خطر تحریف اندیشههای امام خمینی (ره) را جدی بگیریم
تحریف امام در دستور کار منفعت طلبان (گزارش روز)
گروه گزارش
با گذشت نزدیک به سه دهه از رحلت ملکوتی امام خمینی(ره) اندیشههای ایشان همچنان تداوم بخش راه انقلاب اسلامی و مسیر حرکت امت اسلامی است.
اندیشهها، رهنمودها و نصایح امام خمینی(ره)به عنوان چراغ هدایتی است که معیارها و اصول انقلاب اسلامی را بر ما روشن کرده و از انحراف مسیر پرعظمت نهضت اسلامی ایرانیان جلوگیری میکنند. اهمیت اندیشههای نظری و سیره عملی امام خمینی(ره) از این جهات قابل ارزیابی است.
بدیهی است که دشمنان انقلاب اسلامی و بدخواهان از استمرار راه ایشان ناراضی بودهاند. این نارضایتی و این غضب در طول سالیان بعد از رحلت ایشان همواره به گونههای مختلفی خود را نمایان کرده است.
یکی از مهمترین ابزارهایی که از ابتدای انقلاب اسلامی و طی سالیان اخیر با شدت بیشتری بر علیه امام خمینی(ره) به کار بردند ابزار تحریف بود.
دشمنان انقلاب اسلامی پس از انکه از حذف امام و اندیشههای ایشان در دنیای کنونی ناامید شدند بهترین و کم هزینهترین راه را روی آوردن به تحریف مبانی اندیشه و اصول فکری و شخصیت امام تشخیص دادهاند و فعالیتهای خود را بر این حوزه متمرکز کردند.
حجم فراوان محتواهای تولید شدهای که در ظاهر مخالفتی با امام و انقلاب اسلامی ندارند اما در باطن عملا مهمترین اصول فکری امام خمینی(ره) را مورد تحریف قرار میدهند نشان این حرکت خزنده است.
این حرکت پس از آنکه دشمنان انقلاب اسلامی با همه سرمایهگذاری مادی و معنوی که در فتنه سال 88 برای براندازی جمهوری اسلامی و پایان دادن به میراث نهادینه شده امام یعنی جمهوری اسلامی کردند ولی نتیجهای نگرفتند شدت بیشتری به خود گرفت. در حقیقت دشمنان خارجی و داخلی پس از انکه از حذف سخت افزاری اندیشههای امام خمینی(ره) قطع امید کردند حربه تحریف سیره و اصول و اندیشههای ایشان را به عنوان ابزاری نرم افزاری، زیرپوستی و تدریجی برای حذف امام(ره) از صحنه سیاست ایران اسلامی انتخاب کردند.
تمرکز بر قالبهای مختلف تحریف
در سالهای اخیر و خصوصا پس از فتنه 88 تمرکز ضدانقلاب در داخل و خارج کشور بر تحریف آموزههای انقلاب اسلامی در قالبهای مختلف معطوف شد و فعالیتهای بسیاری در این زمینه انجام گرفت.
همانها که روزگاری از تعلق اندیشههای امام به گذشته و سپردن آن به موزه سخن میگفتند پس از آنکه با پاسخ قاطع مردم ایران اسلامی در برابر رفتار زشت خود با بنیانگذار جمهوری اسلامی مواجه شدند این بار راهی دیگر انتخاب کرده و شعار خط امامی بودن خود را با آب و تابی چندبرابر نسبت به گذشته سر دادند تا در سایه شعار انقلابی و خط امامی بودن راحتتر و با زحمت کمتری به حذف امام از طریق حرکات زیرپوستی بپردازند.
