kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۱۰۴۴
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
ظریف در دیدار معاون نخست‌وزیر مجارستان:

حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی سوریه بدعتی خطرناک است

وزیر خارجه ایران حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی در سوریه را بدعتی خطرناک و خلاف موازین حقوق بین‌الملل خواند.


«ژولت شمین» معاون نخست‌وزیر مجارستان که به همراه یک هیئت بلندپایه از جمله معاون رئیس پارلمان مجارستان و نیز قائم مقام وزیر انرژی آن کشور که به ایران سفر کردند، قبل از ظهر دیروز (شنبه) با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با بیان اینکه از گسترش روابط دو کشور استقبال می‌کنیم، به حوزه‌های مختلف همکاری‌ها از جمله  انرژی، حمل و نقل، آموزش، گردشگری و ارتباطات مردمی اشاره کرد و افزود: «برای اینکه روابط و همکاری‌ها بویژه در حوزه‌های اقتصادی پایدارتر شود نیازمند حضور و مشارکت بخش‌های خصوصی دو کشور هستیم که لازمه این کار هم تقویت همکاری‌های بانکی است.»ظریف با اشاره به حوادث روزهای اخیر در سوریه نیز گفت: «سوریه پیش‌تر توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی خلع سلاح شده بود، اما تروریست‌ها را خلع سلاح نکردند. سوری‌ها هیچگاه گاز سارین نداشتند، اما تروریست‌ها داشتند. از طرفی دولت سوریه در شرایطی نبود که نیازمند استفاده از سلاح شیمیایی باشد. نه نیاز سیاسی و نه نیاز نظامی داشتند و نه عقل حکم می‌کرد و نه اساسا دارای سلاح شیمیایی هستند.»
در ادامه این دیدار معاون نخست‌وزیر مجارستان هم ضمن تشکر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، روابط دو کشور را رو به گسترش و بسیار خوب توصیف کرد و بر تعمیق و گسترش هر چه بیشتر آن تاکید کرد.
وی افزود: «همکاری‌های دو کشور بویژه در حوزه اقتصادی و بانکی به خوبی در حال پیشرفت است و توافقات خوبی که در سفر نخست‌وزیر ما به ایران انجام شد و با تبادل هیئت‌هایی که بین دو کشور داشتیم، در حال اجرایی شدن است. بانک‌های مجاری هم از سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل حمایت می‌کنند.»
شمین با تاکید بر لزوم مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری بر استفاده از تجارب و عبرت‌های گذشته برای داشتن جهانی امن‌تر تاکید کرد و افزود: «بحران سوریه راه‌حلی جز گفت‌وگو ندارد.»
تفاهمنامه همکاری‌های هسته‌ای
تفاهمنامه همکاری‌های هسته‌ای بین ایران و مجارستان بعدازظهر دیروز (شنبه) توسط علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ژولیت شومین معاون نخست‌وزیر مجارستان در محل سازمان انرژی اتمی کشورمان امضا شد.
این تفاهمنامه در پی مذاکرات و رایزنی‌های صالحی در سفرش به مجارستان به امضای دو طرف رسید.
علی‌اکبر صالحی و معاون نخست‌وزیر مجارستان همچنین درباره روند همکاری‌های هسته‌ای دو کشور به گفت‌وگو پرداختند.
نشست خبری رئیس سازمان انرژی اتمی
علی‌اکبر صالحی پس از امضای تفاهم نامه همکاری‌های هسته‌ای ایران و مجارستان در جمع خبرنگاران در خصوص رونمایی از طرح‌های جدید که قرار است امروز (روز ملی فناوری هسته‌ای) انجام شود، صحبتی نکرد و گفت‌: «سه افتتاحیه خواهیم داشت که بسیار مهم است در استان‌های قزوین، البرز و یزد که ان‌شاالله آقای روحانی به صورت ویدیو کنفرانس‌ این افتتاحیه‌ها را انجام خواهد داد.»
