گزارش اختصاصی کیهان از شیوه جدید هدایت تحصیلی دانشآموزان
هدایت تحصیلی، از توسعه فنی حرفهای تا رونق مدارس غیردولتی
عباس شمسعلی
اجرای شیوه جدید هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم حواشی زیادی به دنبال داشته است. تماس خانوادهها و اعتراضات دانشآموزان به این طرح جدید مارابرآن داشت تا در گفتوگو با صاحبنظران و کارشناسان تعلیم و تربیت ابعاد این شیوه جدید هدایت تحصیلی را بیشتربررسی کنیم.
***
وزیر سابق آموزش و پرورش در گفتوگو با کیهان درباره اجرای طرح هدایت تحصیلی که در روزهای اخیر حواشی بسیار زیادی داشته است، گفت: مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی به دو نکته اشاره کردند و فرمودند سند تحول انجام شود و ما به سمت فنی و حرفهای حرکت کنیم که این در سند تحول هم آمده است. ما دنبال این بودیم که طبق سند تحول و نیاز کشور حداقل 50 و حد اکثر 75 درصد دانشآموزان در مدارس فنی و حرفهای درس بخوانند چراکه اگر بخواهیم دانشآموزان در مسیر توسعه حرکت کنند باید به این سمت برویم و تمام زمینهها را هم آماده کنیم. ما در زمان خودمان کار را شروع کردیم و تعداد هنرجوها و هنرستانها را از 33 درصد به 44 درصد رساندیم اما مسئولان فعلی وقتی وارد شدند این آمار را به 36 درصد رساندند و این اقدامی منفی در سند تحول محسوب میشود.
حمیدرضا حاجی بابایی افزود: مسئولان آموزشوپرورش باید از سه سال قبل برای مهر امسال برنامهریزی میکردند اما یکباره چشمشان را باز کردهاند که اول مهر باید کلاس دهم تشکیل شود و باید برایش هدایت تحصیلی آماده کنند و ناگزیر آمدهاند مطالبی را نوشتهاند که خیلی قدرت اجرایی ندارد و به اجبار متوسل شدهاند.
کشاندن دانشآموزان به مدارس غیردولتی
حاجی بابایی تصریح کرد: یک سری سیاستها در آموزش و پرورش در حال اجرا است که دانشآموز را به هر طریقی از مدرسه دولتی به مدرسه غیردولتی بیاورند. رهبر انقلاب میفرمایند ما باید مدارس دولتی را تقویت کنیم اما اکنون میبینیم که به مدارس دولتی گفتهاند شما هیچ الزامی ندارید و در هر رشتهای دوست دارید ثبتنام کنید، این یعنی له کردن مدارس دولتی یعنی کاری بکنند که کسی به مدارس دولتی نرود. به مدارس دولتی گفتهاند دانشآموزان زیادی را به هر طریقی شده بفرستید هنرستانها که این باعث اعتراض شدید مردم و تبدیل به اعتراض عمومی در کشور شده است. این نتیجه عدم برنامهریزی دوستان در طول سه سال گذشته است و نکته بعدی اینکه سیاستهای قبلی را به محض ورود همه را باطل میشمردند که یکی از آنها همین بود رها کردند و حالا میخواهند جبران کنند و چند برابر فشار وارد میکنند.
دغدغه آمار فنی حرفهای؟
وی با تایید اینکه به بهانه آمار فنی حرفهای به مدارس غیردولتی رونق میدهند، گفت:اخیراً هم به مدارس تیزهوشان فشار وارد کردند تعدادی را تعطیل و تعداد دانشآموزان را کاهش دادند، مدارس نمونه دولتی و دانشآموزانش را کاهش دادند تا همه به مدارس غیردولتی بروند. در زمان قبل از وزارت من همیشه از 40 نفر که رتبه اول کنکور را میآوردند معمولا حدود 30 نفر از مدارس غیردولتی بود اما در دو سال متوالی آخر مسئولیتم به دلیل تقویت مدارس دولتی، تیزهوشان، نمونه دولتی و شاهد تعداد قبولی در بین 40 نفر برتر کنکور از مدارس دولتی به31 نفر رسید و برای اولین بار در المپیاد بعد از 27 سال تعداد مدالها را با تقویت مدارس تیزهوشان و دولتی از 3 به 12 رساندیم.
