kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۴

اخبار ویژه

 
 
موفقیت‌های چشمگیر دولت رئیسی به روایت روزنامه شرق
اقدام به فقرزدایی، بیمه پایه رایگان برای 33 میلیون نفر، محرومیت‌زدایی از روستاها، برقراری عدالت و کاهش تبعیض، توسعه زیرساخت‌های کشور و رشد اقتصادی مستمر، از جمله دستاوردهای 
3 سال دولت رئیسی است.
روزنامه شرق در این باره با برشمردن برخی دستاوردها نوشت: سال گذشته دولت سیزدهم برای حمایت از ضعیف‌ترین اقشار جامعه که به طور عمده مستمری‌بگیران مددجو بودند و در دهک اول درآمدی قرار می‌گیرند. میزان دریافتی‌هایشان برای سال جاری را از 600 هزار تومان به یک میلیون و 640 هزار تومان افزایش داد. در این میان، برای اشتغال‌زایی آنها نیز سال گذشته 40 همت تخصیص داد و به مددجویان پرداخت کرد که موجب رشد اشتغال‌زایی آنها شد. داده‌های ارائه‌شده حکایت از آن دارد که بیش از 500 هزار شغل توسط آنها ایجاد شده است.
دولت همچنین سال گذشته، 32 میلیون نفر را در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر 20 هزار نفر و مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و خانوارهایی که فاقد بیمه پایه درمان بودند، به صورت رایگان بیمه کرد. تقریبا پنج دهک اول درآمدی توانستند تحت پوشش بیمه پایه درمان رایگان قرار بگیرند.
یکی از اهداف دولت سیزدهم این بوده که شکاف طبقاتی و تبعیض را از بین ببرد و این امر با برقراری عدالت اجتماعی محقق می‌شود. اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در همه شهرهای
زیر 20 هزار نفر و مناطق روستایی و 27 میلیون نفر از ساکنان شهرهای بالای 20 هزار نفر با هدف دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی و درمانی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در این راستا انجام گرفته 
است.
 افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی برای رفع نیاز مناطق محروم، رایگان کردن تحصیل دانش‌آموزان تیزهوش در دهک‌های اول تا چهارم در مدارس سمپاد سراسر کشور، افزایش حق اولاد و عائله‌مندی کارکنان دولت مطابق با قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اختصاص صد همت تسهیلات قرض‌الحسنه نظام بانکی برای اشتغال خرد و مشاغل خانگی با اولویت مناطق محروم، سه برابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت سود پیش از پایان سال، اجرای هزاران پروژه‌های زیربنایی و عمرانی در شهرهای مختلف کشور در بخش راه‌های روستایی و جاده‌ها از مهم‌ترین فعالیت‌های حمایتی دولت در راستای استقرار عدالت اجتماعی، رفع تبعیض بوده است.
همچنین در سال گذشته برای پنج هزار روستا عملیات آبرسانی در راستای تامین آب‌شرب گوارا انجام گرفت و امسال نیز پنج هزار روستای دیگر تا آخر سال به آب شرب سالم دسترسی پیدا خواهند 
کرد.
از سوی دیگر در سه سال اخیر رشد اقتصادی به صورت مستمر ادامه داشته است، به طوری که در دهه 90 رشد اقتصادی منفی بود، اما در سال 1402 این رشد به بالای شش درصد رسید. از جمله عوامل اثرگذار در رشد اقتصادی، فعال کردن و توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و شرق- غرب جاده‌ای و ریلی کشور بود که به عنوان یکی از رویکردهای اصلی دولت، افزایش حجمی 58 درصدی ترانزیت جاده‌ای کشور در سال 1402 محسوب می‌شود. جذب سرمایه‌گذاری مصوب معتبر خارجی در 30 ماه گذشته بیش از 11 میلیارد دلار از ابتدای دولت فعلی، این در حالی است که این میزان در هشت سال قبل از این دولت، کمتر از
 10 میلیارد دلار بوده است. درآمدهای کشور از محل، رونق تولید افزایش یافت، از جمله افزایش تولید نفت از 2/2 میلیون در ابتدای دولت
به 3/6 میلیون بشکه در روز بوده است.
