kayhan.ir

کد خبر: ۶۴۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک اعلام کرد

مناطق آزاد و برخی شرکت‌های معتبر، عوامل مهم قاچاق کالا

مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک گفت: مناطق ویژه و آزاد و برخی شرکت‌های معتبر از عوامل مهم قاچاق کالا به داخل کشور هستند و نمی‌توان فقط رانندگان کامیون‌ها را مجازات کرد.


علیرضا دشتانی در گفت‌وگو با فارس درباره عوامل قاچاق کالا به کشور اظهار کرد: یکی از عوامل قاچاق ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بوده که دور کشور ایجاد شده، محلی برای ورود کالاهای قاچاق با کالاهایی است که مستقیم نمی‌توانند از مبادی رسمی وارد شوند.
 درحالی که مناطق ویژه و آزاد برای دسترسی به راه‌های ترانزیتی و محلی به منظور توسعه صادرات است اما از این مناطق واردات چینی‌آلات، لوازم آرایشی و مواد خوراکی از ترکیه و چین شده است. راهی که درحال حاضر وجود دارد با دور زدن تعرفه کالاها قاچاق شده اما اگر تعرفه‌ها اصلاح و درست شود برخی مشکلات مرتفع خواهد شد.
وی یکی از این راهکارهای قاچاق را استفاده از شرکت‌های حمل و نقلی کم اعتبار دانست و یادآور شد: افراد سودجو با شناسایی این شرکت‌های کم اعتبار و یا با اعتبار موقت، صاحبان آنها را تطمیع و تحریک کرده و با تضمین‌های گران، قیمت بن ‌حمل‌ونقل را می‌فروشند، برای مثال 11 کامیون از یک شرکت گرفته شده به این شرط که راننده را صاحب کالا بفرستد و راننده نیز جزو جریان سازمان یافته قاچاق کالا محسوب می‌شود بدین ترتیب محموله ترانزیتی به داخل کشور قاچاق شده بدون آنکه صاحب شرکت حمل‌ونقل خبر داشته باشد اما شرکت متعهد به گمرک است اما کالا قاچاق می‌شود. در حقیقت شرکت در این موضوع قربانی می‌شود.
مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک با بیان این که شرکت متعهد به گمرک در قبال قاچاق کالا است، خاطرنشان کرد: یکی از رویکردهای گمرک برای جلوگیری از قاچاق کالا پیشگیری از این موضوع بوده که با استفاده از سامانه‌های هوشمند امکان ردیابی و کشف ترانزیت وجود داشته باشد. برای مثال استاندارد حمل بار از بندر شهید رجایی تا سرخس پنج روز است و با توجه به خرابی کامیون و یا اتفاقات و مشکلات تا 15 روز زمان می‌برد. پس قطعاً گمرک پیگیر این موضوع خواهد شد اما در این فاصله محموله ترانزیت به داخل کشور رسوخ کرده و پس از آن افراد سودجو به سراغ دیگر شرکت‌ها می‌روند.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه گمرک در نهایت متوجه قاچاق کالای ترانزیت می‌شود گفت:
 این مقام مسئول با تأکید بر اینکه گمرک در نهایت متوجه قاچاق کالای ترانزیتی خواهد شد، گفت: در سال جاری 11 محموله قاچاق لوازم خانگی توسط شرکت حمل و نقل (الف- پ) که مربوط به یک شرکت پرسابقه لوازم خانگی (ب) قرار بود در کشور کشف شد.
دشتانی با طرح این سؤال که مگر امکان دارد بدون اطلاع این شرکت معتبر این کالای خاص فروخته شده یا بدون ضمانت عرضه شود، گفت: به همین منظور با رصد ترانزیت به محض اینکه کالا ظرف مدت مقرر به مقصد نرسد با همکاری عوامل بیرونی (ستاد مبارزه با قاچاق کالا و نیروی انتظامی) قرارداد بسته که کل کشور برای این گروه ناامن و اعلام جرم خواهد شد تا اجازه مصرف آن در داخل کشور داده نشود.
وی با اشاره به اینکه قبلاً کالا در داخل مصرف می‌شد و نهایتاً گمرک یک جریمه از فرد خاطی می‌گرفت، افزود: اکنون دادگاه بدون توجه به ماده 132 قانون امور گمرکی مبنی بر اینکه کارگزار شرکت حمل و نقل و تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مسئول اعمال کارکنان و نمایندگان معرفی شده به گمرک هستند تنها نمی‌توان گفت راننده تخلف کرده بلکه شرکت نیز متخلف است.
دشتانی کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف را از دیگر عوامل مؤثر در قاچاق کالا عنوان کرد و ادامه داد: دادن 400 مجوز به شرکت‌های حمل و نقل یکبار مصرف، موجب شده تا برخی ازا ین شرکت‌ها اعتبار خود را بفروشند.
وی صدور مجوزهای خاص برای افراد خاص را از دیگر عوامل قاچاق کالا اعلام کرد.