نهضت فروش مدارس
وزیر سابق آموزش و پرورش تأکید کرد: درحال حاضر یک نهضت خصوصیسازی و فروش مدارس وجود دارد. طبق ماده اول سیاستهای رهبری که ابلاغ کردند آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد فرهنگی مولد سرمایه اجتماعی است که از مهدکودک تا دانشگاه به صورت حاکمیتی با همکاری دستگاههای دیگر اداره میشود. ایشان بارها فرمودند آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است. البته باید بگویم مدارس غیردولتی خیلی زیادی داریم با انسانهای متدین که مدارس خوبی هم هستند اما بحث ما این است که حتی آمریکا و هیچ کشور اروپایی حاضر نشد حاکمیت مدارسش را به بخش خصوصی بدهد، ما چطور حاضر میشویم دانشآموز ابتدایی خود را به بخش غیردولتی بدهیم.
به گفته نماینده مجلس دهم، هدف این است که آموزش و پرورش از حیطه دولت خارج شود تا دولت از هر جناحی بود تأثیری بر آموزشوپرورش نداشته باشد. چرا این همه سیاست در آموزشوپرورش انجام میشود تا به زور دانشآموزان را به مدارس غیردولتی بفرستند؟
حاجی بابایی افزود: من مخالف مدارس غیردولتی نیستم اما با رعایت اصل 30 و بند یک اصل 43 قانون اساسی. یعنی باید در محل شما مدرسه دولتی مناسب باشد حالا اگر خواستی به مدرسه خصوصی بروی آزاد هستی، اما اگر نباشد یا مدرسه را اجاره بدهند و شما مجبور شوید چند کیلومتر بروید درست نیست.
وی درباره هدایت تعداد زیادی از دانشآموزان به هنرستانها و کاردانش در طرح اخیر، تصریح کرد: هنرستان چیز بدی نیست اما نباید با زور تحمیل شود چرا که زدگی ایجاد میکند. ما برای اینکه آمار هنرجویان هنرستان را افزایش دهیم، 1500 هنرستان اضافه کردیم، باید اضافه و تجهیز کنید تا مردم بیایند نه اینکه دور از دسترس و محدود در برخی جاها باشد. یکی دیگر از کارهای ما ایجاد هنرستانهای نمونه مردمی بود یعنی خیلیها با علاقه آمدند. وقتی مدرسه برتر شود دوست دارند بچهها یشان بروند آنجا. اما سند تحول نه تنها در این قسمت بلکه در قسمتهای گوناگون دچار مشکل شده است.
حاجی بابایی گفت: باید در طول سال پزشک، مهندس و صنوف مختلف سر کلاسها حاضر میشدند تا دانشآموزان با رشتههای مختلف آشنا میشدند و علاقه پیدا میکردند.
هدایت تحمیلی
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم نیز به خبرنگار کیهان گفت: امسال وزارت آموزش و پرورش به اسم هدایت تحصیلی در حال دو تحمیل غیرقابل دفاع به خانوادهها است. تحمیل اول همین بحث رشتههای تحصیلی است که دانشآموزان را وادار میکند به کاردانش، رشته انسانی، ریاضی و ... بروند. تحمیل دوم که این روزها وجود دارد این است که آموزش و پرورش برای یک سری مدارس دولتی در شهرستانها آزمون میگیرد مثلاً برای یک دبیرستانی برای رشته تجربی 300 متقاضی است که 20 یا 30 نفر را میپذیرد و بقیه را اجبار میکند که به سمت مدارس غیرانتفاعی بروند. این واقعاً به هیچ وجه قابل دفاع نیست. اصل براین است که آموزش و پرورش طبق قانون اساسی رایگان باشد و آموزش غیرانتفاعی که در حقیقت انتفاعی است در حاشیه باشد اما امروز این موضوع برعکس است و با دستورالعملها و آییننامههایی دارند این موضوع را تحمیل میکنند.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی درباره یکی از اهداف طرح جدید هدایت تحصیلی در بالا بردن آمار دانشآموزان فنی حرفهای و کاردانش گفت: اگر این طرح نیاز است باید فرهنگسازی شود. اگر در عمل کسی به هنرستان رفت و بازار کار داشت خود به خود دانشآموزان به سمت هنرستان سوق پیدا میکنند اما این طور تحمیلی نمیشود. موضوع تحمیل تحصیلی انسان را به یاد دوران ساسانیان میاندازد که برای درس خواندن یا نخواندن تحمیل وجود داشت و به غیر از عده خاصی امکان برای برخی وجود نداشت.
