kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۰۸۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷
چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد

پیروز قطعی انتخابات جمهوری اسلامی و ملت ایران

دیروز مردم عزیز و سرافراز ایران اسلامی پای در عرصه انتخاب گذاشتند و از امنیت و اقتدار ملی حراست کردند.
 
 
 
سرویس سیاسی ـ
 
پس از گذشت 40 روز از شهادت آیت‌الله رئیسی، پیشاهنگ جهاد و خدمت، ملت ایران پای صندوق‌های رأی رفت و نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی را برگزید. دیروز مردم عزیز و سرافراز ایران اسلامی پای در عرصه انتخاب گذاشتند و از امنیت و اقتدار ملی حراست کردند. ملت آگاه ایران اسلامی به میدان آمد و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت بزرگ ایران پیروز قطعی انتخابات شدند.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح جمعه با 60 هزار شعبه اخذ رأی در سراسر ایران اسلامی آغاز شد. زمان اخذ رأی ابتدا تا ساعت 20 و سپس تا ساعت 22 تمدید شد.
دیروز، تصویر بوسه کادر شعبه اخذ رأی در مسجدالنبی بر دستان شهروند روشندلی که برای شرکت در انتخابات به آن شعبه مراجعه کرده بود، منتشر شد که زیبا و الهام‌بخش بود. کودکان این سرزمین هم رأی دادن را تمرین کردند. به گزارش ایرنا، آرتین سرایداران نیز که در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ پدر و مادر خود را از دست داد، به همراه خواهر و شوهرخواهرش در شعبه اخذ رأی حاضر شد. بیماران هم از ادای وظیفه ملی بازنماندند و روی تخت بیمارستان به کاندیدای مورد نظر خود رأی دادند. کارکنان روی سکو‌های نفتی نیز در انتخابات شرکت کردند. به گزارش مهر، اقلیت‌های مختلف دینی با حضور پای صندوق‌های رأی همبستگی خود را با هموطنانشان به نمایش گذاشتند و در تعیین سرنوشت کشورشان سهیم شدند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: 
۷ مورد خرابکاری عمدی در فیبرهای نوری خنثی شد
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن ثبت رای و بازدید از اتاق مانیتورینگ وزارت کشور گفت: ۷ مورد خرابکاری عمدی داشتیم که تیم‌های اتصال بلافاصله ارتباطات را برقرار کردند.
احمد وحیدی، وزیر کشور صبح جمعه پس از صدور فرمان آغاز انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت:‌ فرآیند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۵۸۶۴۰ شعبه داخل و ۳۴۴ شعبه در خارج کشور را آغاز می‌کنیم. 
وحیدی با اشاره به فراهم آوردن مقدمات برگزاری انتخابات گفت: این کار به طور عادی حداقل یک سال زمان نیاز دارد که نشان‌دهنده استحکام در امور در جمهوری اسلامی ایران و اصرار در انجام کارها در وقت خود به ویژه در موضوع انتخابات است که مظهر مردم سالاری دینی ما است.
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در جریان بازدید از روند اخذ رای در حسینیه ارشاد تهران در جمع خبرنگاران درباره دور دوم انتخابات گفت: این موضوع پس از پایان انتخابات مشخص می‌شود اما پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه هم طبق قانون انجام شده است. اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، روز جمعه هفته بعد- ۱۵ تیر- برگزار می‌شود.
مراجع تقلید و علما پس از شرکت در انتخابات در گفت‌وگوهای کوتاه با خبرنگاران، بر لزوم حضور گسترده مردم در انتخابات تاکید کردند و این حضور را حاوی پیام‌های مهمی برای دوستان و دشمنان انقلاب دانستند.
