kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۳
لاریجانی در همایش نقش پژوهش و فرآیند قانونگذاری:

مرکز پژوهش‌ها هر چه سریع‌تر برنامه مدون مجلس دهم را ارائه دهد

رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: مرکز پژوهش‌ها هر چه سریعتر برنامه مدون مجلس دهم را حداکثر به مدت یک تا دو ماه آینده به هیئت رئیسه ارائه دهد.



علی لاریجانی رئیس ‌مجلس شورای اسلامی دیروز در پنجمین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانون‌گذاری که در سالن مشروطه برگزار شد اظهار داشت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه برنامه ششم توسعه تلاش‌های زیادی داشته است که مشکلات و نظرات زیادی در برنامه بود اما تلاش شد مطالب مهمی در کمیسیون تلفیق برنامه مطرح شود.
رئیس ‌مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: زمانی که مجلس شورای اسلامی به مواردی از جمله موضوع بررسی برنامه می‌پردازد مرکز پژوهش‌ها باید مشاور فکری مجلس باشد همچنین سند استراتژی در اختیار نمایندگان قرار دهد که براساس اولویت‌ها مشخص باشد.
به گزارش فارس رئیس ‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها هر چه سریعتر باید برنامه مدون مجلس دهم را ظرف مدت یکی دو ماه آینده با اولویت‌بندی به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود همفکری بین مرکز پژوهش‌ها و مجلس شورای اسلامی را یک امر ضروری و مهم خواند و تصریح کرد: ایجاد یک همفکری برای تحلیل مسائل در میان نمایندگان باید وجود داشته باشد که این امر تلاش مرکز پژوهش‌های مجلس را می‌طلبد.
لاریجانی ادامه داد: در رأس کشور مهمترین نکته این است که کشور چابک باشد مثلا اگر برنامه ششم به فربه شدن بخشی از دستگاه‌ها کمک می‌کند این به درد کشور نمی‌خورد. 
همه باید از قانون
 تبعیت کنند
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز در همایش نقش پژوهش در فرآیند قانون‌گذاری اظهار داشت: یک قانون که وضع می‌شود باید به نتیجه رسیده و مشکلی را حل کند. برخی قوانین وجود دارند که زمانی که به تصویب می‌رسند در حقیقت هیچ اثر اجرایی ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: گاهی به قدری قانون تولید می‌کنیم که نمی‌دانیم اینها چگونه باید در کنار هم قرار بگیرند و چگونه باید مشکلات جامعه را حل کنند لذا تردیدها و ابهاماتی را برای مردم ایجاد می‌کند که هیچ گاه هم نمی‌توانیم آنها را حل کنیم.
کدخدایی گفت: ما در شورای نگهبان نمی‌توانیم در برنامه نمایندگان دخالت کنیم و نمی‌توانیم بگوییم چرا چنین قانونی را به تصویب رساندید اما باید گفت فراوانی قوانین مشکل جدیدی برای کشور شده است.
کدخدایی تاکید کرد: بنابراین می‌طلبد که همه مسئولان به فرهنگ تبعیت از قانون اقتدا داشته باشند و بعد هم این موضوع را به مردم تسری دهند.
وی تاکید کرد: تنقیح قوانین از مسائلی است که باید با روش علمی صورت گیرد، ما در قانون‌گذاری نیاز به علم تنقیح داریم چرا که در غیر این صورت مشکلات‌مان باقی خواهد ماند.
گسست میان قوانین
 با سیاستهای کلی
امیدوار رضایی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی نیز در «قانون» را یکی از مظلوم‌ترین واژه‌ها خواند و با اشاره به اینکه هر جا مشکلی بوجود می‌آید سخن از کمبود قانون می‌کنند گفت: بسیاری از اوقات بی‌اطلاعی از قوانین موجود موجب بروز مشکلات می‌شود.
وی کاهش فاصله میان پیشنهادها تا تبدیل آن به قانون را به معنای پخته‌تر شدن ادوار مجلس شورای اسلامی خواند و گفت: یکی از آسیب‌های موجود در حوزه قوانین تعدد طرح‌ها و لوایح اصلاحی و الحاقی است و استفساریه‌ها است.
رضایی آسیب دیگر را گسست میان قوانین، سیاست‌های کلان و چشم‌انداز کشور خواند و گفت: در بعضی جاها تورم و بعضی‌ جاها کمبود قانون داریم.
معاون قوانین مجلس با ذکر این نکته که همه وزرا مکلف به پاسخگویی به معاونت مجلس در موضوع تنقیح  قوانین هستند اظهار داشت: اصلاح 4 مورد از قانون انتخابات در عرض 13 سال در شأن مجلس و دولت نیست.