سلیمی درباره انتظار مردم از مجلس برای ورود به این ماجرا گفت: ما قطعاً منتقل کردهایم و در کمیسیون مورد بررسی قرار میدهیم.
وی با تایید آثار منفی روانی تحمیل هدایت تحصیلی بر دانشآموزان گفت: این موضوع باعث افت تحصیلی میشود و وقتی کسی مسیر را با شوق و اشتیاق انتخاب نکرده باشد و در آینده انگیزه لازم را نداشته باشد یک عمر احساس سرافکندگی و سرشکستگی میکند.
لزوم اجرای نظام جامع تحصیلی
به معنی واقعی
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم نیز به کیهان گفت: ما طبق سند تحول بنیادی آموزش و پرورش موظف بودیم به تولید زیر نظامی که یکی از این زیر نظامها، نظام جامع هدایت تحصیلی بود. این نظام جامع تحصیلی باید بتواند هم 12 ساله آموزش پرورش را تحتالشعاع قرار دهد هم نظام آموزش عالی ما را متأثر از خود کند. دلیل آن هم این است که نظام هدایت تحصیلی ما بایدآن چنان نگرش یکپارچهای داشته باشد تا بتواند تأثیر بسیار خوب و مثبتی را از ابتدای ورود دانشآموز به دوره ابتدایی تا حتی نحوه گزینش و پذیرش دانشجو در وزارت علوم را متناسب با نیاز آینده کشور پوشش دهد.
ابراهیم سحرخیز افزود: متاسفانه به نظر میرسد دوستان زمان را از دست دادهاند و بعداز سه سال به محض اینکه رسیدند به اینکه دانشآموزان حالا سوم متوسطه اول را پشت سر گذاشتند و در حال ورود به متوسطه دوم هستند ناچارند وارد یکی از رشتهها شوند وآمدند و بحثی را مطرح کردند که بازگشت به گذشته است. همان توصیه نامههای قدیم که در سوم راهنمایی سابق داده میشد امروز به بچهها داده میشود و این دردی را دوا نمیکند. اصلاً بحث نظام جامع هدایت تحصیلی نبوده و آن هدفی را که سند تحول به دنبال آن بوده نتوانسته محقق کند. از آن طرف دوستان برای اینکه به آن عددی که برای میزان دانشآموزان فنی حرفهای و کار دانش در برنامه ششم پیشبینی میکنند یعنی حدود 48 تا 50 درصد برسند یک هدایت تحصیلی اجباری را که متناسب با توان و علایق دانش آموز نیست به وجود آوردهاند.
توسعه متوازن
وی تصریح کرد: بنده طرفدار توسعه متوازن و دادن وزن بیشتر به رشتههای فنی حرفهای و کاردانش هستم ولی مشروط. متأسفانه امروز تصویر مناسب و جذابی از هنرستانهای فنی حرفهای و کار دانش برای اولیا و دانشآموزان ترسیم نکردهایم. دولت در این سه سال برای تجهیز هنرستانها قدم جدی بر نداشته است در دولت قبل حدود 35 میلیارد تومان ردیف ویژه برای تجهیز هنرستانها تعیین شد که به عنوان قدم اول قابل دفاع است ولی متاسفانه این قدم در سالهای اخیر تقویت نشده است. مگر میشود در کشوری که 6 هزار هنرستان داریم هنرستانهای ضمیمه و مستقل را با 35 میلیارد تومان که معلوم نیست چند درصد آن تخصیص پیدا کند به روز کرد و تجهیزاتشان را متناسب با بازار کار بکنیم. دوستان به جای اینکه مشارکت بخش خصوصی را در این بخش ببینند آمدند مدارس ابتدایی را واگذار کردند. در کشوری که در بخش خدمت و صنعت میبایست به کشاورزی اهمیت بدهد، ضعیفترین هنرستانهای ما هنرستانهای کشاورزی است. هنرستانهای کشاورزی در سطح کشور زیر 100 نفر دانشآموز دارند در حالی که هر کدام هکتارها زمین و تجهیزات دارند. چرا دولت و وزارت جهاد کشاورزی همگام با آموزشوپرورش برای جاذبه در هنرستان کشاورزی کاری نکردند. حتی روستاییها ابا دارند در رشتههای کشاورزی درس بخوانند چه برسد به شهریها.
