سنگ تمام اصلاحات برای هاشمی (پاورقی)
Research@kayhan.ir
مهدى كروبى (دبيركل وقت مجمع روحانيون مبارز) نيز كه همچنان به خواب يك ساعتهاش در شب انتخابات اعتراض داشت، در مصاحبهاى ضمن حمايت از هاشمى گفت : «مردم احتمال بدهند اگر به پاى صندوق نروند تحجر، واپسگرايى و ناامنى شكل خواهد گرفت».554
بدين شكل اصلاحطلبان كه در انتخابات مجلس ششم در تخريب هاشمى رفسنجانى سنگ تمام گذاشته بودند با چرخشى 180 درجهاى به يكباره حامى هاشمى رفسنجانى شدند و طبق معمول با فاشيست و ديكتاتور و متحجر خواندن رقيب به جنجال رسانهاى پرداختند! امّا درنهايت علىرغم تمامى تلاشها و تخريبهاى احمدىنژاد توسط اصلاحطلبان و حاميان تندروى هاشمى رفسنجانى، در سوم تير 1384 محمود احمدىنژاد با كسب 17248782 رأى در مقابل 10003233 رأى هاشمى رفسنجانى در دور دوم انتخابات پيروز ميدان شد.
محمدعلى ابطحى (عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز) در روز چهارم تير 1384 در وبلاگش دليل شكست هاشمى رفسنجانى را اينگونه تحليل كرد: «بعضى از كانديداهاى اصلاحطلب وعدههايى دادند كه يا بوى عوامفريبى مىداد و يا بوى خواصفريبى و بسيارى از مردم از شعارهاى خواص فريب در واقعيت جغرافياى سياسى كشور بوى جنگ داخلى استشمام كردند. حرفهاى اقتصادى تقريبآ در فضاى تبليغات سياسى ما كمرنگ بود. به نخبهها و فرهيختگان توجه كرديم و به لشكر مردم عادى كه به فكر معيشت خود هستند، توجه كمترى داشتيم.
در تبليغات ساير كانديداها مجموعه نيروهايى كه فارغ از مسائل سياسى دغدغه دين داشتند، فراموش شدند. حتى در تبليغات آقاى هاشمى رفسنجانى نيز توجه به مسائل دينى مخاطبان كم بود. حمايت مداحان و امامان غير سياسى مساجد حجم فراوانى نيرو، در اختيار فكر و احساس خود دارند. جناحهايى كه با آقاى هاشمى رفسنجانى مجبور بودند ائتلاف كنند، با توجه به انتقادهايى كه به ايشان داشتند، نتوانستند استدلال خود را كه چرا هاشمى را به اجبار برگزيدهاند به جامعه منتقل نمايند.
هاشمى رفسنجانى در افكار عمومى اكثريت جامعه نماينده قدرت، حكومت و ثروت بود، حق يا ناحق! و آقاى احمدىنژاد با رقابت آقاى رفسنجانى بر موج شكاف حاكميت و مردم و شكاف فقر و غنا سوار شد و در چهره غير نخبگان جامعه به عنوان نماينده مقابله با حاكميت و مبارزه با فقر و نماد تغيير در لايههاى عمومى جامعه، بخصوص در لايههاى حاشيه شهرها و مردم عادى شناخته شده و رأى آورد. البته تعداد كمى هم بودند كه متأثر از بعضى راديوهاى خارجى به اين عنوان كه كار حكومت با آقاى احمدىنژاد يكسره مىشود، رأى دادند».555
______________________________________
554- سايت آفتاب نيوز، به تاريخ 1/4/1384.
555- تكيهگاه، محمدحسن روزىطلب، صص 109 و 110.
مهدى كروبى (دبيركل وقت مجمع روحانيون مبارز) نيز كه همچنان به خواب يك ساعتهاش در شب انتخابات اعتراض داشت، در مصاحبهاى ضمن حمايت از هاشمى گفت : «مردم احتمال بدهند اگر به پاى صندوق نروند تحجر، واپسگرايى و ناامنى شكل خواهد گرفت».554
بدين شكل اصلاحطلبان كه در انتخابات مجلس ششم در تخريب هاشمى رفسنجانى سنگ تمام گذاشته بودند با چرخشى 180 درجهاى به يكباره حامى هاشمى رفسنجانى شدند و طبق معمول با فاشيست و ديكتاتور و متحجر خواندن رقيب به جنجال رسانهاى پرداختند! امّا درنهايت علىرغم تمامى تلاشها و تخريبهاى احمدىنژاد توسط اصلاحطلبان و حاميان تندروى هاشمى رفسنجانى، در سوم تير 1384 محمود احمدىنژاد با كسب 17248782 رأى در مقابل 10003233 رأى هاشمى رفسنجانى در دور دوم انتخابات پيروز ميدان شد.
محمدعلى ابطحى (عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز) در روز چهارم تير 1384 در وبلاگش دليل شكست هاشمى رفسنجانى را اينگونه تحليل كرد: «بعضى از كانديداهاى اصلاحطلب وعدههايى دادند كه يا بوى عوامفريبى مىداد و يا بوى خواصفريبى و بسيارى از مردم از شعارهاى خواص فريب در واقعيت جغرافياى سياسى كشور بوى جنگ داخلى استشمام كردند. حرفهاى اقتصادى تقريبآ در فضاى تبليغات سياسى ما كمرنگ بود. به نخبهها و فرهيختگان توجه كرديم و به لشكر مردم عادى كه به فكر معيشت خود هستند، توجه كمترى داشتيم.
در تبليغات ساير كانديداها مجموعه نيروهايى كه فارغ از مسائل سياسى دغدغه دين داشتند، فراموش شدند. حتى در تبليغات آقاى هاشمى رفسنجانى نيز توجه به مسائل دينى مخاطبان كم بود. حمايت مداحان و امامان غير سياسى مساجد حجم فراوانى نيرو، در اختيار فكر و احساس خود دارند. جناحهايى كه با آقاى هاشمى رفسنجانى مجبور بودند ائتلاف كنند، با توجه به انتقادهايى كه به ايشان داشتند، نتوانستند استدلال خود را كه چرا هاشمى را به اجبار برگزيدهاند به جامعه منتقل نمايند.
هاشمى رفسنجانى در افكار عمومى اكثريت جامعه نماينده قدرت، حكومت و ثروت بود، حق يا ناحق! و آقاى احمدىنژاد با رقابت آقاى رفسنجانى بر موج شكاف حاكميت و مردم و شكاف فقر و غنا سوار شد و در چهره غير نخبگان جامعه به عنوان نماينده مقابله با حاكميت و مبارزه با فقر و نماد تغيير در لايههاى عمومى جامعه، بخصوص در لايههاى حاشيه شهرها و مردم عادى شناخته شده و رأى آورد. البته تعداد كمى هم بودند كه متأثر از بعضى راديوهاى خارجى به اين عنوان كه كار حكومت با آقاى احمدىنژاد يكسره مىشود، رأى دادند».555
______________________________________
554- سايت آفتاب نيوز، به تاريخ 1/4/1384.
555- تكيهگاه، محمدحسن روزىطلب، صص 109 و 110.