هفته وحدت سرآغاز یکپارچگی امت اسلامی- بخش نخست
تفرقهافکنی استکبار در هراس از وحدت
گروه گزارش
هفته وحدت نماد برادری میان شیعه و سنی و به نوعی مبارزه با استکبار جهانی محسوب میشود. استکباری که تمام قد در برابر این وحدت و یکپارچگی امت اسلامی ایستاده است و تمام تلاش خود را در راستای تفرقه میان مسلمانان به کار بسته است.تشکیل فرقههای انحرافی همچون وهابیت، القاعده، داعش و... همگی نشان میدهد که دشمنان دنیای اسلام چقدر از وحدت مسلمانان خشمگین هستند و برای برهم زدن این اتحاد دست به تشکیل چه گروههای افراطی زدهاند.
با این حال امروز با همه کارشکنیهای صورت گرفته هفته وحدت در همه بلاد اسلامی قابل احترام است و امت اسلامی با درایت امامخمینی(ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی این هفته را گرامی میدارند، چرا که گرامیداشت هفته وحدت خاری است در چشم دشمنان و بدخواهان امت اسلامی.
اگر بخواهیم جریانهای پیش آمده پس از رحلت رسول اکرم(ص) را با مضامینی کوتاه بیان کنیم، به دو مفهوم «خلافت» و «امامت» میرسیم. گروهی از اصحاب در سقیفه بنیساعده گرد آمدند تا در مورد جانشین پیامبر اسلام(ص)، تصمیم لازم را بگیرند.
اینان معتقد بودند که باید اصلح مردم به عنوان خلیفه انتخاب شود، اما گروهی دیگر با توجه به رویداد غدیر و انتصاب علیبنابیطالب(ع) از سوی پیامبر اسلام(ص)، «امامت» پس از پیامبر را جایگزین «نبوت» میدانستند و معتقد بودند که تصمیم نهایی را در این مورد پیامبر گرامی اسلام(ص)، پیشتر، گرفته و به حکم حدیث ثقلین (ای تارک فیلم الثقلین کتاب اله و عترتی)، توجه به دو عنصر اساسی و حیاتی قرآن و عترت، از سفارشهای اکید نبوت بوده است. حضور این دو جریان در تاریخ سیاسی اسلام، منجر به شکاف عمیقی میان مسلمین شد که در قالب شیعه و سنی متجلی گشت؛ رویدادی که به عنوان تفرقه، آب به آسیاب دشمن میریخت و بر آتش اختلاف میان شیعه و سنی میافزود. اما با پیروزی انقلاب اسلامی و ژرفاندیشی امامخمینی(ره) راهی روشن به سوی آیندهای بهتر گشوده شد. امام خمینی سالگرد ولادت پیامبراکرم(ص) که زمان آن محل اختلاف در بین شیعه و سنی بود به هفته وحدت نامگذاری کردند.»
چگونگی وحدت جهان اسلام
دکتر محمدحسن رجبی- استاد و پژوهشگر دانشگاه در حوزه تاریخ اسلام درمورد نقش وحدت اسلامی در خنثیسازی نقشه دشمنان اسلام و موانع آن به گزارشگر کیهان میگوید: «وجود حکومتهای فاسد و دیکتاتور در جهان اسلام که بقای خود را در وابستگی به آمریکا و نوکری برای آنها میبیند، تعصبهای جاهلانه مفتیها و علمای درباری که با بزرگنمایی اختلافات فرق مسلمان و نادیده گرفتن اشتراکات بر طبل تفرقه میکوبند و نیز تلاش گسترده آمریکا و صهیونیسم و غرب در آتش افروزی میان مسلمانان با حمایت از جریانهای منحرف همچون وهابیت و یا ایجاد فرقههای جلاد خونخوار تکفیری در عالم اسلام، عوامل اصلی عدم اتحاد و از موانع مختلف بر سر راه وحدت هستند.»
این پژوهشگر تاریخ اسلام در مورد راهکارهای تقویت همدلی و وفاق میان شیعه و سنی میافزاید: «هر فرقهای که مدعی پیروی از پیامبر اعظم(ص) است باید بداند که آن حضرت راه نجات، سعادت و وحدت مسلمانان را در چنگ زدن به قرآن و اهل بیت(علیهمالسلام) میدانند. تأکید بر مشترکات میان شیعه و سنی، پرهیز از مطرح کردن مسائل اختلافی و توجه به اعتلای اسلام، دشمن داشتن استکبار و صهیونیسم و برادر بودن مسلمانان با همدیگر موجب همدلی و وحدت در عالم اسلام خواهد بود.»