سحرخیز با تأیید ضعف امکانات در هنرستانها گفت: من خودم مدیر آموزش و پرورش استان بودم و می دانم که در هنرستانهای مکانیک ما هنوز موتور بعضی ماشینهای روسی زمان قدیم و جیپ یا پیکان وجود دارد.
وی افزود: ما کاری برای هنرستانها نکردیم اما حالا میخواهیم درصد دانشآموزان را در هنرستانها بالا ببریم.
تلاش برای رونق غیردولتیها
معاون سابق وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:مسئولان آموزش و پرورش دست مدارس دولتی را بستهاند ولی دست مدارس غیردولتی را باز گذاشتهاند. من از طریق رسانهها شنیدم که این محدودیتها و سختگیریها فقط برای مدارس دولتی اعمال میشود. یعنی آن توسعه متوازنی که برای هر استانی مشخص کرده چند درصد بروند تجربی، ریاضی، فنی و حرفهای و براساس هدایت تحصیلی دانشآموزان را بپذیرند،مدارس غیردولتی از این امر مستثنی هستند. من براساس آخرین اطلاعاتی که از بعضی استانها دارم بعداز 35 سال بین 8 تا 9 درصد دانشآموزان ما وارد مدارس غیردولتی شدهاند اما آقایان به بعضی استانها ابلاغ کردهاندکه باید در 2 تا 3 سال آینده این آمار را به 14 درصد برسانید یعنی کار 35 سال را در 2 تا 3 سال انجام دهید. از سوی دیگر میبینیم که یک روز مدارس تیزهوشان را تعطیل یا در هم ادغام میکنند، یک روز علوم انسانی باید برود مدارس فرهنگ و غیردولتی.
اختاپوس کنکور
سحرخیز افزود: یک بحث دیگر در این زمینه که هدایت تحصیلی را تحتالشعاع قرار داد و باعث شد دانشآموزان به سمت رشتههای فنی حرفهای که مورد تاکید رهبر و نیاز مملکت است رغبت کمتری نشان دهند آفت کنکور است. کشور ما یک اختاپوسی را در آموزشو پرورش حاکم کرده به نام کنکور که تمام فعالیتهای تربیتی را تحتالشعاع قرار داده است .امروز دغدغه خانوادهها از ابتدایی تا متوسطه این است که کاری بکنند که فرزندشان در کنکور رتبه بیاورد و وارد دانشگاه شود. اینکه آیا متناسب با نیاز کشور است و شغلی دارد یا نه اصلاً هدف نیست. در کنکور در رشتههای نظری اگر دانشآموزان میتوانند به راحتی 200 تا 300 رشته انتخاب کنند اما در فنی حرفهای اینطور نیست هم ادامه تحصیل در دانشگاه سخت است و هم نگاهی که به رشتههای نظری در کنکور است اصلاً نیست. کدام دانشگاه دولتی مملکت رشته کاردانی دارد. الان که دیگر از کارشناسی عبور کردیم و کارشناسی ارشد و دکتری تربیت میکنیم.
وی تأکید کرد: مهندسی نیروی انسانی ایجاب میکند ما به ازای هر یک کارشناس 4تا5 تکنسین و کارگر ماهر و کاردان تربیت کنیم و این رسالت را هم بایستی وزارت آموزشوپرورش و هم وزارت علوم هر دو عهدهدارشوند.
فروش فرش برای رفتن به غیر انتفاعی
معاون سابق آموزش متوسطه گفت: مسئولین آموزش و پرورش از تمام ساز و کارها استفاده می کنند و فضا را آنچنان برای دانش آموزان به ویژه هنرستان ها نسبت به مدارس دولتی تیره ترسیم می کنند که ممکن است مردم به هر قیمتی حتی فروش فرش زیر پایشان و وام فرزندشان را به غیر انتفاعی بفرستند.
