قالیباف:
دولت از جمعآوری موتورسیکلتهای کاربراتوری عقبنشینی کرده است
شهردار تهران گفت: توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری و جمعآوری باقیمانده این وسیله نقلیه با عقبنشینی دولت مواجه شده است.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به اینکه طرح وی برای کاهش آلودگی هوای تهران به کجا رسیده است، به خبرگزاری صدا و سیما گفت: با توجه به این که مدتهای طولانی درباره مسئله آلودگی هوا مطالعه دقیق و کارشناسی با برخی دانشگاههای داخلی و خارجی داشتیم طرحی را برای کاهش آلودگی هوای پایتخت مدون کردیم.
قالیباف با بیان این که طرح کاهش آلودگی هوای تهران را به دولت ارائه کرده است، تصریح کرد: طرح در جلسهای به معاون اول رئیسجمهور ارائه شد و البته پس از آن نیز جلساتی با معاون اجرایی رئیسجمهور داشتیم که در نهایت طرح را دولت پذیرفت.
وی ادامه داد: ظاهرا پس از تکمیل تحقیقات، این طرح به جلسه هیئت دولت برده شد که بنده در جریان جزئیات آن نیستم.
شهردار تهران افزود: دولت مسئولیت اجرای این طرح را قبول کرده است تا اجرایی شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا طرح یادشده به مرحله اجرا درآمده است یا خیر،گفت: متاسفانه اخیرا مطلع شدهام نخستین بند طرح یعنی توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری و جمعآوری باقی مانده این وسیله نقلیه با عقبنشینی دولت مواجه شده است که امیدوارم دولت در سایر بندهای این طرح عقبنشینی نکند.
شهردار تهران اواخر سال گذشته از تدوین یک بسته عملیاتی با پنج برنامه زودبازده برای «مهار منابع آلایندهها» و «جلوگیری از تکرار وضعیت قرمز آلودگی هوا» خبر داد.
محمدباقر قالیباف همچنین در شهریور امسال هم تاکید کرده بود که شهرداری علمیترین برنامه را برای کاهش آلودگی هوا دارد.
مخالفت سازمان محیط زیست با شمارهگذاری دوباره موتورسیکلتهای کاربراتوری
در همین زمینه رئیستغییر اقلیم آب و هوای محیط زیست گفت: این سازمان مخالف شمارهگذاری دوباره موتورسیکلتهای کاربراتوری تولید شده در انبارهای کشور است.مسعود زندی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در حال حاضر موتورسیکلتها 18 درصد در آلودگی هوای پایتخت و کلان شهرها سهیم هستند و در تولید مونوکسیدکربن 19 درصد و در تولید ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون 10 درصد سهم دارند.
زندی با بیان اینکه موتورسیکلتها از همان ابتدایی که قرار است تولید شوند باید استاندارد آلایندگی را دریافت کنند، ادامه داد: در حال حاضر استاندارد موتورسیکلتها یورو 3 است اما چون کاربراتوری هستند، پایداری ندارند و زمانی که تولید میشوند و بعد از یک هفته که در چرخه تردد قرار میگیرند همه تنظیمات و استانداردهای آنان بر هم میخورد و به عنوان یک منبع آلاینده در شهر محسوب میشوند.
وی افزود: یک دستگاه موتورسیکلت حداقل در حد پنج خودرو آلایندگی دارد و به همین علت سازمان حفاظت محیط زیست از دو سال گذشته به دنبال این موضوع بوده است که تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری را متوقف کند و نهایتا این موضوع در مصوبه برش یک ساله کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها به خصوص تهران مصوب و این ممنوعیت ایجاد شد، همچنین طبق این مصوبه تمام دستگاههای دولتی موظف شدند از ثبت سفارش و خرید موتورسیکلتهای کاربراتوری پرهیز کنند.
رئیس تغییر اقلیم آب و هوای محیطزیست با اشاره به اینکه مصوبه توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری ضربتی و فوری نبوده است، افزود: ما از سالهای گذشته موضوع توقف خط تولید آنها را در دستور کار قرار داده بودیم و انتظار ما بر این بود که تولیدکنندگان موتورسیکلت تمهیداتی داشته باشند که از اول مهر که خط تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری تعطیل شد به دنبال مجوزهای جدید شمارهگذاری آنها نباشند و زمان و فرصت در حد کافی برای تولیدکنندگان موتورسیکلت وجود داشت.
وی با اشاره به شمارهگذاری 500 تا 600 هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری باقی مانده در انبارهای تولیدکنندگان ادامه داد: طرح شمارهگذاری این موتورسیکلتها پیشنهادی است که از طریق وزارت صنعت و معدن ارائه شده و سازمان حفاظت محیط زیست قطعا با تولید و شمارهگذاری موتورسیکلتهای جدید مخالفت خواهد کرد.