بنابراین دشمنان پس از آنکه نتوانستند در مواجههایی که با مردم داشتند به اهداف خود مبنی بر حذف فیزیکی و سختافزاری جمهوری اسلامی دست یابند روشهای دیگری اتخاذ کردند و به تعبیر رهبر انقلاب دشمن با ساختار حقوقی جمهوری اسلامی مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی او با ساختار و ماهیت حقیقی است. بنابراین حربه تحریف اندیشهها و اصول بنیانگذار جمهوری اسلامی و تغییر در ماهیت و ساختار حقیقی نظام اسلامی را نشانه رفته اند.
بر همین اساس بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنهای به عنوان پرچمدار حرکت انقلاب اسلامی و میراثدار تفکر ناب و اصولی امام خمینی(ره) در برخی از سخنرانیهای مکرر خود به تحریف اندیشههای امام خمینی(ره) به همه دلسوزان انقلاب اسلامی هشدار جدی داده و این مسئله را مورد تکرار و تاکید قرار دادند.
رهبر انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانیهای خود با اشاره به این موضوع که تحریف شخصیت امام(ره) سابقهای طولانی دارد و دشمنان و بدخواهان از ابتدای انقلاب اسلامی به این حربه متوسل شدهاند فرمودند: «تلاش دشمن از ابتدای انقلاب و در زمان حیات امام(ره) نیز این بود تا در تبلیغات جهانی، ایشان را یک انقلابی خشک و خشن و غیرقابل انعطاف و بدون عاطفه معرفی کند. امام بزرگوار(ره) در مقابل قدرتهای مستکبر، دارای شخصیتی قاطع و غیرمتزلزل بود؛ اما در عین حال مظهر عاطفه و لطافت و محبت و دلدادگی در مقابل خدا وخلق خدا بهویژه قشرهای مستضعف بود.»
امام خامنهای همچنین با اشاره به این موضوع که هنوز هم عدهای در داخل خواسته یا نخواسته به تحریف شخصیت امام(ره) میپردازند تصریح میکنند: «در زمان حیات امام(ره) عدهای هر حرفی را که به نظر آنها پسندیده میآمد به امام نسبت میدادند در حالی که هیچ ارتباطی باشخصیت ایشان نداشت. بعد از رحلت امام(ره) این جریان ادامه داشت تا جایی که برخی امام را بهعنوان یک انسان لیبرال مسلک که هیچ قید و شرطی در رفتارهای سیاسی، فکری و فرهنگی ایشان وجود ندارد معرفی میکنند، در حالیکه این نگاه بهشدت غلط و خلاف واقع است. تنها راه شناخت صحیح و دقیق شخصیت امام(ره)، شناخت و بازخوانی اصول و مبانی مکتب فکری ایشان است. اگر شخصیت امام براساس این روش شناخته نشود ممکن است عدهای امام را براساس سلیقههای فکری خود معرفی کنند. محبوبیت امام(ره) در میان مردم ماندگار است و دشمن نتوانسته است این محبوبیت را از بین ببرد بر همین اساس موضوع تحریف شخصیت امامِ نافذ در دلهای مردم، خطر بزرگی است که بازخوانی اصول و مبانی فکری امام(ره) مانع از شکلگیری این خطر میشود. اگر این اصول کنار یکدیگر قرار گیرند، شاکلهای از شخصیت واقعی امام خمینی(ره) شکل خواهد گرفت.»
ضرورت بیداری و هوشیاری نخبگان
بر همین اساس نخبگان جامعه اسلامی باید خطر تحریف اندیشههای حضرت امام راحل(ره) را جدی بگیرند و با اتخاذ روشهای مناسب در باب حربه تحریف به روشنگری بپردازند.
موضوع تحریف شخصیت امام(ره) را با برخی از فعالان و نخبگان فرهنگی و سیاسی در میان گذاشته و نظرات آنان را جویا شدیم.
