kayhan.ir

کد خبر: ۶۹۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۲

تبلیغات انتخاباتی؛ از برنج هندی تا تبلت چینی


سرویس شهرستان‌ها-
نامزد‌های دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و هواداران آنها در نقاط مختلف کشور برای جلب آرای مردم به شیوه‌های مختلف و تازه‌ای روی آورده‌اند که از برگزاری مسابقات و دادن جوایز گرفته تا برپایی میهمانی‌های اشرافی در تالارهای  مجلل با ریخت‌ و پاش‌های فراوان را شامل می‌شود.
اگر چه تبلیغات رسمی نامزد‌ها از پنج‌شنبه گذشته آغاز شده اما دست‌کم، سه ماه است که مردم و شهرها شاهد تبلیغات برخی از نامزد‌های انتخابات مجلس هستند و این تبلیغات را در قالب‌هایی نظیر پیامک، نشست‌های دوستانه، سخنرانی در آیین‌های مختلف و حضور در محافل گوناگون مشاهده می‌کنند.
از حدود سه ماه پیش تاکنون مردم یک شهر بزرگ در استان فارس در هر مناسبتی که در تقویم درج شده، شاهد دریافت یک پیامک درباره مناسبت‌های مذهبی، حاوی تبریک ولادت یا تسلیت شهادت بودند که حالا، با مشخص شدن فهرست افراد تایید صلاحیت شده برای مجلس دهم، فهمیده‌اند که ارسال این پیامک‌ها از طرف یکی از نامزد‌های مجلس بوده است.
صفوف نماز جمعه هفته گذشته در برخی شهرستان‌ها نسبت به هفته‌های مشابه رونق بیشتری داشت و برخی نامزد‌ها و هواداران آن‌ها برای جلب نظر مردم تصمیم گرفته‌اند حضور گسترده‌ای در این آیین مذهبی- سیاسی داشته باشند.
علاوه بر آن، با توزیع عکس و کاغذ نوشته (بروشور) حاوی زندگی‌نامه و سوابق نامزد‌های مورد نظر خود، برای جلب نظر نمازگزاران در پای صندوق‌های رای تلاش می‌کنند. برخی نیز در صف‌های اول نماز جمعه حضور یافته‌اند تا هم مردم آن‌ها را بهتر ببینند و هم، شاید بخت با آن‌ها یاری کند و در قاب دوربین‌های تلویزیون جای بگیرند.
هیجان انتخابات چنان رونق گرفته که همسران نامزد‌ها همه توان و همت خود را به کار گرفته‌اند تا برای زوج خود تبلیغ و رای جمع کنند.
استان مازندران شاهد صحنه مبارزات تبلیغاتی گروهی از همسران نامزد‌ها است.
مجالس روضه، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های آرایش، خیاطی و مجالس عروسی از جمله فضاهایی هستند که چون امکان حضور نامزد‌های مرد مجلس در آنجا فراهم نیست، زنان متناسب با ظرفیت و توانمندی خود، در آن تبلیغات می‌کنند. انتشار فهرست گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی در مازندران داغ، داغ است.
برخی نامزد‌ها حتی از قرار گرفتن نامشان در برخی از این فهرست‌ها بی‌خبرند، به طوری که پس از متوجه شدن، با انتشار پیامی اظهار بی‌اطلاعی کرده و خود را مستقل دانستند. برخی نامزد‌ها نیز نام‌شان هم در فهرست اصلاح‌طلبان قرار گرفته و هم در فهرست اصولگرایان دیده می‌شوند که این نیز در نوع خود جالب توجه است.
انتشار فهرست‌هایی با اسامی بعضاً مشترک از سوی گروه‌ها و احزاب در حالی منتشر می‌شود که در برخی حوزه‌های انتخاباتی، هواداران برخی کاندیداهای رد صلاحیت‌ شده امیدوار به تایید صلاحیت کاندیدای مورد علاقه خود هستند.
به گزارش خبرنگار کیهان از ساری، در استان مازندران برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی از سوی بعضی ستادها و طرفداران نامزد‌های انتخاباتی دیده می‌شود.