آیت‌الله مکارم شیرازی:
 شرکت در انتخابات عبادت است
آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید پس از شرکت در انتخابات اظهار داشت: خدا را بر این نعمت بزرگ شکر می‌گوییم. زنده ماندیم تا در انتخابات دیگری شرکت کنیم. شرکت کردن در انتخابات یک نعمت الهی است. بنابراین مردم به این انتخابات اهمیت دهند و آنکه تشخیص می‌دهند و برای جامعه مفید است نام او را بنویسند و در صندوق بیندازند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت در انتخابات یک عبادت است. به علت اینکه خدمت به جمهوری اسلامی است و خدمت به جمهوری اسلامی عبادت است و این عبادت در نامه اعمال ثبت و ضبط خواهد شد.
استاد برجسته درس خارج حوزه بیان داشت: از خدا می‌خواهم توفیق را از شما نگیرد بلکه باز هم در آینده مشمول چنین نعمتی از سوی خداوند شوید و هموطنان عزیز همه موفق شوند از این نعمت استفاده کنند.
آیت‌الله نوری همدانی: مردم در انتخاب شرکت کنند
 تا راه امام و انقلاب برای همیشه زنده بماند
آیت‌الله نوری همدانی، از مراجع تقلید نیز با حضور در پای صندوق سیار 173 بر لزوم حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تأکید کرد و اظهار داشت: بنده به همه مردم متدین ایران توصیه می‌کنم که در انتخاب شرکت کنند تا راه امام و انقلاب برای همیشه پرشور باقی بماند.
به گزارش رسا، این مرجع تقلید گفت: این دوره به خاطر اینکه دشمنان انقلاب به میدان آمدند باید ما هم به میدان بیاییم و با شور و شوق انقلاب را حفظ کنیم، تا اینکه با آمدن حضرت ولی عصر علیه‌السلام این جریان ادامه داشته باشد.
آیت‌الله سبحانی: انتخاب فرد اصلح یک فریضه دینی است
آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید روز جمعه در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و بیان داشت: کسانی که به جمهوری اسلامی معتقدند، بدانند یکی از ارکان این اعتقاد، انتخابات ریاست‌جمهوری است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت در انتخابات برای ادامه مسیر تکامل کشور ضروری و تکلیف شرعی و ملی است.
آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: مردم باید فردی را به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کنند که متدین باشد و شبانه‌روز برای حل مشکلات مردم کار و تلاش کند.
آیت‌الله جوادی آملی: 
همه ما بر سر سفره امامت، ولایت، اسلام و شهادت بوده‌ایم
آیت‌الله جوادی آملی، از مراجع تقلید نیز در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری شرکت کرد و در سخنانی بیان داشت: یک بیان نورانی از ائمه علیهم‌السلام رسیده است که «ولایت، امامت و محبت ما عامل پیوند بین امت است.» ما نیز یک مَثَل رایج داریم که می‌گوییم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، این مثل، یک حرف عمیق علمی است، یعنی در ساختمان‌سازی تا یک ملات نرمی روی سنگ اولی نیاید، سنگ بعدی روی سنگ بند نمی‌شود! ائمه به ما فرمودند تربیتی که ما آوردیم، آن ادب، آن امانت، آن انسانیت، آن عدالت، آن صداقت، آن مهربانی و محبت، ملات نرمی است که جامعه را جمع می‌کند و جامعه بدون آن امامت و ولایت و ادب دینی هرگز نه انتخاباتی دارد و نه قیامی و نه انقلابی؛ بلکه آنچه جامعه را جمع می‌کند فهم دینی است و بس.
وی تصریح کرد: مودت و دوستی عاقلانه، ملات یک مملکت است که این مهم، به برکت خون شهداء و تربیت امام و فداکاری مسئولین حل می‌شود.
