kayhan.ir

کد خبر: ۹۳۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
واکنش لکوموتیورانان راه‌آهن به گزارش شرکت مهاران؛

مسائل ریشه‌ای است، نیروی انسانی را مقصر جلوه ندهید



جمعی از لکوموتیورانان کشور به توضیحات شرکت مهاران (مجری طرح پیاده‌سازی  سیستم ATC  در
راه آهن)، در خصوص حادثه قطار سمنان – تبریز واکنش نشان دادند.
به گزارش خبرنگار کیهان، لکوموتیورانان در پاسخ به بیانیه شرکت مهاران تاکید کردند: یکی از اتهاماتی که از سوی شرکت مهاران به لکوموتیورانان زده شده، مقوله ضعف آموزش و آشنایی لکوموتیورانان راه آهن با نحوه کارکرد سیستم ATC است که بر فرض صحت این موضوع، ذهن هر شخص منصف و عادلی را متوجه بی‌کفایتی و یا سهل‌انگاری مجریان بحث مهم آموزش ATC به لکوموتیورانان می‌کند که توسط شرکت مهاران به وضوح فریاد زده شده است.
لکوموتیورانان با اشاره به بخشی از بیانیه شرکت مهاران، در خصوص مجری آموزش سیستم پیشرفته ATC افزودند: در بیانیه شرکت مهاران آمده است که «هزینه‌ای که راه آهن برای ATC و بلاک میانی شامل تجهیزات، کابل کشی، نصب و راه اندازی ،آموزش و خدمات پس از فروش بی‌قید و شرط  به این شرکت پرداخت نموده است به ترتیب 19میلیارد،25 میلیارد و مجموعاً 44 میلیارد تومان بوده است»، لذا کلاس‌های آموزشی ATC  جهت آموزش کارکنان راه آهن و لکوموتیورانان توسط خود شرکت مهاران برگزار شده که این موضوع به اعتراف مسئولان این شرکت در بیانیه آورده شده است، ضمن اینکه در واقعیت نیز پیمانکار آموزش ATC  متخصصین و کارشناسان خود شرکت مهاران بوده‌اند .
این دسته از کارکنان راه آهن توضیح دادند: اگر این ضعف آموزش در ناتوانی فعالیت‌های مرکز آموزش و تحقیقات راه آهن و یا بی‌انگیزه بودن کارکنان و متخصصان آن مرکز می‌باشد سوال اساسی این است که چه کسی با تصمیمات خود، مرکز آموزش راه آهن  و متخصصان آن را به این روز و بازدهی انداخته است ؟ که جواب آن حتماً نیروی انسانی نخواهد بود. ضمن اینکه سیستم ATC از ابتدای سال 95 از حالت آزمایشی به حالت عملیاتی توسط مدیر عامل فعلی و حتی شخص وزیر راه و شهرسازی، تغییر رویکرد داده است. آیا صرف زمان چند سال قبل از سال 95( طی دوره آزمایشی طرح) به جهت تکمیل آموزش و رفع نقایص زمانی کافی نبوده است؟
در ادامه توضیحات راهبران قطار آمده است: اگر منظور مسئولان شرکت مهاران در مقوله ضعف آموزش و عدم ارائه برنامه‌های آموزشی حقیقی لازم و تهیه و تدوین قوانین متناقض وغیر کاربردی، توسط مدیران مربوطه راه آهن می‌باشد ما نیز این را تایید می‌کنیم اما شرکت مهاران حق ندارد این قصور و یا تقصیر مدیران راه آهن را متوجه قشر  لکوموتیورانان که بخش مهمی از نیروی انسانی راه آهن هستند نماید، هر چند این هجمه و قربانی کردن نیروی انسانی در مرتبه اول توسط مسئولان راه آهن کلید زده شد و این در حافظه ذهنی کلیه کارکنان خدوم و مظلوم راه آهن حک شد.