رونق تولید مسکن، احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال و ایجاد فرصت‌های شغلی با استفاده از توسعه زیرساخت‌ها از دیگر اقدامات دولت در گسترش زیرساخت‌های کشور بوده است. برای نمونه، در حال حاضر حدود 2/5 میلیون واحد مسکونی در حال ساخت وجود دارد. در این دولت، 50 درصد مسکن مهرهای باقی‌مانده از 10 سال قبل تکمیل و تحویل داده شد. هشت هزار و 400 واحد تولیدی راکد و نیمه‌تعطیل از ابتدای دولت تاکنون احیا شده که در قالب نهضت احیا این موضوع همچنان ادامه دارد.
گزارش شرق همچنین حاکی است که ظرف 3 سال اخیر، 2 میلیون و 980 هزار شغل ایجاد شده است.
آبرسانی، تأمین آب شرب پایدار در استان‌های خوزستان، بوشهر، کردستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و رضوی، اصفهان، از دیگر اقدامات مهمی است که در دولت رئیسی به انجام رسیده است.
 
 
وقاحت سرسپردگان آمریکا در تحریم انتخابات
انتخابات ریاست جمهوری دیروز در حالی در کشورمان برگزار شد که گروهک‌های وابسته به آمریکا و اسرائیل و انگلیس، خواستار تحریم انتخابات شده بودند.
گروهک‌های سلطنت‌طلب، برخی اصلاح‌طلبان فراری، رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا و رادیو فردا و اینترنشنال و دویچه وله و رادیو فرانسه و بی‌بی‌سی، از جمله محافلی بودند که برای تحریم انتخابات فضاسازی می‌کردند. شبکه صهیونیستی اینترنشنال که از مدعیان تحریم انتخابات است، با وقاحت تمام از اصلاح‌طلبان انتقاد کرده که چرا از حقوق همجنس‌بازان به شکل علنی حمایت نمی‌کنند! در این میان و در حالی که مهدی کروبی دیروز رای داد، میرحسین موسوی و همسرش با جریان تحریم خارجی همراهی کرده و حاضر به مشارکت در انتخابات نشدند تا همسویی میان دو طیف بیش از پیش آشکار شود. ابوالفضل قدیانی از مشاوران موسوی هم خواستار تحریم انتخابات شده بود.
شیرین عبادی و نرگس محمدی دو تن از پادوهای اپوزیسیون هم که قبلا خوش خدمتی خود به آمریکا و غرب را ثابت کرده بودند، از جمله حامیان تحریم انتخابات بودند. به این گروه می‌توان برخی اعضای سابق حزب مشارکت مانند مهدی محمودیان و تاج‌زاده و برخی اصلاح‌طلبان سابق مثل صدیقه وسمقی و عبدالله مؤمنی را هم اضافه کرد.
در همین حال، آبرام پیلی، قائم‌مقام نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفته بود: از جمهوری اسلامی ایران انتظار ندارد که هیچ انتخابات آزاد و عادلانه‌ای برگزار کند و یا در طی فرآیند جایگزینی ابراهیم رئیسی، تغییرات بنیادین در آن رخ دهد و در همین راستا به حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهد.
آبرام پیلی، در «ایکس» نوشت: «در حالی که رژیم ایران برای انتخابات ریاست جمهوری خود آماده می‌شود، متأسفانه ایالات متحده به هیچ‌وجه انتظار ندارد انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود یا در مسیر ایران تغییری به وجود آید. البته که کاندیداها را شورای نگهبان دستچین کرده ‌است، اما این را هم می‌دانیم که مردم حتی به ابتدائی‌ترین آزادی‌ها دسترسی ندارند. در مواجهه با سابقه طولانی این رژیم اقتدارگرا در آزار و اذیت و ارعاب روزنامه‌نگاران، سرکوب پوشش انتخاباتی و نفی آزادی تجمعات مسالمت‌آمیز، از مردم ایران حمایت می‌کنیم.