آیت‌الله جوادی آملی گفت: مردم ایران مردمی عاقل، بزرگ و بزرگ‌زاده‌اند، هر جا صحبت از علم بوده چه زمان قبل از اسلام و چه بعد از اسلام، یا خودش تولید کرده و یا رفته یاد گرفته و منتشر کرده، ما چنین ملتی هستیم، ما نه یعنی حوزویان و دانشگاهیان، ما یعنی مردم ایران، ما بزرگیم چون هم تاریخ داریم و هم جغرافیا، سرتاسر ایران را بشکافید، یا علم است و یا هنر است و آثار باستانی است، در شأن ما نیست که کمیته امدادی اداره شویم و با فقر و گرانی زندگی کنیم.
این مرجع تقلید بیان داشت: ما بر سر سفره امامت و ولایت و اسلام و شهادت بوده‌ایم، در کنار این سفره، ولایت و دوستی و یکسانی است و اگر چنین باشد، دشمن اگر هزار بود کاری از او ساخته نیست و این کشور تا ظهور صاحب اصلی‌اش محفوظ است، امیدواریم وکلای ما نیز بزرگوارانه کشور را اداره کنند، خون‌های پاک شهداء چه شهدای خدمت و چه شهدای میدان، پیام اصلی‌شان همین است و ما امیدواریم این امانت را درست به صاحب اصلی‌اش حضرت صاحب‌العصر (عج) برسانیم.
 برگزاری انتخابات در شعب انتخاباتی ایران
 در خارج از کشور
سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف جهان همزمان با آغاز فرآیند رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت خود را آغاز کردند.
علیرضا محمودی، مسئول ستاد انتخابات خارج از کشور مستقر در وزارت امور خارجه صبح جمعه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران عنوان داشت: دولت کانادا این اجازه را نداد که رأی‌گیری در این کشور انجام شود ولی با هماهنگی حافظ منافع ایران در آمریکا، در بوفالو و سیاتل و در نزدیکی مرز کانادا رأی‌گیری انجام می‌پذیرد.
رضا زبیب، سفیر ایران در مادرید نیز در ارتباطی وبیناری با حضار این نشست عنوان داشت: انتخابات در حوزه اسپانیا در مادرید و بارسلون برگزار می‌شود. اولین رای توسط یک هموطن جوان در ساعت ۸ به صندوق انداخته شد و علی رغم اینکه در اروپا جمعه روز کاری است هموطنان رای خود را به صندوق انداختند.
وی افزود: همکاری پلیس و وزارت خارجه اسپانیا عالی بوده است.
همچنین، ولی‌الله محمدی، سفیر ایران در مالزی در ادامه این نشست به صورت وبیناری عنوان کرد: در ساعت مقرر رأی‌گیری در حوزه مالزی در شعبه محل سفارت در کوالالامپور و شهر جهور برای ایرانیان مقیم سنگاپور شروع به‌کار کرد.
صادقی، سفیر ایران در استرالیا نیز درباره برگزاری انتخابات در این کشور بیان داشت: از ساعت هشت صبح جمعه در چهار شعبه استرالیا رأی‌گیری را آغاز کردیم. این حوزه‌ها در جنوب و شرق استرالیا در کانبرا، سیدنی، ملبورن و بریزبن قرار دارند. ابتکار ما برقراری میز کنسولی در کنار شعب اخذ رای برای ارائه خدمات کنسولی به هموطنان بود.
وی با بیان اینکه در سیدنی و ملبورن با استقبال خوبی مواجه هستیم، افزود: نکته مهم این است که در این کشور شوق، هیجان و اشتیاق زیادی برای دایر شدن صندوق در شهرهای مختلف وجود دارد.
سفیر ایران در استرالیا در رابطه با کارشکنی در شهرهای سیدنی و بریزبن عنوان داشت: مقامات وزارت خارجه استرالیا همکاری بسیار خوبی را داشتند و پلیس فدرال و پلیس دیپلماتیک نهایت همکاری را داشتند. در ارتباط با دو حوزه انتخابیه مذکور جمعی معدود تلاش‌های بسیار مذبوحانه‌ای را برای ارعاب، تهدید و نشر اکاذیب داشتند.