مهدی فضائلی روزنامهنگار و تحلیلگر مسایل سیاسی، مهمترین موضوعی که در رد باب تحریف امام مطرح است را توجه به مبانی و اصول شناخت اندیشههای امام راحل میداند و میگوید: «باید مبانی و روشهای صحیح شناخت را درباره اندیشههای امام(ره) برای مخاطبان تبیین کنیم؛ نخستین مطلبی که باید به آن توجه کنیم این است که وقتي درباره فردي صحبت ميكنيم و ديدگاهش را در ارتباط با موضوعات مختلف بيان ميكنيم، طبيعي است كه شناختن ابعاد وجودي و فكري او و بستري كه در آن رشد كرده است، اهميت بسياري دارد. پس وقتي ميخواهيم در مورد انديشههاي حضرت امام(ره) صحبت كنيم، بايد در نظر داشته باشيم كه امام فقيهي جامعالشرايط در عاليترين تراز يعني مرجعيت عامه بودند.»
وی تصریح میکند: «امام راحل فيلسوف،عارف و حكيم بودند و در كنار همه اينها فردي انقلابي و بسيار تحولگرا شناخته ميشوند. مجموعه اين ويژگيها ايشان را نه تنها در مقطعي كه زندگي ميكردند، بلكه در تاريخ، منحصر به فرد كرد. اگر تاريخ فقه و فقهاي شيعه را در نظر بگيريم، در دوران غيبت، شخصيتي با اين ابعاد كه چنين نقش و تحولي را ايجاد كند، سراغ نداريم.»
فضایلی ادامه میدهد: « نكته ديگر اينكه نبايد خط ولايت را از مقطع پيروزي انقلاب يا حتي از دوران شكلگيري انقلاب در سال 42 تا رحلت امام در نظر گرفت، زيرا پس از رحلت ايشان، با آغاز زعامت مقام معظم رهبري، اين تفكر ادامه پيدا كرد و دقيقاً در همان مسير حركت كرد. به عبارت ديگر، اينطور نيست كه با رحلت ايشان شاهد تغيير و دگرگوني اين مسير باشيم و رهبر امروز انقلاب مسير ديگري را طي كند.چنين اتفاقي نيفتاد و شما نميتوانيد هيچ دوگانگي بين آنها حس كنيد. بنابراين، وقتي در مورد انديشههاي امام صحبت ميكنيد، نگاه ايشان قابل تعميم به بعد از ايشان است. همانند آيه شريفه «كلهم نور واحد» هستند، چون از يك منبع و منشأ برخاستهاند. رهبر امروز انقلاب هم فقيهي عارف است كه بسياري از ابعاد وجود ايشان هنوز شناخته نشده است. پس اين انطباق تا حد زيادي وجود دارد و قابل توجه است.»
این روزنامهنگار به نكته مهمی اشاره میکند و میگوید: «توجه به این مطلب بسیار مهم است كه در تبيين انديشههاي حضرت امام (ره) بايد به اين نكته توجه كنيم كه ارتباطات نسبي و سببي نميتواند تبيينكننده انديشههاي حضرت امام(ره) باشد. به عبارت ديگر، نبايد تصور كنيم كساني كه ارتباطات نسبي يا سببي با حضرت امام (ره) دارند، تبيينكننده انديشههاي ايشان هستند. شايد اين افراد بتوانند به خوبي انديشههاي حضرت امام (ره) را تبيين كنند اما علت اين امر الزاماً ارتباط نسبي و سببي نيست. كسي ميتواند مبين انديشههاي حضرت امام(ره) در حوزههاي مختلف باشد كه با مباني آن كاملاً آشنا باشد، آنها را قبول كند، به آنها پايبند باشد و در سيره عملي خود اين پايبندي را نشان دهد.»