از سوی دیگر شبکه صهیونیستی اینترنشنال در تحلیلی نوشت که همه نامزدها با رهبر جمهوری اسلامی نزدیک هستند و توقع تغییرات بنیادین از آنها نمی‌توان داشت. وبسایت این شبکه نوشت: رقیبان جانشین ابراهیم رئیسی، هر یک از مسیری متفاوت با رهبر مرتبطند. یکی منصوب رهبر جمهوری اسلامی در شوراهای عالی‌ است، دیگری رؤیای شهرهای موشکی او را عینیت بخشیده و بعدی در زمان آغاز زمامداری‌اش، قائم‌مقام وزیر اطلاعات بوده است. نفر چهارم هم از نزدیکان سر تیم پزشکی اوست.
مسعود پزشکیان تا سال ۱۳۷۳ سمتی آنچنانی در جمهوری اسلامی نداشت. او دانشجوی انقلابی‌ای بود که پس از پیروزی انقلاب سال ۱۳۵۷، برای دانشجویان کلاس نهج‌البلاغه می‌گذاشت. بعد از آن هم به جنگ رفت. سابقه اجرائی او در جمهوری اسلامی مثأثر از علیرضا مرندی است و پزشکیان از این جهت مدیون اوست.
مرندی سال‌هاست به عنوان سر تیم پزشکی رهبری از او یاد می‌شود و از افراد مورد اعتماد اوست. سال ۱۳۷۳، وقتی مرندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود، پزشکیان را به سمت ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز منصوب کرد. پزشکیان در سخنرانی‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی‌اش صراحتا به سرسپردگی به نظام اذعان کرده است. نامزدهای این انتخابات، حتی در رقابت‌های انتخاباتی هم به سرسپردگی و تبعیت از دستورات خامنه‌ای تاکید کردند.
یادآور می‌شود تحریم انتخابات از سوی گروهک‌ها و عناصر تحت مدیریت آمریکا و دیگر دولت‌های غربی در حالی است که هم اکنون ملت آمریکا مجبورند از میان دو نفری که یکی متهم به فراموشی و بی‌حافظگی و دیگری متهم به دیوانگی است، یکی را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کنند. اولین مناظره بایدن و ترامپ با رسوایی بسیار برای جامعه آمریکا همراه بود.
آمریکا در حالی مدعی ضرورت آزادی انتخابات در ایران است که در بسیاری از کشورهای اقماری‌اش از جمله در منطقه ما مردم انتخابات را نوبر نکرده‌اند و حاکمان با زور و کودتا و فشار خارجی بر مسند نشسته‌اند.
 
انزوا همان دوره دو برابر شدن تحریم‌ها با برجام بود
سایت غربگرا می‌گوید نگذاریم جهان به انزوا و غیبت ایران عادت کند(!)
عصر ایران نوشت: «با وجود برجستگی مسائل اقتصادی و معیشتی در برنامه‌های تبلیغی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم‌، نقطه تقابل و تمایز نامزدهای انتخابات، مسائل و رویکردهای آنها در عرصه سیاست خارجی است. واقعیت این است که انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بیش از هر چه با همه مسائل و حواشی آن، صحنه رویارویی دو گفتمان سیاست خارجی متفاوت و متقابل است. 
یک گفتمان به طور مشخص، نقش و اهمیتی برای سیاست خارجی برای عبور از چالش‌ها و بحران‌های کنونی قائل نیست و به ادامه روند کنونی سیاست خارجی که مشخصه آن تقابل ایدئولوژیک با جهان و قدرت‌های بزرگ، ایفای مسئولیت ایدئولوژیک در قبال روندها و جریان‌های همسو، عدم ضرورت در رفع تنگناهای نهادی و حقوقی برای گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری، اولویت نداشتن بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی مانند سرمایه‌گذاری خارجی و فن‌آوری‌های نوین بین‌المللی، و نهایتاً تکیه صرف بر توانمندی‌های داخلی ایران و تنظیم مناسبات با کشورها بر مبنای معیارها و شاخص‌های ایدئولوژیک است. 