صادقی تصریح کرد: ما در این ارتباط در فرصت مناسب، برای اخذ رای از هموطنان، مکان اخذ رای در سیدنی و بریزبن را تغییر دادیم و مردم نیز مشارکت خوبی را داشتند.
در ادامه این نشست شکیب مهر سفیر ایران در آفریقای جنوبی به صورت وبیناری اظهار داشت: همزمان با داخل کشور، در حوزه آفریقای جنوبی در کیپ تاون، پرتوریا و ژوهانسبورگ سه شعبه اخذ رأی مستقر شده است. اخبار منتشر شده درخصوص نتیجه رأی‌گیری و پایان رأی‌گیری نیز تکذیب می‌شود.
همچنین، بروجردی سفیر ایران در اندونزی نیز گفت: در اندونزی به دلیل دور بودن مسافت و جزایر متعدد فقط یک صندوق در جاکارتا در مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) سفارت برپا داشتیم. ایرانیان حضور پرشوری را در این شعبه داشتند و این در حالی است که مسافت‌ها به دلیل جغرافیای اندونزی دور است.
وی افزود: شرکت نسل جوان و رای اولی‌ها از مسافت‌های دور مشهود است. رسانه‌های اندونزی استقبال خوبی از انتخابات ایران داشتند و از صبح جمعه ۳۰ مصاحبه با من داشتند و از شرایط انتخابات گزارش‌هایی را تهیه کردند.
در ادامه این نشست مطبوعاتی، محمدی، سرکنسول ایران در استانبول نیز بیان داشت: از ساعت ۷.۳۰ صبح جمعه تعداد زیادی از ایرانیان مراجعه کرده و از ساعت ۸ صندوق سرکنسولگری آغاز به‌کار کرد. ما ۳ صندوق در بخش آسیای استانبول، در سرکنسولگری استانبول و در ازمیر مستقر کردیم.
نظر آهاری، سفیر ایران در ولینگتون نیوزلند هم گفت: انتخابات در حوزه‌های مستقر در نیوزلند به پایان رسیده است. ایرانیان مقیم نیوزلند استقبال خوبی را علی رغم پرخاشگری‌های عده‌ای محدود داشتند.
سلیمانی، سرکنسول ایران در دبی نیز عنوان داشت: علی رغم گرمای شدید ۵۰ درجه استقبال خیلی خوب بود. ما یک حوزه و هفت صندوق رأی داریم و پس از نماز جمعه و نماز مغرب پیش‌بینی حضور بیشتر هموطنان را داریم.
علاوه‌بر این، شیرانی معاون سفیر ایران در سوریه عنوان داشت: در نُه نقطه مختلف سوریه صندوق سیار را تمهید کردیم، شعبات در حرم حضرت زینب‌، حرم حضرت رقیه، دیرالزور و لاذقیه برقرار شده است. ۶ هزار برگه تعرفه بین نقاط مختلف توزیع شده است.
پس از آن نیز، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در ادامه نشست مطبوعاتی عنوان داشت: در روسیه ۴ صندوق در مسکو سن پترزبورگ، کازان و آستاراخان داریم و صندوق سیاری در آستاراخان برای دریانوردان کشتیرانی داریم. یک صندوق نیز در چاباق سر داریم.
همچنین، صانعی سفیر ایران در بلاروس عنوان داشت: هیئت اجرائی متشکل از ۳ نفر از همکاران و ۵ نفر از ایرانیان مقیم از راس ساعت ۸ فرآیند اخذ رأی را آغاز کرد. انتخابات در آرامش کامل در حال برگزاری است.
وی گفت: هموطنان ایرانی در بلاروس کمتر از ۶۰۰ نفر هستند ولی استقبال نسبتا خوب بوده است.