وی تصریح کرد: سازوکار نظارت بسیار ضعیف است و حتی برخی مدارس غیر دولتی امروز محتوا تولید می کنند و به خورد دانش آموزان می دهندوجدول برنامه ریزی را تغییر می دهند.
شکاف طبقاتی
سحر خیز اظهارداشت: شکاف طبقاتی اظهر من الشمس است. وقتی مدارس دولتی در استانها 500 هزارتومان از مردم میگیرند و در تهران شهریه 20تا 30 میلیون تومانی عادی جلوه میکند واقعا وحشت دارم زمانی برسد که مردم توان فرستادن بچه ها به مدرسه را نداشته باشند که طرح جدید این مشکل را تشدید می کند.
وی افزود: من خودم طرفدار رشته فنی حرفه ای هستم اما وقتی زمینه فراهم نیست، فرهنگ سازی نکرده ایم و هنرستانها را تجهیز نکردهایم دانش آموز اگر برود هنرستان باید مثلا در تهران دور قمری بزند اما نزدیکترین جا به خانهاش نظری دارد. ما کاری کرده ایم که اولویت رشتهها نظری باشد و هنرستان ها را از سکه انداخته ایم . پاشنه آشیل سند تحول برای دانش آموزان همین هدایت تحصیلی است اگر هدایت تحصیلی را جدی نگیریم و بحث آفتهای کنکور را مهار نکنیم همان نظام قدیم اجرا می شود. البته درباره اجباری بودن باید گفت با توجه به توسعه متوازن و کمبود امکانات باید از قبل زمینه فراهم می شد تا خود دانش آموزان بپذیرند و توجیه شوند و به نظر میآید باید فرصت دوباره مثلاً در تابستان برای جبران کسر نمرات و امتیازهای درسی داده شود.
فقط رشته تجربی سقف دارد
مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش که مسئول مستقیم اجرای طرح هدایت تحصیلی است نیز در گفت و گو با خبرنگار کیهان گفت: بر اساس سند تحول آموزش و پرورش امسال اولین سال استقرار پایه دهم است و مقرر شده هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم انجام شود. شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه ای در این زمینه دارد و آییننامه ای برای هدایت تحصیلی تصویب کرده که بر اساس آن 35 درصد هدایت تحصیلی مربوط به نمرات آزمون عملکرد تحصیلی دانش آموزان مربوط به پایه های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی است و آن هم نوبت های اول و دوم هرسه پایه. در واقع نمرات نوبت اول این سه پایه ضریب یک و نمرات نوبت دوم این سه پایه ضریب دو دارد. معدل اینها 35 درصد امتیاز هدایت تحصیلی را به خودش اختصاص داده است.15 امتیاز یا درصد مربوط به آزمونهای استعداد است و 15 در صد مربوط به رغبت است. 10 امتیاز متعلق به خود دانش آموز، 10 امتیاز معلمان، 5 امتیاز نظر ولی دانشآموز و10 امتیاز هم نظر مشاور است که مجموعا 100 امتیاز است.
مسعود شکوهی گفت: برنامه پنجم توسعه ما را ملزم کرده است که باید ۴۸ درصد دانش آموزان ما در شاخه فنی حرفه ای و ۵۲ درصد در شاخه نظری ادامه تحصیل بدهند .به هر حال بنا به تبی که در جامعه است و حباب گونه هم است رغبت دانش آموزان و خانوادهها به سمت برخی رشتهها افزایش پیدا کرده است از جمله علوم تجربی. بعضی خانوادهها علی رغم اینکه نه تنها نمرات رغبت و استعداد حتی عملکرد تحصیلی دانشآموزان چندان وضعیت مناسبی ندارد اصرار میکنند که فرزندشان حتما در رشته تجربی ادامه تحصیل دهد و حتما هم پزشک شود.
شکوهی افزود: همین چند روز پیش رییس سازمان سنجش اعلام کرد که از مجموع بیش از 800 هزار متقاضی کنکور سراسری 560 هزار نفر داوطلب رشته علوم تجربی بودند ضمن اینکه امسال بیش از 1200 سهمیه پزشکی کاهش پیدا کرد. ضمن اینکه از این 560 هزار نفر حتی یک درصدشان هم موفق به قبولی در رشته پزشکی نخواهند شد. این ناکامی که برای دانشآموز پیش می آید در آینده تبعات بدی در سطح جامعه ایجاد خواهد کرد.
