kayhan.ir

کد خبر: ۷۰۱۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۲
مدیرعامل بورس کالا:

رونق بورس کالا در پسابرجام منوط به گشایش واقعی در اقتصاد کشور است

مدیرعامل شرکت بورس کالا گفت: به دلیل رکود اقتصادی در کشور امسال رشد تولید ناخالص داخلی صفر شد.


حامد سلطانی‌نژاد در نشست خبری خود با اشاره به تبعات رکود اقتصادی از جمله کاهش سرمایه‌گذاری عمرانی اظهار داشت: اقتصاد ایران در سال جاری شاهد کاهش نرخ تورم و در عین حال سایه سنگین رکود بر فضای کسب و کار بود طوری که رشد تولید ناخالص داخلی کشور به صفر رسید.
این در حالی است که طبق آمار بانک مرکزی رشد مذکور سال گذشته 3 درصد بود. وی به کاهش درآمدهای نفتی دولت و سرمایه‌گذاری‌های عمرانی در کشور طی سال جاری هم اشاره کرد و گفت: طبیعی است که وقتی صنایع پایین‌دستی رونق نداشته باشند، به تبع آن صنایع بالادستی کشور نیز نتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، بخش عمده‌ای از محصولات فلزی، معدنی و پتروشیمی در صنایع ساختمان‌سازی به مصرف می‌رسد و حال آنکه با توجه به کاهش 15 درصدی صدور پروانه‌های ساخت، حجم مصرف این محصولات نیز با کاهش مواجه بود.
سلطانی‌نژاد سپس به تشریح آمار معاملات بورس کالا در سال جاری و مقایسه آن با سال قبل پرداخت و گفت: در حوزه بازار فیزیکی (نقدی)، ارزش کل معاملات محصولات صنعتی و معدنی در حالی به 111 هزار میلیارد ریال در بورس کالا بالغ شد که این ارزش ناشی از معامله 8/6 میلیون تن انواع کالا بوده است. این حجم از معاملات به لحاظ مقداری با کاهش 20 درصدی و به لحاظ ارزش با کاهش 27 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه بوده است.
مدیرعامل بورس کالا به معاملات محصولات پتروشیمی هم اشاره کرد و گفت: در حوزه محصولات پتروشیمی نیز ارزش معاملات این بازار تا پایان بهمن ماه امسال بیش از 76 هزار میلیارد ریال بالغ شد که ناشی از داد و ستد 2/5 میلیون تن انوع محصولات پتروشیمی بود که به لحاظ مقدار و ارزش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با کاهش 14 و 22 درصدی مواجه شد.
وی ارزش کل معاملات صورت گرفته در بازار نقدی و فیزیکی بورس کالا را در 11 ماه امسال مبلغ 264هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این رقم به لحاظ مقداری با کاهش 3 درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال مواجه بوده اما به لحاظ ارزش نیز این رقم 27 درصد کاهش را تجربه کرده است. از این رو کاهش معاملات بورس کالا بیش از آنکه ناشی از حجم معاملات باشد ناشی از قیمت‌های جهانی بوده است.
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه ارزش کل معاملات بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا در تالار نقره‌ای به 137 هزار میلیارد ریال تا پایان بهمن ماه امسال رسیده است، افزود: در مجموع ارزش کل معاملات بورس کالا طی امسال به رقم 401 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل کاهش 23 درصدی را تجربه کرده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره رونق بورس کالا در پسابرجام گفت: رونق بورس کالا در دوران پسابرجام منوط به گشایش در اقتصاد واقعی کشور است به عبارتی چون بورس کالا با واقعیت اقتصاد کشور درگیر است بنابراین هر زمان در این حوزه رونق حاصل شود در بورس کالا هم پیشرفت رخ می‌دهد.
در ادامه این نشست خبرنگار اقتصادی کیهان از سلطانی‌نژاد پرسید موضوع خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا به کجا رسید با توجه به اینکه وزارت صنعت پیگیر این مسئله بوده است؟ مدیرعامل بورس کالا پاسخ داد: تا الان به جمع‌بندی که رسیده‌ایم این است که دولت و مجلس به دنبال تضعیف بورس کالا نیستند زیرا اگر قرار باشد بازار فیزیکی بورس کالا تضعیف بشود نمی‌توان انتظار داشت بازار مالی قوی در این حوزه داشته باشیم.
سلطانی‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه به اعتقاد برخی کارشناسان راه‌اندازی بازار مشتقه ارز نیازمند تک‌نرخی شدن ارز است آیا این مسئله محقق می‌شود؟ راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی برای پوشش ریسک فعالان داخلی اقتصاد امری ضروری است البته در خصوص پیش‌نیازهای راه‌اندازی این بازار از جمله تک نرخی شدن ارز بین کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. برخی کارشناسان معتقدند تک‌نرخی شدن ارز برای راه‌اندازی این بازار ضروری است برخی هم می‌گویند نیازی به این امر نیست. بهرحال من امیدوارم شاهد اجماع صاحب‌نظران در این باره باشیم.