پیروان خط امام
حسین زینلیان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفتوگو با گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «همه مردم ایران اسلامی حضرت امام را به عنوان مرجع و رهبر اسلامی خود دوست دارند و ایشان را به عنوان مظهر اسلام سیاسی و انقلاب اسلامی میپذیرند، بنابراین محبوبیت امام سبب میشود تا تمامی جریانها و جناحهای سیاسی خود را منتسب به امام و خط امامی بنامند. اینکه عدهای با سیاستورزیهای مخالف با اصول و مبانی اندیشه امام خود را متصف به خط امامی بودن میکنند دلیل عمدهای دارد و آن غبارآلوده کردن فضا و تحریف شخصی امام خمینی(ره) است تا در سایه این تحریف مردم به زاویهای که آنان از مسیر انقلاب و امام گرفتهاند آگاه نگردند.»
حسین زینلیان ادامه میدهد: «متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که مرجع تحریف سخنان و اندیشههای امام راحل برخی از نزدیکان ایشان هستند. این موضوع دلیل بر این نیست که هرکسی خویشاوند یا دوست یا نزدیک امام بود معیار سنجش اندیشههای ایشان باشد بلکه اصلیترین راه شناخت اندیشهها و سیره امام راحل بازخوانی صحیفه نور و تکیه بر صحبتهای ولی فقیه زمانه است.»
اهداف پیدا و پنهان تحریفکنندگان
شهید آوینی در جایی به زیبایی هر چه تمامتر هدف از تحریف امام را نمایان میکند. آوینی با گلایه از کسانی که در حضور ولی فقیه و امام حاضر منافقانه بر طبل اطاعت از امام غایب میکوبند میگوید: برخی امام گذشته را عاشقند! امام حاضر را نه... میدانی چرا؟ چون امام گذشته را آنگونه که بخواهند تفسیر میکنند؛ اما امام حاضر را باید فرمان ببرند!
محمد صادق پور روزنامه نگار و سردبیر روزنامه الکترونیکی «پنجاه و هفت» درباره تحریف امام به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «پروژه تحریف امام در مرحله اول توسط افرادی صورت میپذیرد که عناصر مکتب امام برای پیشبرد اهدافشان خوشایند نیست. مکتب امام ویژگیهای منحصر به فردی دارد که اگر مجموعه کنشهای ایشان و هدایات و اقوالشان را به صورت یک کل در نظر بگیریم؛ بسیاری از مولفههای این مجموعه با آموزههای متداول و ادبیات رایج سیاست -چه در حوزه داخل و چه حوزه بین الملل- ناسازگار است. به عنوان مثال حرکتهایی چون حمایت از تسخیر سفارت آمریکا، ادبیات کوبنده مقابل ابرقدرتهای شرق و غرب، جدیت در مواجهه با دشمنان علنی دین مانند رفتار ایشان در مسئله سلمان رشدی، از این دست هستند. اینها مسائلی است که پیشبرندگان پروژه تحریف امام به دنبال حذف از شخصیت بنیانگذار انقلاب هستند. دگر دیسی اندیشههای امام، از خمینی فعال و کنشگر، یک سیاستمدار منفعل میسازد که بسیار ساده امکان واگذاری چنین شخصیتی به موزه تاریخ میسر است.»
وی تصریح میکند:«عمدهترین روش برای تحریف امام، اقتضایی کردن بیانات کلی و خطمشی اساسی ایشان است. به عنوان مثال در قضیه برخورد با سلمان رشدی ممکن است بیان شود چنین برخوردی در آن زمان مقبول بوده و دنیای امروز دنیای آزاداندیشی است و عملکرد امام در صورت حضور در زمان فعلی متفاوت میبود. تلاش برای انتساب رفتار و اقوال غیرمستند به امام خمینی نیز یکی دیگر از این روش هاست.»
پور صادقپور میگوید: «از نظر من بهترین روش برای ممانعت از تحریف امام، اولا تفسیر بیانات امام توسط ولی فقیه زمان است؛ ثانیا عدم پیگیری و ارجاع غیرمستندات منتسب به ایشان و عدم اجازه به افرادی که با انتساب به امام تلاش برای استقرار ایدئولوژی مدنظرشان را دارند.»