وی در رابطه با ابتکار حضرت امامخمینی(ره) در نامگذاری هفته وحدت که خنثی کننده تبلیغات دشمنانی بوده که میخواستند انقلاب اسلامی ما را یک انقلاب شیعی و ایرانی در عالم اسلام مطرح کنند و از گرویدن و علاقه مسلمانان سنی به نظام جمهوری اسلامی ممانعت کنند، تصریح میکند: «این ابتکار، اثر خود را بر خردمندان جهان اسلام گذاشت و هر کس که دغدغه خالصانه اسلام را داشته باشد به این نظر و ابتکار به دیده احترام مینگرد.»
رجبی میافزاید: «اگرچه دولتهای فاسد حاکم بر برخی کشورهای اسلامی و مفتیها تاکنون مانع شدند که هفته وحدت در این کشورها ارج نهاده شود و مراسم آن برگزار گردد.»
مفهومشناسی وحدت اسلامی
منظور از وحدت اسلامی آن نیست که پیروان هر یک از مذاهب شیعه و سنی، از باورها و اعتقادات خود دست بکشند، بلکه وحدت اسلامی به این معنا است که هر یک از مذاهب اسلامی به عقاید، کلام، اصول و فروع دین بهگونهای پایبند و در روابط اجتماعی و سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی خود با مسلمین دیگر هم سو و تابع مصالح اسلام و امت اسلامی باشد.
محمد قاسمی شوب «دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث» در مورد راهکارهای تقویت وحدت میان شیعه و سنی به برخی از مستندات قرآنی اشاره میکند و به گزارشگر کیهان میگوید: «یکی از مهمترین راهکارهای وحدت میان شیعه و سنی تقویت مشترکات و تأکید بر انسجام میان امت اسلامی است. خداوند سبحان در آیات شریفه قرآن کریم میفرماید: «ان هذه امتکم امه واحده و اناربکم فاعبدون» (انبیاء92) مسلمانان باید ضمن اعتقاد به یگانگی پروردگار و نبوت رسول اکرم(ص)، در عرصههای مختلف عبادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به مثابه امت واحده بهگونهای در کنار یکدیگر باشند که موجبات تقویت جبهه توحید، اعتلای کلمه الله و پرستش ذات اقدس پروردگار فراهم آید.»
وی در ادامه میافزاید: «از دیگر راهکارهای وحدت پایدار، دامن نزدن به نقاط افتراق، تلاشی جهت الفت قلبها و تقویت اخوت میان مسلمانان است، لذا مسلمانان باید ضمن خودداری از تفرقه و اختلاف بر محور وحدت الهی و خاتمیت رسول(ص) در جهت اتحاد امت واحده مساعی خود را مصروف بدارند.» وی در مورد تبلیغات دشمنان برای ایجاد تشتت و تفرقه میان تشیع و تسنن میگوید: «دشمنان اسلام با توجه به واهمهای که از اتحاد میان شیعه و سنی دارند، تمام تلاش خود را به منظور ایجاد تفرقه میان این دو گروه و جلوگیری از طریق دین حق مصروف داشتهاند و در این راه به انواع ابزارها و روشهای گوناگون تبلیغاتی متوسل گردیدهاند و دلارهای کثیف خود را در این راه خرج مینمایند.»
نقش عربستان در ایجاد تفرقه
حجتالاسلام اسماعیل ابراهیمی - کارشناس ارشد فلسفه اسلامی درباره اهمیت توجه نقش عربستان سعودی در ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی میگوید: «اول این که دو شهر مکه و مدینه در این کشورند و در ایام حج بزرگترین اجتماع مسلمانان در آن جاست. از طرف دیگر عربستان به عنوان کشور اسلامی در منطقه شناخته میشود. که از ذخایر مادی خوبی برخوردار است و میتواند زمینههای انسجام اقتصادی و سیاسی دنیای اسلام را فراهم آورد اما به دلیل این که وهابیت در این کشور است که به ظاهر کشور اسلامی خوانده میشود. نقش این کشور در اختلافافکنی و عدم اتحاد میان مسلمانان بسیار زیاد است، چرا که برخی از کشورهای اسلامی به خاطر فقر و وضعیت بد اقتصادی فرمانبر دستورات تفرقهآمیز عربستان هستند.»
ریشههای وحدت و انسجام در اسلام
در اصول و فروع دین نمونههایی از وحدت بارز میان مسلمانان وجود دارد که میتوان به مواردی اشاره کرد. به عنوان مثال توحید و شعار لا اله الا الله، موضوعی کاملا وحدتآفرین است که مسلمانان را به طور یکپارچه وا میدارد تا خدای واحد را بپرستند و تنها از او کمک بگیرند. مورد دیگر کعبه است که جایگاهی بس عظیم در جهتدهی عبادت مسلمانان به یک مکان خاصی دارد که امری وحدتآفرین است. نماز جماعت، روزه و مناسک حج از جمله مواردی است که در تجلی وحدت و وفاق میان مسلمانان، نقش اساسی دارد. در بین این عناصر حج به عنوان «زیباترین روح همبستگی» تمام حجاج را وامیدارد تا در مواضع مختلف و با اخلاصی تمام خدای واحد را شاهد و ناظر اعمال خود بدانند و شیطان و ایادی آن را از خود دور کنند. مراسم طواف، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه و دیگر اعمال مرتبط با حج صحنههای شکوهمندی از یکپارچگی مسلمانان را به نمایش میگذارد.
