kayhan.ir

کد خبر: ۶۸۴۶۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵
در قلمرو فرهنگ و هنر و اندیشه و جامعه

... این برنامه را تماشا کردم واقعا لذت بردم


*بهمن دُرّی
ششمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار گرچه به پایان رسید. اما دستاوردهای آن همچنان ادامه دارد و اکران فیلمهای دینی و جذاب این جشنواره در مصلاها و برخی از مساجد کشور پی‌گرفته شده است.
درباره پدیده جشنواره عمار و ابتکارات و خلاقیتهایی که در هر دوره آن بروز و ظهور یافته و نیز حضور شایسته مردم و نمایش آثار مرتبط با مقاومت و انقلاب و فتنه 88 گفتنی‌های بسیاری وجود دارد که در جای آن، به مواردی اشاره خواهیم کرد. اما موضوع تفقد رهبر معظم انقلاب از این جشنواره، انصافا پشتوانه‌ای بسیار مغتنم و ارزشمند برای دست‌اندرکاران این جشنواره مردمی است: بعد از گزارش دبیر جشنواره در برنامه «ثریا» مقام معظم رهبری فرمودند: «از قول من از ایشان تشکر کنید. من امشب خیلی خسته بودم. نشستم این برنامه را تماشا کردم، واقعا لذت بردم.» امیدواریم دوستان دلسوز و متدین این جشنواره با دلگرمی مضاعف، از چنین سرمایه‌ای؛  یعنی «ستایش رهبری و حمایت مردمی» صیانت نمایند.
کم‌کاری در حوزه تاریخ انقلاب
دوست اهل نظر و اهل مطالعه‌ای گلایه داشت از اینکه چرا در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی آثار مکتوب و یا شنیداری و دیداری کمی تولید شده و شاهد مثال هم آورد که نه در کتابخانه‌های اصلی شهر و نه در کتابفروشی‌های خیابان های انقلاب و کریم‌خان‌زند، اثری از کتاب برجسته‌ای درباره انقلاب و تاریخ بدون تحریف خاندان پهلوی پیدا نکردم، سینما و تلویزیون هم که هر یک ساز جداگانه‌ای می‌زنند؛  در سینما ردپایی از تصویر انقلاب دیده نمی‌شود و در تلویزیون هم سطحی و با خام‌دستی سیمای انقلاب را به تصویر درآورده‌اند.
برای اینکه پاسخی داده باشم گفتم: منظورت مجموعه‌های اخیر تلویزیون است؟
سری به علامت ناراحتی تکان داد و گفت: چه بگویم که عجالتا نگفتنش بهتر است!
صحبتهای‌مان گل انداخته بود که دوست گرانمایه‌مان دست از پا درازتر خداحافظی کرد و رفت و قول گرفت که چند کتاب خوب درباره انقلاب و مناسبات رژیم شاه به وی معرفی کنم. البته در اینکه در زمینه انقلاب کم‌کار شده تردیدی نیست و در واقع مظلومیت انقلاب در زمینه‌های فرهنگی و هنری آنقدر عیان است که حاجتی به بیان نیست! اما در میان بیش از یک میلیون عنوان کتاب که پس از انقلاب منتشر شده می‌توان تعدادی کتاب ارزشمند در حوزه انقلاب را جست‌وجو کرد که می‌تواند دستمایه بسیار خوبی برای دست‌اندرکاران سینما و تئاتر و تلویزیون برای خلق آثار ماندگار انقلابی باشد. البته گرچه دیر است و صدای پای تحریف‌کنندگان واقعیتهای انقلاب به گوش می‌رسد، اما جبران غفلت در پیش روی هنرمندان است و تاخیر موجب پشیمانی است.
خدا بخواهد در همین ستون به معرفی برخی از کتابهای انقلاب می‌پردازیم. ان‌شاءالله.
واژه و خمپاره
اخیرا برنامه‌ای نیم‌ساعته پنج‌شنبه شبها از رادیو ایران پخش می‌شود که در میان برنامه‌های ادبی رادیو از ویژگی بارزی برخوردار است. این برنامه که «واژه و خمپاره» نام دارد مشاعره‌ای شنیدنی با مضمون دفاع مقدس است؛ برنامه‌ای بی‌آلایش و ساده و روان که شنونده را با استعدادهای ادبی و شعری آشنا می‌کند و در آنجا که چکامه‌های همدلی توسط نوجوانان ردو‌بدل می‌شود جذابیت برنامه هم دو چندان می‌شود. در میان برنامه‌های کم‌عمق و سطحی، تهیه این برنامه جای تقدیر دارد.
افق هوشیاری
یکی از شبکه‌های نوپای سیما که دست برقضا هوشمندانه توانسته با درونمایه فرهنگی، سیمای نسبتا متناسبی را از قدرت نرم انقلاب اسلامی به نمایش درآورد  گاهی ناخواسته گرفتار حفره‌هایی خطاآمیز می‌شود که دقت بیشتر مسئولان آن را می‌طلبد.
چندی پیش برنامه‌ای با عنوان معرفی کتاب ادبی از این شبکه پخش شد که طی آن مجری، کتابی از یکی از نویسندگان و مترجمان همسو با کانون نویسندگان در تبعید را با آب و تاب معرفی می‌کرد؛  گویی نامبرده نخبه‌ای دست نیافتنی است و انگار نه انگار که امضای او پای ثابت اغلب بیانیه‌های ضدانقلاب و نظام است.امیدواریم در افق و چشم‌انداز آینده این شبکه، از این دست ناراستی‌ها که قابلیت اثرگذاری بیشتری در اذهان مخاطبان را دارد رخ ننماید.