وی افزود: «نمایشگاهی نیز دایر شده است و فعالیت‌ها و دستاوردهای سال 1395 سازمان انرژی اتمی در آنجا به نمایش درآمده است و دستاوردها در سال 95 پنجاه درصد بیش از دستاوردهای 1394 است.»
برجام و آمریکا
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات ترامپ درباره برجام و تاثیر آن بر ادامه روند اجرای برجام اظهار داشت: «وقتی مذاکرات هسته‌ای انجام می‌شد عده‌ای در آمریکا بودند که مخالف آن بودند. ولی واقعیات روی زمین به گونه دیگری است. این یک موافقتنامه بین ایران و آمریکا نیست، موافقتنامه‌ای بین‌المللی است. لذا یک کشور و از جمله آمریکا قادر نخواهد بود، این موافقتنامه را به راحتی کنار بگذارد.»صالحی با بیان اینکه آمریکا می‌تواند مشکل آفرینی کند، اضافه کرد: «ولی جمهوری اسلامی ایران همه نوع آمادگی برای هر نوع اتفاقی را پیش‌بینی کرده و دارد و این آمادگی‌ها هست.
توصیه ما این است که آنها بیشتر فکر کرده و دقت بیشتری روی عواقب ممکنه خود بکنند و ما هم برخورد و واکنش‌مان سنجیده و مطالعه شده است و از روی احساسات نخواهد بود و برخوردی مدبرانه و عقلانی خواهد بود و برای همه نوع و هر اتفاقی که بخواهد پیش بیاید آمادگی لازم را داریم.» صالحی عنوان کرد: «خواسته ما این است برجام همچنان پابرجا بماند و خدشه‌ای به آن وارد نشود و ما تمام تلاشمان را در این جهت انجام می‌دهیم.»
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات برای فروش آب سنگین با بیان اینکه مذاکراتی با شرکت‌های اروپایی در این زمینه داشتیم، اظهار داشت: «تقاضای آنها واصل شده و اعلام کرده‌اند تقریبا حجم قابل توجهی آب سنگین نیاز دارند، ولی باید ظاهرا اتحادیه اروپا مجوزی به این شرکت‌ها بدهد که بتوانند وارد خرید آب سنگین از ایران شوند.»
بدعهدی انگلیس
معاون رئیس‌جمهور درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام نیز عنوان کرد: «متولی کمیسیون مشترک دوستان ما در وزارت خارجه هستند و آقای عراقچی حضور فعالی دارد و بحث عمده‌ای که مطرح خواهد شد مسائل مربوط به تحریم‌ها و مسائلی از این دست است ولی مسائل فنی نیز آنجا مطرح خواهد شد. مثلا توافقی که صورت گرفته بود که حدود 900 تن (950 تن) اورانیوم از قزاقستان طی یک دوره سه ساله وارد کنیم که در لحظات آخر با ممانعت انگلیس به گونه‌ای فعلا معلق است، ولی این از مطالبات ماست و به جد این مطالبه را پیگیری می‌کنیم.»
معاون رئیس‌جمهور درباره اینکه آیا مخالفت انگلیس نقض برجام تلقی نمی‌شود؟ عنوان کرد: «این مطالب از باب نقض یا عدم نقض مواردی نیست که بنده بخواهم اظهارنظر کنم. این مواردی است که در کمیته‌ای که برای نظارت بر اجرای برجام در کشور است، مواردی از این دست در آنجا مطرح می‌شود و کاملا از حیث ابعاد حقوقی ارزیابی لازم انجام می‌گیرد، اگر تشخیص داده شد نقض برجام بوده اقدام مقتضی را به‌جا خواهیم آورد.»وی گفت: «این بدعهدی است. ما توافق کرده بودیم و پنج کشور موافقت خود را اعلام کرده بودند. انگلیس نیز موافقت خود را اعلام کرده بود ولی در لحظات آخر که می‌خواست اجرایی شود، با این معامله برخورد کرد.»