kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۶

فارن پالیسی: تمام دیکتاتورهای عرب در وضعیت قرمز قرار دارند

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در مقاله‌اي با اعلام اينكه «دیکتاتورهای عرب در وضعيت قرمز به سر مي‌برند»، نوشت: «اتفاقات خاورميانه نشان‌دهنده پايه‌هاي در حال ريزش استبدادگرايي عرب است.»

به گزارش فارس، «مارك لينچ» طی مقاله‌اي در نشریه آمریکایی فارن پالیسی، با عنوان «آيا انقلاب‌های عربی گسترش مي‌يابد؟» اعلام کرد: «بسياري از اهالي سياست اين سوال را مطرح مي‌كنند كه آيا تظاهرات تونس به ساير كشورهاي عربي، همچنين اردن، يمن، الجزاير،  لیبی و ... كشيده خواهد شد يا نه؟» بنابر این گزارش، «به نظر مي‌رسد اتفاقاتي در سطح منطقه‌اي رخ خواهد داد كه نشان‌دهنده پايه‌هاي در حال ريزش استبدادگرايي عرب و قدرتمندي جوانان عرب است كه باور دارند تغيير امكان‌پذير است. دلايل قوي وجود دارد كه اين رژيم‌ها مي‌خواهند در قدرت باقي مانده و به حكومت خود ادامه دهند.»
نویسنده مقاله در ادامه تاکید می‌کند که «تمام دیکتاتورهای عرب در وضعيت قرمز به سر مي‌برند، بيشتر رژيم‌هاي عرب درباره بقا و ادامه حكومت خويش، ياد گيرنده‌هاي خوبي هستند و هنگام مواجهه با چالش به سرعت خودشان را با شرايط وفق مي‌دهند. در حال حاضر، رهبران كشور‌های عربي در وضعيت قرمز به سر مي‌برند و مصمم هستند تا اشتباهات «بن علي» را تكرار نكنند. به شدت امتيازاتي در مورد مسائل اقتصادي، برگرداندن افزايش قيمت به حالت اوليه و افزايش يارانه‌ها پيشنهاد مي‌كنند و البته براي جلوگيري از اعتراضات و افزايش بيشتر آن، دستگاه‌ها و نيروهاي سركوب‌كننده را هم در خيابان‌ها افزايش مي‌دهند.»
فارن پالیسی، این را هم اضافه کرد که «رژيم‌هاي ديكتاتوري عرب، پايه و اساس نظم منطقه‌اي آمريكا هستند. همواره هدف همه ادعاهاي ايالات متحده آمريكا در مورد ترويج دموكراسي، تقويت و مشروعيت‌بخشي به اين متحدان منطقه‌اي بوده است تا مانع از شكل‌گيري بسيج مردمي شوند كه امروز در اين كشورها گسترش پيدا كرده است، البته نه در جهت بسط و توسعه دموكراسي.»
این نشریه در پایان نتیجه‌گیری می‌کند که «نقطه ضعف اصلي اين كشورها، خشن بودن و در عين حال پايه‌هاي سست حكومتي آنها است كه هم‌اكنون آشكار شده است. اين كشورها به طور گسترده در برآورده ساختن نيازهاي مردم خود، با مشكلات زياد بيكاري، تورم، سرخوردگي جوانان و نابرابري شكست خورده‌اند.»