kayhan.ir

کد خبر: ۶۶۲۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۱
معاون وزیر آموزش و پرورش:

معرفی کتاب‌های درسی غیررسمی اثرات زیانباری بر دانش‌آموز دارد

معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتاب‌های زودبازده و آموزشی غیردرسی، کیفیت آموزش و سواد دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد.


به گزارش ایرنا، فریبا‌کیا در گردهمایی ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی خوزستان در تالار مطهری اهواز بیان کرد:
متاسفانه آموزش‌های غیررسمی هم‌اکنون بسیار قوی‌تر از آموزش‌های رسمی در مدارس شده و از سال 1370 متغیرهایی همچون کتاب‌های آموزشی غیردرسی که جواب سوالات را راحت در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند باعث غیرفعال شدن دانش‌آموزان و ضعیف شدن سطح آموزش شده است.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش تلاش کرده که ناشران کتاب‌های آموزشی غیردرسی را به سمت مشارکت با این وزارتخانه هدایت کند تا کتاب‌هایی که تدوین می‌کنند زیر نظر وزارت وارد بازار شوند.
کیا افزود: برخی مدارس در کشور ورود کتاب‌های آموزشی غیردرسی را به مدرسه ممنوع و برخی خود عرضه‌کننده این کتاب‌ها هستند.
وی گفت: هم‌اکنون 800 ناشر کتاب‌های آموزشی غیردرسی در تعامل با وزارت آموزش و پرورش هستند و 20 هزار منبع استاندارد کتاب آموزشی غیردرسی در کشور وجود دارد.
معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان با منابع استاندارد کتاب‌های آموزشی غیردرسی آشنایی ندارند و بیشتر از کتاب‌های غیراستاندارد که به آموزش و سواد دانش‌آموز صدمه وارد می‌کند، استفاده می‌کنند.
کیا افزود: قش اساسی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را معلمان و مدیران، و نه کتاب‌های آموزشی انجام می‌دهند. و انتخاب و معرفی کتاب‌های کمک درسی غیررسمی و اشتباه از سوی معلمان اثرات زیان‌باری بر دانش‌آموز دارد.
وی اضافه کرد: آفت کنکور در 12 سال آموزش، دانش‌آموز را دچار آسیب‌ها و مشکل‌های زیادی می‌کند چرا که تنها هدف دانش‌آموز از تحصیل قبولی در کنکور می‌شود نه یادگیری و سوادآموزی.
معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: آفت کنکور باعث شده که دانش‌آموزان به جای مطالعه کتاب‌های درسی به سمت کتاب‌های آموزشی غیردرسی و تست‌زنی هدایت شوند و به همین منظور با پیگیری که انجام شد، با مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر شد کنکور لغو شود.