kayhan.ir

کد خبر: ۹۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴
دستاوردهای انقلاب اسلامی در سی و هشتمین بهار آزادی- بخش سوم

یاد آن روزی که بهمن گل به بار آورده بود


گالیا توانگر

دهه‌ فجر مثل خیلی از چیزهای انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، یک پدیده‌ منحصربه‌فرد است در تاریخ شناخته ‌شده‌ ما. این، شعار نیست؛ این درست عین واقعیت است، .... چرا منحصربه‌فرد است؟ برای اینکه همه‌ انقلاب‌های دنیا، از وقتی که جریان انقلاب‌ها و حضورهای مردمی در تاریخ ثبت شده است، سالگردهایی داشتند و دارند. اینی که این سالگردها به وسیله‌ همان عامل و عنصری تجلیل بشود و به یاد مانده بشود که اصل آن حادثه را به وجود آورد، این در تاریخ نظیر ندارد...
در انقلاب ما هر سال آن کسانی که سالگرد انقلاب را مجسم کردند، برجسته کردند، جشن گرفتند، آحاد مردم بودند. میلیون‌ها مردم هر سال ۲۲ بهمن در سرتاسر کشور به خیابان‌ها می‌آیند؛ آنها اعلام می‌کنند عید انقلاب را، سالروز انقلاب را، یادبود انقلاب را. این معنایش چیست؟ این معنایش این است که انقلاب، قائم به ایمان‌های آحاد مردم است.
(دیدار با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی‌ ۲۹دی۱۳۸۸)
این بانگ آزادی ست، کز خاوران خیزد
فریاد انسان‌هاست، کزنای جان خیزد
اعلام توفان‌هاست، کز هر کران خیزد
آتشفشان قهر ملت‌های در بند است
حبل‌المتین توده‌های آرزومند است
الله‌اکبر، خمینی رهبر
دشمن بداند ما موج خروشانیم
زاییده بحریم، فرزند توفانیم
در سنگر اسلام، بگذشته از جانیم
بازو به بازو، صف به صف، ما آهنین چنگیم
سنگر به سنگر، جان به کف آماده جنگیم
تخت شهنشاهان، شد سرنگون از ما
بخت تبهکاران، شد واژگون از ما
دامان آزادی، شد لاله‌گون از ما
ما حافظ آزادی و اسلام و قرآنیم
ما در پی آسایش و معراج انسانیم
الله‌اکبر، خمینی رهبر
ما در ره اسلام، پیمان خون بستیم
زنجیر استعمار، مردانه بگسستیم
شعر از زنده یاد استاد حمید سبزواری
انقلاب اسلامی ضرورتی برای اسلام بود
قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران با توجه به حاکمیت دو تفکر اومانیسم و ماتریالیسم در جهان، چنان القا می‌شد که نظام‌های حکومتی منحصرا باید به یکی از دو شیوه لیبرال دموکراسی یا سوسیال دموکراسی باشد و چنانچه انقلابی در جهان رخ دهد، چاره‌ای جز اتکا به تفکر اومانیسم و یا ماتریالیسم نداشته و باید تحت حمایت یکی از دو بلوک شرق یا غرب باشد. بر این اساس بسیاری از نظریه پردازان انقلاب بر آن بودند که انقلاب اسلامی ایران را در چارچوب یکی از این دو تفکر تحلیل نمایند در حالی که انقلاب اسلامی هم در تأسیس و پیروزی و هم در اهداف و سیر حرکت خود، جدای از این دو تفکر بود. بلکه چالشی علیه نظام اختاپوسی سرمایه داری دنیا از یک طرف و نظام الحادی مارکسیستی از طرف دیگر بود و چون مستقل بود با هیچ کدام کنار نیامد.
بسیاری از صاحب نظران علل وقوع انقلاب اسلامی در ایران را بررسی کرده‌اند و به نحوی کوشیده‌اند تا یکی از نظریه‌های ابراز شده از سوی اندیشمندان غربی درباره انقلاب را بر انقلاب اسلامی تطبیق نمایند. آنان ضرورت وقوع انقلاب اسلامی را بیشتر در عواملی نظیر مدرنیزاسیون، توطئه خارجی، اقتصاد و مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی دانسته‌اند. در حالی که با کالبدشکافی دقیق انقلاب اسلامی ایران به تطبیق ناپذیری این نظریات بر آن حکم خواهیم داد.
حجت‌الاسلام حمید سعادتی کارشناس فرهنگی توضیح می‌دهد: «در دیدگاه مقام معظم رهبری، انقلاب یک ضرورت طبیعی بر اساس سنت‌های الهی بود. نظام هستی به عنوان مظهر و تجلی اراده و مشیت الهی، مشمول قوانین و سنت‌هایی است که نه تغییرپذیرند ونه جایگزین بردار. بشر چه بخواهد و چه نخواهد و قدرتمندان چه راضی باشند و چه نباشند، این سنت‌ها تحقق می‌پذیرند. یکی از این سنت‌ها تجلی حق و پیروزی آن بر باطل است. یعنی جریان هستی و اداره امور عالم و نیز اعمال اختیاری انسان باید با تدبیر الهی و متکی بر معرفت صحیح اداره شود تا سعادت او تأمین و تضمین گردد.»