وی توضیح داد: بر اساس آماری که مرکز آمار ایران اسفند ماه در اختیار ما گذاشت از میان کسانی که به مراکز کاریابی مراجعه کرده و دارای شغل شده اند کمتر از 2 درصدشان بین رشته تحصیلی و شغلشان رابطه بوده است.یعنی ما حد اقل 4 سال سرمایه مادی و معنوی هم فرد و هم جامعه را به هدر داده ایم. لذا باید بالاخره یک سیستمی ایجاد شود تا بتواند افراد را بر اساس شاخص های رغبت، استعداد، علاقه، شخصیت، توانایی، ارزشهای هر فرد و در کنار آن ، عملکرد تحصیلی رهنمون کند به رشتههایی که در آن موفق باشند.
شکوهی درباره محدودیت های ثبت نام گفت: به عنوان مثال یکی ازمسئولان آموزش و پرورش یکی از استانها می گفت از بین حدود 4 هزار دانش آموز در یکی از نواحی ما 2800 نفر متقاضی رشته تجربی هستند و تقریبا 2700 نفر آنها معدل بالای 19 دارند. اولا آموزش و پرورش این همه امکانات و معلم ندارد تا ساپورت کند در رشته تجربی و بقیه رشته های تحصیلی ما تعطیل شده که این یک زنگ خطر است برای جامعه.
مسئول اجرای طرح هدایت تحصیلی با بیان اینکه سال گذشته 63 درصد دانش آموزان ما در رشته های تجربی تحصیل کرده اند، گفت: رسانههای کشور باید کمک کنند این فرهنگ غلط که فنی حرفه ای برای افراد کم استعداد و کم توانا در ادامه تحصیل است بزدایند و کمک کنند این روند غلط اصلاح شود.
وی درباره ضعف اطلاع رسانی اجرای طرح هدایت تحصیلی گفت: از این که اطلاع رسانی باید می شد شکی نیست اما علی رغم تلاشها امکانات محدود است. بیش از هشت ماه است آموزش نیروها و مشاورین را در سطح استانها انجام داده ایم.
این مقام مسئول در آموزش و پرورشدرباره اجباری بودن هدایت تحصیلی گفت: این هدایت تحصیلی یکی از دموکراتیکترین هدایت های تحصیلی در سالهای اخیر است چرا که کسی از ادامه تحصیلی باز نمی ماند و 12 اولویت دارد اگر ظرفیت در یک منطقه برای رشته تجربی تکمیل است اگر کسی می خواهد حتما به رشته تجربی برود می تواند اما در مدرسه غیردولتی.
ظرفیت محدود
شکوهی افزود: وقتی ظرفیت ها محدود است ما چه کنیم. ما در کنار اولویت رتبه هم داریم یعنی یک بار دانش آموز با خودش سنجیده میشود و یک بار با دانش آموزان منطقه و شهرستان خودش لذا اتفاقی که افتاده نمره دانش آموزان ما در کل کشور در پایه 9 متوسطه اول ما بالای 18 است و درجه بندی آنها کار خیلی سختی است.
وی تأکید کرد: همکاران من برای همه دانشآموزان موظف هستند 45 دقیقه مشاوره بدهند. اگر جایی مشاور نداشتند اجازه دادیم از مشاورین حق التدریس استفاده کنند.در خانمها مدرسهای با کسری مشاور نداریم در آقایان ممکن است کسری باشد.
مسئول اجرای این طرح درباره رسیدگی به اعتراض خانواده ها گفت: به همه همکاران اعلام کردیم وظیفه آنها اقناع خانواده هاست و اگر خانواده ای توجیه نشد برای پیگیری احتمالی کمیته های هدایت تحصیلی در ادارات آموزش و پرورش تا 15 مرداد به اعتراضات رسیدگی میکنند.
تشکیل کلاس اضافه
در صورت وجود ظرفیت
شکوهی گفت: به همه ادارات و مدیران کل استانها اعلام کرده ایم اگر امکانات بود و کلاس و معلم داشتید و خانوادهها اصرار کردند باز کلاسها را برای آنها برقرار کنید و در آن رشتههای مد نظر ثبت نام کنید تا از حد اکثر ظرفیت هر منطقه استفاده شود.