لکوموتیورانان با اشاره به بخش دیگری از بیانیه شرکت مهاران مبنی بر اینکه «تا کنون چند هزار توقف قطار توسط ATC به خاطر تخطی لکوموتیوران به دلیل عدم آشنایی با سیستم صورت گرفته که تمام آنها به عنوان خرابی سیستم اعلام شده است»، پاسخ دادند: این اتهام نادرست از آن جهت ناجوانمردانه است که نقایص و مشکلات  سیستم ATC تاکنون بارها  لکوموتیورانان را دچار اضطراب و شوک روحی و روانی ناشی از عملکرد نادرست خود نموده و حتی بسیاری از نقایص و اشکالات این سیستم به کمک تجربه و تذکرات پی در پی آنها اصلاح و برطرف شده است ولی متاسفانه لکوموتیورانان و دیگر کارکنان به عنوان بخشی از نیروی انسانی راه آهن، که تا دیروز ناجیان این سیستم وحمل ونقل ریلی بوده‌اند اکنون ناجوانمردانه و با ناسپاسی تمام، متهم ردیف اول نشان داده می‌شوند.لکوموتیورانان اضافه کردند: مسئولان شرکت مهاران در توجیه خرابی‌های به وجود آمده آنها را به دو دسته خرابی‌های ناشی از تخطی لکوموتیوران و خرابی‌های ناشی از ثبت غلط سیر لکوموتیو بدون ATC به عنوان خرابی سیستم ذکر کرده و جالب اینکه، حتی گزارش منتسب به مدیر کل ایمنی و نظارت بر شبکه راه آهن را به نفع خود مصادره کرده‌اند، در حالی که بر خلاف متن واضح و صریح آن گزارش، خرابی‌ها تحت سه عنوان خرابی علایم، خرابی تجهیزات نصب شده بر روی لکوموتیو (On Board) و خاموش نمودن ATC توسط ماموران آمده که نمودارهای هر کدام از آنها نیز به تفکیک اعلام شده است و هیچ سخنی از ادعای واهی و نسبت داده شده شرکت مهاران به آن گزارش، مبنی بر احتساب 90 درصد خرابی‌ها با علت قطار فاقد ATC اعلام نشده است.راهبران قطارهای راه آهن در ادامه با بیان اینکه شرکت مهاران در بیانیه خود وقوع 200 خرابی را پذیرفته است، تاکید کردند: سوال مهم این است که چه عاملی در طی این مدت 200 خطای سیستم ATC شرکت مهاران را پوشش داده است؟ تجهیزات و خیل مشاوران و پیمانکاران، قوانین و مقررات کارآمد وضع شده در این زمینه از سوی مدیران راه آهن، نیروی انسانی و یا مدیریت بی‌نظیر سلسله مراتب مدیران راه آهن و وزارتخانه؟! مدیرانی که در راس آنها جناب آقای آقایی با استعفای خود، در عمل بر وجود اشکالات اساسی مدیریتی در مجموعه مدیران ارشد و ستادی خود مهر تایید زدند. ضمن اینکه آیا 200 خرابی، نسبت به استاندارد‌های تعریف شده برای این نوع سیستم‌ها در سطح بین‌المللی برای شرکت مدعی صاحب تکنولوژی بالا در جهان عدد کوچکی است؟!
لکوموتیورانان در خصوص اینکه در روز حادثه، سیستم ATC   وظیفه خود را درست انجام داده است افزودند: این موضوع با توجه به شواهد و مدارکی که تا کنون در اختیار داریم مورد تایید ما نیز هست اما باید توجه کرد که این سیستم فقط در روز حادثه وظایف خود را به خوبی انجام داده است. این سیستم طی یک فرآیند زمانی مشخص نتوانسته اعتماد نیروی انسانی را جلب نماید و به اصطلاح چوپان دروغگو قلمداد نشود و این واقعیتی عریان و دردناک است. همچنین اینکه به موجب حادثه روی داده هر شخص حقیقی  وحقوقی به خود اجازه می‌دهد تا کارکنان راه آهن را در توجیه برخی رفتارهای غلط مدیریتی و عملکردی خود قربانی نماید به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و مردم و جامعه این موضوع را به خوبی فهمیده و می‌فهمند .
راهبران قطارهای راه آهن با اشاره به تذکر رهبر انقلاب در مورد حادثه برخورد قطار مبنی بر عدم عبور آسان و نیز حل ریشه‌ای این مصائب، برخورد منطقی و جدی با این موضوع را خواستار شدند.