وی ادامه می‌دهد: «من احساس می‌کنم که انقلاب اسلامی یک ضرورت بود برای اسلام. یک نیاز بود برای مسلمین.انقلاب اسلامی بر اساس یک ضرورت طبیعی و تاریخی و مبتنی بر قواعد و سنن الهی به وقوع پیوست و بر اساس همین قاعده نیز به راه خود ادامه خواهد داد.»
ولایت فقیه و رهبری
 رمز تحقق آرمان‌های انقلابی
عدالت‌خواهی، تربیت و تزکیه انسان و در نتیجه جامعه سازی بر مبنای آن، تشکیل نظام توحیدی و تلاش برای دستیابی به سعادت دنیوی و اخروی، دستیابی به حیات طیبه، برخورداری از رفاه، امنیت، دانش، عزت سیاسی، استقلال اقتصادی و رونق تجاری، حاکمیت اسلام و قرآن در زندگی بشر، تکریم انسان و نفی فقر و فساد و تبعیض و در نتیجه احساس خوشبختی و سعادت، باز گرداندن عزت اسلامی به مسلمانان و... همگی از آرمان‌ها و اهداف پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند. علاوه بر موارد یادشده، اهداف دیگری نظیر استقلال، آزادی، رشد معنوی، تعالی مادی، ایجاد محیط امن و باکرامت و... نیز جزء اهداف انقلاب به حساب می‌آیند.یکی از محورهایی که توسل به آن اهداف و آرمان‌های انقلاب را به مرحله تحقق می‌رساند، توسل به رهبری است.
مریم فتحی‌زاده کارشناش ارشد تاریخ انقلاب اسلامی می‌گوید: «امام راحل با برخورداری از همه ویژگی‌های مورد نیاز برای رهبری دینی و الهی، سکان انقلاب اسلامی را به دست گرفت و هدایت پیامبرگونه خود را بر جهانیان آشکار ساخت. یکی از تفاوت‌های عمده ایشان با دیگر مصلحان تاریخ اسلام این بود که ضمن حضور در صحنه، اصول مکتب سیاسی خود را برای مردم تبیین نمود و آنان را به ایمان روشن بینانه و آگاهانه رساند و پس از اثبات حقانیت مکتب سیاسی خود، توانست ملت ایران را آرام آرام وارد میدان مبارزه کند. امام راحل به همراهی اقیانوس عظیم توده‌های مردمی، انقلاب بزرگ اسلامی را شکل داد و در نتیجه آثار شوم تسلط قدرت‌های طاغوتی را در این کشور برطرف و دنیا را متحول کرد؛ به گونه‌ای که حرکت او با هیچ حرکتی در طول تاریخ جهان تاکنون قابل مقایسه نیست.هم اکنون نیز مقام معظم رهبری ادامه دهنده راه پر برکت امام راحلند که همچنان بر همراهی ملت تاکید دارند.»
نقش پررنگ مردم
در پیروزی انقلاب اسلامی
بزرگ‌ترین اهرم پیشبرد انقلاب اسلامی، حضور عظیم توده‌های میلیونی مردم در عرصه‌های انقلاب بود که با ایمان نافذ و عمیق از یک سو و معرفت و آگاهی بالا از سوی دیگر، به ندای رهبرشان لبیک گفتند و در پرتو هدایت‌های روشنگرانه و پیامبرگونه او، صبر و مقاومت و استقامت را پیشه خویش ساخته و عاقبت شهد گوارای پیروزی بر نظام سلطه را نوشیدند.
عاطفه نوری یک شهروند انقلابی ضمن بیان اینکه امسال در راهپیمایی 22 بهمن ماه به همراه خانواده خود حضور پر شوری خواهد داشت،درباره اهمیت نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «یکی از بارزترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی که در کمتر انقلابی نظیر آن وجود داشته است، مردمی بودن آن است به‌گونه‌ای که همه ملت ایران در شهر و روستا، از کوچک و بزرگ، زن و مرد در آن مشارکت داشتند. بر خلاف انقلاب‌های بزرگ دنیا که طبقات خاصی از جامعه در آن نقش‌آفرینی کردند.»
این بانوی انقلابی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «زمانی که انقلاب اسلامی ایران به عنوان مظهر حق در دوران معاصر بر مبنای اسلام و قرآن تحقق یافت، طبیعی بود که استکبار جهانی، حاکمیت اسلام را برای خود یک خطر جدی بداند و با انواع ترفندها و توطئه‌های استکباری به مبارزه با آن برخیزد و همه نیرو و توان خود را برای به شکست کشانیدن آن بسیج کند. امسال نیز مثل سال‌های پیش با حضور پر شور خود در مراسم راهپیمایی 22 بهمن به جهانیان اثبات خواهیم کرد که همچنان بر سر مواضع ضد استکباری خویش ایستاده‌ایم.»
