وعده 40 روزه آخوندی برای خرید هواپیما بعد از 9 ماه عملی نشد
از وعده 40 روزه وزیر راه و شهرسازی برای خرید هواپیما 9 ماه گذشت اما خبری نشد و حالا ممکن است شرایط پیچیدهتر شود.
به گزارش «نسیم آنلاین» وزیر راه و شهرسازی گفته که نمایندگان شرکتهای هواپیمایی ایرباس و بوئینگ به صورت مرتب، در رفت و آمد به تهران بوده و به زودی هم قرارداد این شرکتها با ایران نهایی خواهد شد.
عباس آخوندی اذعان داشته که در تنظیم قراردادها به دنبال حداکثری کردن منافع انتقال دانش فنی به کشور بوده که در صنعت هواپیمایی شامل درصدی از امکان تعمیر و نگهداری و حتی ساخت برخی قطعات در داخل خاک ایران است. او البته به صورت شفاف اشارهای نکرده که سرانجام چه زمانی تفاهمنامه خرید هواپیما به قرارداد نهایی تبدیل خواهد شد.
این موضوع، همواره دلیل سرازیر شدن انتقادات تند و تیز به سمت وزارت راه و شهرسازی بوده که بر پاشنه تعلل طرف مقابل در امضای قرارداد نهایی با ایران چرخیده است.
وزارت راه و شهرسازی ایران، بهمن ماه سال گذشته همزمان با سفر روحانی به فرانسه پیشقرارداد خرید 118 فروند ایرباس را با فرانسه به امضا رسانده که گفته میشود رقم قرارداد مذکور 10/5 میلیارد دلار است. در عین حال، در خرداد ماه سال جاری هم تفاهمنامه خرید هواپیمای نو بین ایرانایر و کمپانی بوئینگ امضا شد.
اکنون، اظهارات عباس آخوندی پیرامون نهایی شدن قرارداد خرید هواپیما بعد از آن بیان میشود که دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه توانسته در کمال ناباوری رقیب سرسخت دموکرات خویش را از سر راه بردارد و تا 40 روز دیگر هم کلید کاخ سفید را از اوباما دریافت خواهد کرد. دونالد ترامپ همواره یکی از منتقدان سرسخت سیاستهای اوباما در قبال ایران بوده و اذعان داشته که رئیسجمهوری کنونی در مقابل ایران دچار یک وادادگی شدید سیاسی شده است.
این ذهنیت به اذهان بسیاری متبادر شده که با توجه به اظهارات گزنده ترامپ در مجادلات انتخاباتی، در صورت تکیه بر کرسی ریاست جمهوری، بخشی از سیاستهای ایالات متحده نسبت به ایران ولو در قالب برجام سخت و انعطافناپذیرتر شود. ایدهای که ممکن است بر پیچیدهتر شدن شرایط فروش هواپیماها به ایران هم سایه افکند.
رئیسجمهور دیوانه و غیرقابل پیشبینی آمریکا به تازگی گفته که ایرانیها فقط باید از بوئینگ هواپیما بخرند نه از اروپا.
هرچه که هست، زمزمه سفت و سخت شدن شرایط فروش هواپیما به ایران به دلیل سیاستهای احتمالی ترامپ، اضطراب عجیبی را برای آخوندی به دنبال داشته است.
از زمان امضای تفاهمنامه در بهمن ماه سال گذشته، قرار شده تا ظرف 40 روز کاری تفاهمنامه مذکور به قرارداد کاری نهایی تغییر وضعیت دهد اما از آن زمان تاکنون، با گذشت 9 ماه، نهایی شدن این تفاهمنامه به عقب افتاده و با فرسایشی شدن روند مذاکرات دست ایران هم از اخذ جریمه از طرف مقابل کوتاه است.
شرکت هواپیمایی بوئینگ اعلام داشته که تا پایان سال جاری هواپیمایی به ایران تحویل نخواهد داد و احتمال داده که موعد تحویل این پرندههای آهنی به ایران ممکن است از یک تا چند سال تغییر کند.
از سوی دیگر نهایی نشدن قراردادها تاکنون خود این فرضیه را قوت بخشیده که ممکن است حتی تا اسفندماه هم این مهم اجرایی نشود.
سعید لیلاز، فعال اقتصادی حامی دولت، گفته که پس از پیروزی ترامپ تلاطمهایی در موضوع لغو تحریمها و خرید هواپیما اتفاق میافتد اما تحولات استراتژیکی به وجود نمیآید.
به نظر میرسد، با اعلام مکرر مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر نزدیک شدن به موعد قرارداد نهایی اما انتخاب ترامپ، بیمها را بر امیدها در جریان فروش هواپیما تقویت کرده است.
جدای از این امر، کارشناسان، با نگاهی واقعبینانه خرید 110 فروند هواپیما از سوی ایران در شرایط حاضر را یک شوی سیاسی از سوی دولت خوانده و معتقدند که ایرلاینها توان مالی کافی برای خرید هواپیما ندارند چرا که این شرکتها حتی نمیتوانند هزینههای خرید بنزین و مطالبات معوق وزارت نفت را پرداخت کنند.
جالبتر اینکه شرکتهای هواپیمایی طی سالهای برنامه پنجم توسعه بیش از 1300 میلیارد تومان بابت انجام پروازهای تکلیفی و با نرخهای تعیین شده دچار زیان شدند و خدماتی را به دولت ارائه کردهاند که دولت هنوز هزینههای آن را پرداخت نکرده است. هرچند گفته میشود دولت از ایرلاینهای دولتی هم حمایت جدی نخواهد کرد.
با این اوصاف، سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه گفته شده ایران از طریق یک شرکت لیزینگ اقدام به خرید 17 فروند هواپیما خواهد کرد، گفت: این اقدام تنها از طریق یک لیزینگ نیست، بلکه چندین شرکت شرایط خود را اعلام کردهاند و در صورت قطعی شدن، خبر اولین ورود هواپیما به فرودگاه مهرآباد یا امام خمینی(ره) اعلام خواهد شد.