این نامزد‌ها و ستادهای انتخاباتی آنان می‌کوشند با دادن وعده‌های سرخرمن و اهدای سیم‌کارت، ادکلن، لباس ورزشی، توپ، بلیط استخر، سالنامه و پهن کردن سفره‌های غذا و ... هر طوری که شده به مجلس راه یابند.
برخی نامزد‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ انتخابیه شهرستان اهواز هم پدیده گرد و خاک را بهانه‌ای برای تبلیغ خود کردند. این نامزد‌ها گفتند اگر رای بیاورند اولین برنامه کاریشان حل مشکل گرد و خاک فعلی است. برخی هم اقدام به توزیع ماسک در بین مردم می‌کردند.
همچنین در برخی از شهرها، برخی از هواداران از تخریب رقبا خوشحال شده انتقاد از سرعت کند پیشرفت پروژه‌ها و نیز نبود فرصت‌های شغلی مناسب از جمله بحث‌هایی است که در سخنرانی بسیاری از نامزد‌ها با هدف زیر سوال بردن عملکرد نمایندگان کنونی کاملا نمایان است.
رقابت 31 نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا باعث شده تا به دلیل نبود جایگاه‌های تبلیغات طرفداران نامزد‌های انتخابات پوسترهای تبلیغاتی و بنرهای خود را بر پست‌های برق و تلفن، تابلوهای راهنمایی و رانندگی، ایستگاه‌های اتوبوس، تیرهای چراغ برق، دیوار منازل و مدارس و حتی درختان و یا بر روی پشت بام منازل خود، نصب کنند.
تبلیغات انتخاباتی در برخی شهرهای آذربایجان غربی هم رنگ و بوی برنج هندی و تبلت چینی به خود گرفته است.
در شهرستان بوکان یکی از نامزد‌ها، با ترتیب دادن قرعه‌کشی در محل گرد‌همایی‌های شبانه طرفدارانش اقدام به برگزاری قرعه‌کشی در بین حضار می‌کند و برندگان خوش شانس هر شب صاحب یک تبلت چینی می‌شوند.
یکی دیگر از نامزد‌های مجلس دهم این شهرستان نیز از مدتی قبل کیسه‌های برنج‌ هندی را در بین برخی از طرفداران خود توزیع می‌کند.
برخی از نامزد‌ها در مهاباد نیز در اقدامی جالب به منظور افتتاح ستاد مرکزی تبلیغات خود میهمانی‌های اشرافی در تالارهای پذیرایی برگزار کردند که حتی برای مراسم عروسی هم کمتر چنین مراسمی برگزار می‌شود.
نامزد دیگری در مهاباد تبلیغات در فضای مجازی را غنیمت شمرده و بانوان شهر را با ترفند توزیع بن‌های استفاده از امکانات باشگاه‌های ورزشی به حضور در جلسه‌هایش ترغیب می‌کند.
به رغم اعلام ممنوعیت نصب پوسترها و تراکت‌های تبلیغاتی بر روی در و دیوار اماکن عمومی و خصوصی و آویزان کردن آن‌ها روی درختان، از بسیاری شهرها از جمله شهرهایی نظیر تهران و مشهد گزارش می‌رسد که درختان این شهرها نیز از تبلیغات نامزد‌های مجلس مصون نمانده است. اما در مقابل برخی نامزد‌ها تبلیغات‌شان به صورت اینترنتی و با استفاده از شبکه‌های مجازی مانند تلگرام است.
حتی شعار برخی از این نامزدها تبلیغات بدون پوستر و کاغذ است.
شرکت در مراسمی نظیر مجالس ترحیم و روضه‌های ایام فاطمیه و حضور بر سر خاک اموات و شهدا نیز از مواردی است که در بخش تبلیغی نامزد‌ها مشاهده می‌شود.
برخی از نامزد‌ها نیز برای جذب طرفداران بیشتر اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی و عکاسی و قرعه‌کشی و تعیین افراد برنده می‌کنند.
افراد تحصیل کرده و فنی هم با استفاده از امکانات روز دنیا دست به طراحی نرم‌افزار و برنامه‌های مختلف می‌زنند. و ساخت اپلیکیشن یکی از این کارهاست تا با استفاده از این فناوری نوین مردم بتوانند به صورت در دسترس با نامزد‌ مورد علاقه با استفاده از قابلیت پرسش و پاسخ در ارتباط باشند.