برای این گروه خنثی‌سازی تحریم‌ها در داخل و به عبارت دقیق‌تر دور زدن تحریم‌ها مهم‌ترین اقدام راهبردی برای حل مسئله تحریم است. بنابراین تحریم‌ها و رفع آنها‌، وزن و جایگاهی در سیاست خارجی این جریان ندارد. برایند و نتیجه این گفتمان با توجه به مفروضه‌های نادرست و بی‌توجهی به متغیرهای واقعی، چیزی جز تداوم و تشدید انزوا و حاشیه‌نشینی ایران از روندهای اقتصادی‌، تجاری و سیاسی بین‌المللی نخواهد بود. 
نقطه مقابل این گفتمان واپسگرا، انزواطلب و تنگ نظرانه، گفتمان تعامل با جهان و گسترش مناسبات اقتصادی با رفع مخاطرات، چالش‌ها و تنگناها و محدودیت‌های سیاسی قرار دارد. این گفتمان به طور طبیعی به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت‌های سیاسی  و اقتصادی بین‌المللی مانند جذب سرمایه‌گذاری خارجی و فن‌آوری‌های جدید، بازگرداندن ایران به حوزه‌های فعال گذشته بین‌المللی مانند بازار نفت است. برای تحقق این شرایط نیز مذاکره با غرب و تلاش برای احیای برجام موضوعیت و اهمیت دارد. برایند و نتیجه این گفتمان در صورت اجرائی شدن‌، خروج ایران از انزوا و حاشیه‌نشینی بین‌المللی و در نگاه حداقلی جلوگیری از تشدید شرایط انزوای ایران در عرصه جهانی است.
نگذاریم با حاکمیت گفتمان‌های واپسگرا و انزواطلب در سیاست خارجی‌، جهان بیش از این به نبود و انزوای ایران عادت کند و نگذاریم غیبت و انزوای ایران در عرصه جهانی به امری عادی، مطلوب  و امنیت ساز برای نظام سیاسی و اجتماعی کشور تبدیل گردد».
سر هم کردن این جملات از سوی کانال غربگرا در حالی است که کشور در دولت برجام، سخت‌ترین شرایط انفعال و انزوا را تجربه کرد تا جایی که طرف اروپایی برجام، به بی‌اعتنایی مطلق به دولت روحانی پرداخت و تعهداتش را کاملاً زیر پا گذاشت و این در حالی بود که روحانی ادعا می‌کرد رئیس‌جمهور فرانسه گفته نگران اشتغال جوانان ایران است! در همین دوره، نامزد دولت روحانی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل، قادر نبود از دولت مؤدب اوباما (!) ویزا بگیرد و به هواپیمای وزیر خارجه کشورمان در آلمان سوخت نمی‌دادند. در همین دوره مثلاً خروج انزوا بود که هیچ کشوری دولت ما را جدی نگرفت و خرید نفت ایران به زیر سیصد هزار بشکه سقوط کرد. تنها نقض روند انزوا این بود که دیپلمات‌های کلاهبردار اروپایی هر چند وقت یک‌بار با تیم روحانی و ظریف ملاقات می‌کردند و ضمن پشت‌هم‌اندازی، وعده می‌دادند که مسائل درست می‌شود و اینکه آنها تلاش می‌کنند تا تحریم‌های دو برابر شده در دوره برجام را کاهش دهند! این همان دوره‌ای بود که دولتمردان با وجود واگذاری امتیازات برجامی و اجرای 37 تعهد برنامه اقدام دیکته شده از سوی FATF، ادعا می‌کردند که نمی‌توان واکسن وارد کرد، چون تحریم 
هستیم!
برعکس این دوره انزوا، کشورمان در دوران کوتاه ریاست شهید رئیسی توانست روابط مختل و فریز شده سیاسی و اقتصادی با همسایگان را احیا کند، عضو پیمان‌های مهم مانند بریکس و شانگهای شود، واکسن به شکل انبوه برای واکسیناسیون کرونا وارد کند، صادرات نفت را به شکل چشمگیر افزایش دهد و پروژه‌های بزرگ عمرانی را در داخل به اجرا بگذارد. گسترش دیپلماسی اقتصادی از شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین، از دستاوردهای مهم این دوره است که موجب احیای درآمدهای ارزی سقوط کرده شده است.