌دانم به استان‌هایی که محرومیت بیشتری در سالهای گذشته داشته‌اند، تلاش و خدمت بیشتری ارائه دهند.
رئیس‌جمهوری گفت: یکی از هدف‌های ما توسعه این استان است به همین دلیل در افغانستان بر حق آب مردم این استان از رودخانه هیرمند تاکید کردیم.
وی اظهار امیدواری کرد که شاهد آبادانی در دریاچه هامون، جازموریان، تالاب‌ها و رودخانه‌های این استان به همت شما مردم خواهیم بود تا روز به روز شاهد تعالی و توسعه بیشتر این استان باشیم.
اکتشاف معادن در سیستان و بلوچستان
وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی زاهدان گفت: عملیات اکتشاف معادن در گستره‌ای معادل 45 هزار کیلومتر مربع در سیستان و بلوچستان آغاز شده است. به گزارش خبرنگار کیهان از زاهدان، «محمدرضا نعمت‌زاده» افزود: سیستان و بلوچستان به عنوان گسترده‌ترین استان کشور از توانمندی‌های بسیار خوبی برخوردار است.
وی بیان کرد: در بخش معادن این استان کارهای خوبی آغاز شده که مقرر شده است 45 هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشاف معدنی در مدت دو سال در سیستان و بلوچستان انجام ‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: نوار مرز از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان به عرض 20 کیلومتر عملیات اکتشاف انجام خواهد شد.
وی افزود: این عملیات در منطقه سراوان حدود 15هزار کیلومتر مربع و سیستان حدود 17 هزار کیلومتر مربع انجام می‌شود.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود معادن خوبی از جمله معادن آنتی موان در این استان شناسایی که متعاقب آن صنایع وابسته از جمله صنایع فلزی و غیرفلزی معدنی ایجاد و فعال شوند.
وی با تاکید بر احیای صنایع ریسندگی و بافندگی در استان ادامه داد: متاسفانه کارخانه بافت بلوچ در ایرانشهر تعطیل شده که اخیرا از بانک مسکن در حال بازپس‌گیری آن هستیم و بازسازی و فعال خواهد شد البته درصددیم آن را به یک شرکت توسعه‌ای تبدیل کنیم که بتواند ده‌ها مجموعه صنعتی را به وجود آورد و به عنوان صنعت مادر در بخش‌های مختلف زایش داشته باشد.
نعمت‌زاده گفت: سیستان و بلوچستان چهارراه بسیار خوبی برای ارتباطات ایران، افغانستان، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی است و باید از این فرصت بهترین و بیشترین استفاده برای توسعه و پیشرفت منطقه انجام شود.
تاکید وزیر راه و شهرسازی
 بر توسعه فرودگاه زاهدان
وزیر راه و شهرسازی که به همراه معاونان خود به زاهدان سفر کرده است، گفت: توسعه باند دوم فرودگاه بین‌المللی زاهدان بسیار ضروری است و باید تلاش کنیم این باند هم برای نشست و برخاست هواپیماهای مسافری پهن‌پیکر آماده شود.
عباس آخوندی گفت: با واریز منابع مالی از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی و اختصاص بودجه 93 در سال جاری شاهد حرکت گسترده‌ای در بخش راه‌سازی کشور خواهیم بود.
وی هنگام بازدید از راه‌های ترانزیتی زاهدان به کرمان، چابهار و میرجاوه در جمع خبرنگاران افزود: امسال مجوز فروش دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای وزارت راه و شهرسازی صادرشده و از مبالغی که از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی پیش‌بینی شده، منابع خوبی برای راه‌سازی به دست خواهیم آورد.
وی گفت: با توجه به اهمیت طرح‌های راهسازی هیات دولت در 28 اسفند ماه گذشته پرداخت مبالغی را از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی برای این وزارتخانه در نظر گرفت که امیدواریم عمده مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم. وزیر راه و شهرسازی در ادامه بر توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه ترانزیت در اقتصاد مقاومتی درصدد هستیم در محور شرق علاوه بر افزایش ظرفیت‌های بندر چابهار، توسعه شبکه ریلی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.
وی گفت: در مسیر شرق راه اصلی بندر چابهار پس از گذر از مرز پاکستان و افغانستان به آسیای مرکزی وصل می‌شود و این مسیر می‌تواند در توسعه ترانزیت کشور نقش مهمی ایفا کند.
آخوندی با اشاره به ضرورت اهمیت و توسعه مسیرهای ترانزیتی زهک- زابل- زاهدان- میرجاوه و راه ترانزیت دیگری که از طریق بم به بندرعباس وصل می‌شود، گفت: این نیز می‌تواند به عنوان یک مسیر ترانزیتی نقش اساسی در تردد وسایط نقلیه در آن داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌های ارتباطی استان سیستان و بلوچستان یادآور شد: هم‌اکنون مسیر زاهدان به بم دو بانده شده و با احداث دو باند دیگر، این محور مهم چهاربانده می‌شود و برای پیشرفت کار در این محور هم‌اکنون از طرف زاهدان و هم از طرف بم در حال اجراست.
آخوندی یادآور شد: طرح بزرگراه زاهدان- زابل نیز از پروژه‌های مهم است که 60 کیلومتر از این مسیر امسال زیر بار ترافیک خواهد رفت.
وی یادآور شد طرح‌های راهسازی در استان قطعات مختلفی دارند و ما درصدد هستیم با توجه به تنگناهای مالی تامین اعتبار مورد نیاز به تدریج هر یک از قطعات را به پایان برسانیم.
وی در پایان در خصوص محور زابل- نهبندان گفت: عملیات اجرایی این مسیر با 95 درصد پیشرفت فیزیکی به مرحله نهایی رسیده و امیدواریم که در سال جاری این مسیر به بهره‌برداری کامل برسد.