حضور همیشگی
در صحنه مستلزم آگاهی و بیداری ملت
وحدت کلمه و اتحاد، حفظ ارزش‏های اسلامی و معنوی، حضور همیشگی مردم در صحنه، حفظ ایران به عنوان‌ ام‌القرای جهان اسلام، استقامت مردم، حضور در تعیین سرنوشت، وفاداری متقابل ملت و مسئولان، تقویت و توسعه تبلیغات داخلی و خارجی و... می‌توانند ازجمله عوامل تدام و استمرار انقلاب اسلامی محسوب شوند.
سارا فیض‌آبادی یک فعال سیاسی دانشجویی توضیح می‌دهد: «امام خمینی(ره) براساس آیه شریفه «کلکم راع وکلکم مسئول» مسئولیت حفظ انقلاب را همگانی می‌داند و معتقد است مشارکت مردم و حضور دائم آنان در صحنه موجب افزایش درجه خلوص قدرت و استحکام انقلاب اسلامی می‌گردد. ایشان استقامت و حضور همیشگی در صحنه را مستلزم آگاهی و هوشیاری و بیداری ملت نسبت به عوامل ضد انقلاب و توطئه‌ها، شرارت‌ها و مفاسد آنان می‌داند.»
وی درباره چگونگی تداوم مسیر انقلاب اسلامی می‌گوید:«اسـتمرار هـر جنبـشى متوقف است بـر زنده نگاه داشتن انگیزه‌های اولیه و اصلى آن جـنبـش. انگیزه‌های اصلى مردم مسـلمان ایران در رویارویى با رژیم طاغوت، نیز عبـارت بـودند از:استقلال فرهنگى، آزادى سیاسى و جـمهورى اسلامى. بـا تـحلیل دقیق این انگیزه‌ها در مرحله نظر و سپس برنامه ریزى عملى براى پیاده کردن آنها در سطح اجتماع مى توانیم تـداوم انقلابـمان را تـا ابـد تـامین کنیم.»
این فعال دانشجویی در تکمیل صحبت‌هایش می‌گوید: «شرکت همه اقشار و افراد جامعه در مسایل و امور مملکتی و نظارت بر کارهای مسئولان و گوشزد نمودن اشتباهات آنان، عامل تداوم و استمرار انقلاب اسلامی ایران است. باقی بودن مردم انقلابی در صحنه، برای دفع توطئه‏های بیگانگان و نگهبانی از ثمرات انقلاب و خون شهیدان ضروری است. وقتی انقلاب از متن مردم باشد، نمی‏توان آن را شکست داد. استقامت و حضور همیشگی مردم در صحنه، مستلزم آگاهی، هوشیاری و بیداری ملت راجع به عوامل ضد انقلاب و توطئه‏ها، شرارت‏ها و مفاسد آنان می‏باشد. مظهر حضور همیشگی مردم در صحنه، شرکت در انتخابات، راهپیمایی‏ها و حضور در مراکز آگاهی بخش و پایگاه‏ها و کانون‏های اصلی مبارزه است. حضور در مساجد و شرکت گسترده مردم در نمازهای وحدت آفرین جمعه، نیز از نشانه‏های حضور مردم به شمار می‏آید؛ زیرا شرکت گسترده مردم در تظاهرات و راهپیمایی‏ها و برپایی نماز جمعه، باعث آگاهی ملت از مسایل سیاسی و دینی روز می‏شود.نظر به اینکه در حکومت اسلامی، دولت و ملت از یکدیگر جدا نیستند، لازم است میان ملت و دولت، رابطه دو سویه برقرار باشد. از یک سو وجود افراد متعهد در دولت جمهوری اسلامی، باعث می‏شود تا دولت، اقداماتی را که انجام می‏دهد در جهت جلب نظر ملت باشد؛ چرا که کسانی می‏توانند برای مردم کوشش کنند که دارای انگیزه معنوی باشند ونیز از سوی دیگر، باید حیثیت و وجاهت ارگان‏های مختلف نزد مردم حفظ شود و ملت، از دولت و سایر ارگان‏ها حمایت کنند تا از رهگذر وفاداری متقابل مردم و دست اندرکاران مملکتی، نهضت اسلامی تداوم و استمرار یابد.»
گلبوته عشق شکفت و بلبل حدیثی تازه گفت، پنجره‌های دیدگان ما، به تپشی شورانگیز روی آوردند و گوش هامان نغمه‌ای نو و دلکش شنید. دل‌های امیدوار و جان‌های مشتاق، دستان خویش را به سمت آمدن نور گشودند. اماما تو آمدی و وصل دوست، روزی ما شد.هاله‌ای از عطر آن گل غایب را برگرداگرد چهره‌ات دیدیم و آهنگ هماهنگی از صدای قدم‌های استوار و مصمم‌ات شنیدیم. اینک در رکاب رهرو بر حق تو مقام معظم رهبری دلگرمیم به مکتب آزادی بخشت.