kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷

کوتاه از ایران

کم‌تحرکی 40 درصد از جمعیت
کاشان- ایرنا: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 40 درصد افراد بالای 15 سال در ایران کم‌تحرکند که این آمار در مقایسه با سایر کشورهای جهان خوب نیست.
دکتر «آزاده سیاری‌فرد» در نشست آغاز برنامه ملی «ارتقای فعالیت فیزیکی نوجوانان» در ستاد علوم پزشکی کاشان اظهار داشت: وی با  بیان این که تحقیقات نشان داده آمادگی جامعه برای تغییر رفتار در زمینه فعالیت فیزیکی و ارتقای آن پایین است،  و دانشگاه‌ها و مدارس کشور نتوانسته‌اند محیطی مناسب برای فعالیت فیزیکی دانش‌آموزان یا دانشجویان فراهم کنند عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برخی از موانع کم‌تحرکی و انجام فعالیت فیزیکی در نوجوانان را براساس نظرسنجی‌ها مشکلات مدیریتی، کمبود منابع و فضا، ساختار شهری نامناسب و آلودگی هوا عنوان کرد.

اجرای الگوی کشاورزی پایدار
ارومیه - ایرنا :  معاون ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: الگوی کشاورزی پایدار امسال در قالب طرحی مشترک بین ژاپن، برنامه عمران سازمان ملل (undp)  جهاد کشاورزی و محیط‌زیست استان اجرایی می‌شود.
«امین آقایی» افزود: براساس این طرح، برنامه‌ریزی شده تا 35 سایت «روستا» با 200 تا 300 میلیون ریال اعتبار در این طرح مشارکت داده شوند.
وی ادامه داد: کاهش 40 درصدی مواد شیمیایی صنعتی در مزارع، ارتقاء بازده آبیاری، مدیریت پسماند ضایعات کاهش تبخیر 30 درصدی در مزارع و توسعه تشکل‌ها و جوامع محلی در مدیریت مشارکتی آب از اهدافی است که در این طرح پیگیری می‌شود.
آقایی اظهار کرد: هفته آینده این تفاهمنامه به مدت یک سال امضا می‌شود که در صورت تحقق اهداف اولیه تا سه سال تمدید خواهد شد.
وی گفت: تامین اعتبار این طرح نیز به صورت مشترک بوده و اعتبارات و هزینه‌های اجرایی توسط (undp) و ژاپنی‌ها و هزینه‌های عملیاتی، کارشناسی، ترویج و محققان توسط جهاد کشاورزی تامین می‌شود.

استفاده از سلاح‌های نوین
قصرشیرین- فارس: در سومین روز رزمایش بزرگ اقتدار 3 در منطقه عمومی قصر شیرین سلاح‌های نوین مرتبط با مرزبانی آزمایش شد. در این رزمایش نیروهای شرکت‌کننده با فنون تاکتیکی جدید و روش‌های مقابله با تروریست و قاچاقچیان آشنا شدند.
فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در هدف از برگزاری این رزمایش بزرگ را ارتقای سطح آمادگی، آموزش و تعامل بین یگان‌های مرزبانی کشور عنوان کرد.گفتنی است این رزمایش امروز پایان می‌یابد.

آمادگی برای بازگشایی پایانه‌مرزی
پارس‌آباد مغان- ایرنا: سفیر ایران در جمهوری آذربایجان گفت: تهران آماده گشودن پایانه مرزی اصلاندوز-هورادیز در مرز دو کشور است.
محسن پاک‌آیین، در کنفرانس خبری در باکو، افزود: طرف ایرانی زیرساخت‌های لازم را برای گشایش این پایانه مرزی آماده کرده است.
وی تاکید کرد: گشایش پایانه مرزی اصلاندوز-هورادیز به سود هر دو طرف است.
این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: ما امیدواریم جمهوری آذربایجان نیز به نوبه خود کارهای مربوط به گشایش این پایانه مرزی را در سمت خود انجام دهد.پیشتر آیدین علی‌اف، رئیس کمیته گمرک دولت آذربایجان گفته بود تسریع در کارهای مربوط به از سرگیری فعالیت‌های پایانه مرزی اصلاندوز-هورادیز، موجب توسعه و گسترش مبادلات تجاری بین ایران و آذربایجان خواهد شد.
بخش اصلاندوز از توابع شهرستان مرزی پارس‌آباد در شمال استان اردبیل قرار دارد.