به گفته مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش،کاری که انجام می شود نتیجه کار اساتید دانشگاههای مختلف کشور و صاحب نظران است و حدود بیش از 70 جلسه کارشناسی با مشارکت دانشگاههای تهران، علامه، خوارزمی و اصفهان و با حضور صاحب نظران تعلیم و تربیت کشور برگزار شده و آزمونهای استعداد و رغبت استاندارد بینالمللی و بومی دارد و سالها برای آنها تلاش شده است حتی منتقدین روی سوالها اعتراضی ندارند. به هر حال سال اول است و ممکن است نواقصی هم در کار باشد.
نگاه ویژه به غیر دولتی ها نداریم
وی درباره آزاد بودن مدارس غیر دولتی از محدودیت های هدایت تحصیلی، گفت: ما اصلا مدارس غیر انتفاعی را ملزم کرده ایم به توزیع متوازن فقط بحثی که داشتند این بود که چون سال اول است و خیلی خانواده ها ممکن است بگویند من با پول خود میخواهم فرزندم را به رشته تجربی بفرستم مانع نشدیم ضمن اینکه سقف گذاشتیم برای مدارس غیر انتفاعی و گفتیم هر مدرسه تا 20 نفر می تواند دانشآموز تجربی ثبت نام کند.چرا که مشکل تراکم فقط در تجربی است و در سایر رشته ها تراکم نداریم ما مشکلی درباره رشته های علوم انسانی و ریاضی نه در مدارس دولتی و نه در مدارس غیر دولتی از بابت ظرفیت نداریم البته در شهر تهران غیر از تجربی هم یک مقدار مشکل داریم. از سال آینده مدارس غیر انتفاعی این سهمیه را نخواهند داشت و در چهارچوب هدایت تحصیلی میروند و من به عنوان نماینده آموزش و پرورش این شبهه درباره مدارس غیر انتفاعی را تکذیب میکنم.
وی افزود:الان 800 تا 900 هزار نفر در کنکور شرکت میکنند و با اختلاف ناچیز در رشتههای دولتی قبول می شوند. من هم علاقه دارم مثلا خلبان شوم یا رشته دیگری قرار نیست من به هرچه دلم می خواهد برسم. جامعه و آموزش و پرورش یک ظرفیت محدودی دارند . اگر کسی با پول خود بخواهد در خارج درس بخواند اشکال دارد؟
البته شکوهی درباره اینکه اجازه ثبت نام در مدارس غیر دولتی در رشته تجربی یا رشته دیگر فقط برای کسانی که امکان مالی بهتر و نه استعداد بیشتر دارند یک امتیاز ویژه و نابرابری است توضیح روشنی نداد و این موضوع را رد کرد.
تغییر مشروط اولویت ها
مسئول اجرای هدایت تحصیلی ادامه داد:ما 12 اولویت داریم که دانشآموزان انتخاب کنند اگر امتیاز لازم را داشته باشند میتوانند تغییر دهند و به رشته بعدی بروند. میتوانند هنرستان نروند و بروند ریاضی، معارف، کاردانش، ولی تجربی رفتن دلبخواه نیست مگر برای کسانی که توانستند تلاش کنند حد نصاب بیاورند.فقط رشته تجربی سقف دارد.
سخن آخر
البته بحث توازن و برنامه ریزی اصولی درباره رشته های تحصیلی می تواند در صورت اجرای درست و آشنایی کامل خانوادهها کمک شایانی به استفاده بهینه از نیروی انسانی کشور داشته باشد . در اجرای هدایت تحصیلی نباید فراموش کرد اگر دانش آموزان به اجبار و بدون علاقه به یک رشته تحصیلی وارد شوند و لزوم اجرای طرح توازن را درک نکنند و نپذیرند ممکن است در آینده دچار سر خوردگی شوند و هرگونه شکست احتمالی در مسیر تحصیل، کاری یا زندگی را به پای این اجبار بنویسند. نکته دیگر دادن امتیاز ویژه به افرادی که تمکن مالی دارند یکی از آفت های این طرح است که می تواند تبعات منفی بسیاری به دنبال داشته باشد.