حجتالاسلام مهدی مولوی دوست «معاون تهذیب حوزه علمیه الامام القائم(عج)» در مورد موانع وحدت و انسجام مسلمانان به گزارشگر کیهان میگوید: «موانعی که بر سر راه وحدت و انسجام مسلمین جهان وجود دارد متعدد میباشد. یکی از مهمترین این موانع تعصبات بیجا و در برخی موارد قومی و قبیلهای است که متاسفانه با گسترش این نوع تعصبات رابطه میان مسلمین دچار ضعف میگردد و نوعی حالت تنفر ایجاد میشود که بسیار خطرناک است.»
مولوی دوست در ادامه میافزاید: «یکی دیگر از موانع موجود عدم شناخت کافی مسلمانان از تفکرات همدیگر است که این امر نیز موجبات دامن زدن به اختلافات میان آنها را فراهم میسازد. دشمن بیشترین ضربهای که به ما زده است از طریق تبلیغات سوء خود در شبکههای ماهوارهای و اینترنتی بوده است چرا که گروههایی در میان مسلمین (چه سنی و چه شیعه) مرام و مسلک افراطیگری دارند و این نوع تبلیغات افراطی قطعا تاثیرات منفی خود را در سطح جهان اسلام گذاشته و رابطه مسلمین دچار خلل خواهد شد.»
وی در ادامه در مورد هدف آمریکا از ایجاد گروههای تکفیری و داعش میگوید: «هدف آمریکا از ایجاد گروههای تکفیری در ابتدا ایجاد تفرقه میان مسلمانان بود و هدف دیگر آنان معرفی دین اسلام به جهانیان به عنوان یک دیانت و تمدن خونریز است. اما میتوان گفت که آمریکاییها در ایجاد این نوع گروههای تکفیری هدف دیگری را نیز دنبال میکنند که همان سرگرم نمودن ملتهای مسلمان به درگیریهای ایجاد شده مابین خود است تا آنها را از جنایات خود آمریکا در سایر نقاط جهان غافل کند و استکبار بتواند مقاصد شوم خود را به نتیجه برساند؛ لذا ملتهای مسلمان باید با بیداری اسلامی خویش و وحدت کلمه این جریان را خنثی نمایند.»
رهبر معظم انقلاب در دیدار با علمای شیعه و سنی استان کردستان در بخشی از بیانات خود تاکید نمودند «بعضی از ما غفلت میکنیم از این که ایجاد اختلاف مذهبی، نقشه و طرح دشمن است برای این که ما را مشغول به خودمان کند. غفلت میکنیم: همه همت یک شیعه میشود کوبیدن سنی، همه همت یک سنی میشود کوبیدن شیعه، خوب، این خیلی تاسفآور است و دشمن این را میخواهد» یکی از برنامههای اساسی دین اسلام از بین بردن تعصبات قومی و عوامل جدایی است. خداوند از جمعی پراکنده، امتی یگانه و نیرومندی ساخت و میان آنان مهر و الفت قرار داد ولی پس از وفات پیغمبر(ص) میان اصحاب اختلاف نظر پیش آمد. این اختلاف در دورههای بعد مورد سوءاستفاده قرار گرفت و مسلمانان به تعصب و پراکندگی بازگشتند تا اینکه قوایشان تحلیل رفت و وطنشان تقسیم شد و تحت سیطره استعمار قرار گرفتند اگر مسلمانان به یکدیگر نزدیک شوند و تفاهم داشته باشند، بسیاری از اختلافات برطرف خواهد شد و دشمنان نظام در راس آنها آمریکا، اسرائیل و برخی دولت مردان خائن کشورهای عربی هرگز نمیتوانند در اجرای توطئهها و نقشههای خود با هدف ایجاد تفرقه میان مسلمانان موفق شوند. شرایط امروز مسلمانان نسبت به سالهای گذشته بسیار وخیمتر است، زیرا علاوه بر استکبار و قدرتهای بزرگ، کشورهایی همچون عربستان و ایادی آنها، گاه در لباس اسلام ضربات جبرانناپذیری بر پیکره اسلام میزند که از آن جمله میتوان به پیدایش مولودی جنایتکار با عنوان گروههای تکفیری و داعش اشاره کرد...»