kayhan.ir

کد خبر: ۹۲۱۰۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران:

پرداخت غرامت بیمه به کشاورزان قطره‌چکانی و زمان‌بر است

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران معتقد است بیمه در بخش کشاورزی اصلا کارایی ندارد.


 محمدرضا شعبانی در پاسخ به این پرسش که چرا از حدود ۸۰ هزارهکتار باغ در معرض تهدید سرمازدگی تنها بین ۶ تا ۷ هزارهکتارآن بیمه بوده‌ است؟ گفت:ما می‌توانیم بگوییم که باغداران‌مان اصلا بیمه ندارند و این ۷ هزارهکتار نیز رقم درستی نیست.
وی با اشاره به اینکه بیمه از بین رفتن درختان و میوه‌ها در هرهکتار، ۷ میلیون تومان است که همه این مبلغ نیز پرداخت نمی‌شود، اضافه کرد: باغداران اگر  فقط چوب‌های موجود در این مساحت را بفروشند، ۱۰ میلیون تومان نصیب‌شان می‌شود.
رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران با بیان اینکه بیمه در بخش کشاورزی اصلا کارایی ندارد و عده‌ای از آن سوءاستفاده می‌کنند، ادامه داد: این بیمه به درد باغدار نمی‌خورد و مشکل او را حل نمی‌کند.
‌شعبانی تصریح کرد: پرداخت غرامت توسط بیمه به کشاورزان بسیار کند، قطره‌چکانی، وقت‌گیر و زمان‌بر است و در این میان هیچ عامل انگیزشی وجود ندارد که کشاورزان را تشویق به بیمه کردن باغات خود کند.
وی اضافه کرد: متاسفانه درحال حاضر بیمه نوعی تجارت برای یک عده است نه یک ابزار برای حمایت از کشاورزان.
در همین زمینه رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه در سالیان اخیر که دولت با بحران مالی مواجه شده، صندوق بیمه نیز مشکل پیدا کرده و نمی‌تواند خسارت کشاورزان را پرداخت کند، اضافه کرد: در سنوات گذشته چنین مشکلی وجود نداشت اما در سال‌های اخیر که صندوق به دلیل مسائل مذکور، قادر به عملی کردن تعهدات خود نبوده، جوی از بی‌اعتمادی در جامعه کشاورزان نسبت به این صندوق شکل گرفته که مختص یک یا دو استان هم نیست؛ به‌عنوان مثال هنوز بخشی از غرامتی که قرار بوده بیمه بابت خسارات وارد شده به محصول گندم کشاورزان خوزستانی در دو سال قبل پرداخت کند، به حساب آنان واریز نشده است.
اسدی ادامه داد: به همین دلیل کشاورزان نیز باغات و محصولات خود را بیمه نمی‌کنند و معتقدند وقتی غرامتی به ما پرداخت نمی‌شود چه دلیلی دارد اقدام به بیمه کردن تولیدات خود کنیم؟
وی افزود: بنابراین دلیل اصلی عدم تمایل کشاورزان به بیمه؛ عدم اجرای تعهدات توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی به دلیل مشکلات مالی و همچنین افزایش تعرفه‌های بیمه بوده است.
به گفته رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی تقریبا هرسال تعرفه‌های حق بیمه افزایش پیدا می‌کند به نحوی که برخی از کشاورزان در تامین مالی هزینه‌های بیمه با مشکل مواجه می‌شوند.
اسدی تصریح کرد: با وجود تمام این مسائل، این تصور که کشاورزان نباید محصولات خود را بیمه کنند، بسیار اشتباه است چراکه پرداخت غرامت از سوی دولت احتمال دارد دیر انجام شود اما بهرحال انجام می‌شود و بهتر از آن است که دست کشاورزان به جایی بند نباشد.
گفتنی است بنابر اظهارات مسئولان استان مازندران در حادثه سرمازدگی اخیر ۹۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان مازنی وارد شد که تنها یک دهم این باغات بیمه بود.