kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۰۲۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
با ورود دولت به عرصه واردات صورت گرفت

افزایش49درصدی واردات خودروهای خارجی به کشور در سال جاری

با ورود دولت حسن روحانی به عرصه واردات خودرو، روند واردات خودروهای خارجی به کشور در سال جاری 49 درصد افزایش یافته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان طبق آمار گمرک در 11ماهه امسال 61 هزار و 245 خودروی خارجی به ارزش 2میلیارد و 366میلیون و463 هزاردلار وارد کشور شده است.
این میزان واردات نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر تعداد 49درصد و از نظر ارزش 34درصد افزایش داشته است.
به عبارت دیگر در 11ماهه سال 94 تعداد40 هزار و 934 خودروی خارجی به ارزش یک میلیارد و 762 میلیون و 242 هزار و 54 دلار وارد کشور شده در حالی که در مدت مشابه سال جاری تعداد61 هزارو245 خودرو به ارزش2میلیارد و366 میلیون و463 هزار و694 دلار وارد کشور شده است.گزارش‌ها حاکی است دلیل افزایش واردات خودرو در سال‌جاری ورود شرکتهای دولتی به این عرصه بوده است.
به طور نمونه دولتی که خود ریاست قرارگاه اقتصاد مقاومتی و بخش عمده اجرای آن را عهده‌دار است، به واردات خودروی فرانسوی رنو کپچر روی آورده است.
این حجم کپچر توسط شرکت ایساکو کیش وارد شده است.
هم اکنون رنو در ایران نماینده رسمی دارد اما در همین شرایط ایران خودرو نیز محصولات رنو را به صورت کامل وارد کشور می‌کند.
مسئولان دولتی در سخنرانی‌های خود بر افزایش داخلی‌سازی در تولید خودرو و لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی تأکید دارند ولی در اجرا ظاهرا برخلاف آن عمل می‌کنند.
کلاه گشاد پژو سیتروئن بر سر سایپا
در همین حال یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اظهارات دیروز مدیر عامل سایپا گفت: شرکت فرانسوی پژو سیتروئن کلاه گشادی بر سر سایپا گذاشته است.
مدیرعامل سایپا دیروز اعلام کرد، در قرارداد جدید با پژو سیتروئن، صادرات 30٪ از محصولات فقط برای 5 سال ضمانت شده است و مقدار صادرات پس از آن توافقی خواهد بود!!
در این خصوص علی حسن‌زاده کارشناس صنعت خودرو گفت: براساس اظهارات مدیرعامل سایپا، شرکت پژو سیتروئن، سه کلاه بزرگ بر سر صنعت خودرو ایران گذاشته است.
اولا) فرآیند داخلی‌سازی قطعات «اگر» طبق برنامه پیش برود 4سال طول خواهد کشید. بنابراین شرکت پژو سیتروئن محصولاتی را صادر خواهد کرد که عمده قطعات آن فرانسوی هستند. تولید خودروها قرار است با ساخت داخل 20٪ آغاز شود که به معنای استقاده فقط 5٪ قطعه ایرانی است. بنابراین صادرات این خودروها از منظر ارزش افزوده آورده زیادی برای کشور ندارد. زمانی که عمق ساخت داخل خودروها بالا برود، پژو سیتروئن هیچ الزامی برای صادرات نخواهد داشت.
ثانیا) تیراژ تولید خودروها به مرور زیاد خواهد شد و طی 3 الی 4 سال به حداکثر خود خواهد رسید. بنابراین پژو، صادرات را فقط برای زمانی که تیراژ خودروها محدود است ضمانت کرده است. بنابراین تعداد خودروهای صادراتی نیز کم خواهد بود. زمانی که پژو سیتروئن به تولید انبوه خودرو در ایران اقدام کند، دیگر ضمانتی برای صادرات نخواهد داشت
ثالثا) وقتی پژو صادرات را فقط برای 5 سال ضمانت می‌کند به این معناست که به احتمال فراوان قرار نیست سرمایه‌گذاری در ایران را ادامه داده و بعد از گذشت 5 سال، خودروهای جدیدی در ایران تولید کند. پژو می‌داند ایران کشوری است که به علت بازار انحصاری خودرو و الزام مشتریان به انتخاب خودرو در این انحصار شدید، نیازی به به‌روزآوری محصولات و تولید محصول جدید ندارد. به این ترتیب لازم نیست طی سال‌های آینده دائما محصولات جدید عرضه کند. از سوی دیگر محصولات قدیمی و از رده خارج نیز امکان صادرات ندارند. بنابراین ضمانت صادرات این محصولات منطقی نیست!