kayhan.ir

کد خبر: ۸۳۵۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
آیت‌الله جوادی آملی:

قرآن باید در متن درسی حوزه‌های علمیه قرار گیرد

استاد درس خارج حوزه گفت: تمام عقدنامه‌ها و مقاوله‌نامه‌ها براساس همین کفایه جلد یک است که ضرورت دارد قرآن در متن حوزه‌های علمیه قرار گیرد، بعد از انقلاب اسلامی بعضی از متون حوزه با قرآن در قسمت شاهد مثال‌ها هماهنگی خوبی دارد.


به گزارش خبرگزاری رسا، این مرجع تقلید در دیدار حجت‌الاسلام حسین تقی‌پور، مدیر مدرسه علمیه امام حسن عسکری(ع) آمل با اشاره به مطالبی در راستای ره‌توشه طلاب برای پیمودن پله‌های ترقی و تکامل و چراغ راه مدیران حوزه‌های علمیه اظهار داشت: مدیریت را در حاشیه کار خود قرار دهید و اصل کار شما در تالیف، تدریس، مباحثه یا گوش دادن به نوار استادی که خود مفید می‌دانید باشد.
وی ادامه داد: اگر این کار را نکنید به سبب آنکه علوم حوزوی سنگین است، دستاورد شما از بین می‌رود و ضرورت دارد مدیریت در کنار فعالیت‌های علمی باشد که در پیری نه ذوق می‌ماند و نه قدرتی برای کارهای اجرایی است که ما و کتب علمی و کتابخانه هستیم.
مفسر قرآن کریم تصریح کرد: در حوزه‌های علمیه دو عنصر محوریِ «از چه راهی مطلب را بفهمیم» و «چه مطالبی را بفهمیم» وجود دارد که وجه فارق با دانشگاه‌ها است.
آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشت: در دانشگاه به صورت عمده از راه حس، تجربه و آزمایشگاه سخن می‌گویند اما آیا می‌شود «فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا» را از آزمایشگاه فهمید؛ حوزه می‌گوید قسمت مهم علم آن است که از درون بجوشد و از ابزار حسن و مجاری علم هم نباید غافل باشیم.
استاد درس خارج حوزه گفت: یک حوزوی در سطوح عالی با اینکه خارج کفایه جلد اول را هم می‌گوید اما در عمر تحصیلی خود قرآن را نمی‌بیند زیرا سراسر کفایه جلد اول به قرآن استناد نشده است و همین مطالب کفایه جلد اول را به چین و ژاپن هم ببرید آنها نیز قبول می‌کنند که بنای عقلا است.
این مرجع تقلید بیان داشت: از اینها نماز شب در نمی‌آید که تمام عقدنامه‌ها و مقاوله نامه‌ها براساس همین کفایه جلد یک است که ضرورت دارد قرآن در متن حوزه‌های علمیه قرار گیرد، بعد از انقلاب اسلامی بعضی از متون حوزه با قرآن در قسمت شاهد مثال‌ها هماهنگی خوبی دارد.
آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: امروز مشکل جامعه ما مسائل دقیق فلسفی و عرفانی نیست بلکه به الفبای دین عمل نمی‌شود و چهارده میلیون پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد و به مفهوم این است بیست و هشت میلیون نفر درگیر هستند.
وی با بیان اینکه اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم همه اینها مربوط به الفبای دین است و فحش، بوق نابجا، دروغ و کم فروشی داریم، گفت: در ماه مبارک حجم پرونده‌های دادگستری کمتر است که نشان می‌دهد دین در این ماه اندکی ظهور می‌کند.