در ادامه نیز، سرکنسول ایران در ارزروم گفت: در حوزه کنسولی ارزروم و حوزه وان، ما شعباتی را مقرر کردیم و ایرانیان مقیم هم استقبال خوبی را داشتند.
در ارتباط وبیناری دیگری، فرازنده سفیر ایران در برلین نیز گفت: در پنج نمایندگی در کشور آلمان رأی‌گیری آغاز شد و استقبال خوبی در شعبات مستقر در کشور آلمان داریم.
علاوه‌بر این، موسی فرهنگ سفیر ایران‌ در مسقط پایتخت عمان در زمینه برگزاری انتخابات در این کشور عنوان داشت: در دو نوبت برای ۱۴۰۰۰ ایرانی پیامک درخصوص نحوه برگزاری انتخابات اطلاع‌رسانی ارسال شد و از راس ساعت ۸ هموطنان استقبال خوبی را داشتند. پلیس و وزارت خارجه این کشور هم همکاری خوبی را با ما داشتند. میزان حضور نسبت به دوره قبل بسیار خوب بوده است‌.
بریمانی، سفیر ایران در سوئیس درخصوص برگزاری انتخابات در این کشور بیان داشت: در سوئیس سه شعبه اخذ رأی را در برن زند و زوریخ مهیا کردیم و تمهیدات امنیتی به خوبی مهیا شده است، همچنین، پلیس سوئیس نیز همکاری خوبی را دارد. امروز کارشکنی‌هایی در جریان است که تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
به گزارش ایرنا، متین‌فر کاردار ایران در لندن گفت: ده شعبه اخذ رای در سراسر انگلستان برقرار شده که ۵ شعبه در لندن و ۵ شعبه دیگر در منچستر، بیرمنگام، نیوکاسل و یک شعبه در ولز و یک شعبه هم در گلاسکو اسکاتلند تمهید شده است. در ارتباط وبیناری بعدی نیز، علی نژاد، سفیر ایران در پاریس گفت: انتخابات در فرانسه با حضور تعداد قابل توجهی از هموطنان آغاز شد هم اکنون با صف دو صندوق شعبه رأی رو‌به‌رو هستیم و تماس‌های مکرری برای ایجاد تمهیداتی برای اخذ رأی با توجه به مسافت‌ها داریم که در حد توان این تمهیدات در حال صورت است.
اسماعیل زاده، سفیر ایران در مانیل پایتخت فیلیپین نیز به صورت وبیناری توضیحاتی ارائه داد و گفت: اطلاع‌رسانی لازم درخصوص انتخابات پیش‌بینی شد و با همکاری پلیس و وزارت خارجه فیلیپین روند اخذ رأی در حال برگزاری است.
گیوزاد سفیر ایران در آتن در زمینه برگزاری انتخابات در این کشور عنوان داشت: از صبح امروز به خوبی روند اخذ رأی در حال انجام است و کارشکنی‌های پیشین و تجمعات معاندین را نداشتیم.
آل صادق، سفیر ایران در عراق در گفت‌وگوی زنده با اعضای ستاد انتخابات خارج از کشور عنوان داشت: در عراق در دو حوزه و ۲۴ شعبه اخذ رأی ایرانی‌ها صورت می‌گیرد. وی گفت: ۱۴ شعبه ثابت و ۱۰ شعبه سیار در کشور عراق مستقر شده است.
سفیر کشورمان در عراق با اشاره به اینکه در اغلب شعب مشارکت خیلی خوبی را شاهد هستیم، ادامه داد: در حوزه کربلا سیل بزرگ زائرین در این انتخابات شرکت داشتند به طوری که شعبه اخذ رأی کربلا درخواست تعرفه مازاد داشتند.
فرازنده، سفیر ایران در برلین نیز از همکاری خوب پلیس برای پراکنده سازی معاندین از جلوی سفارت ایران در برلین تشکر کرد.
ادیب، سفیر ایران در تفلیس در زمینه برگزاری انتخابات عنوان داشت: در ساعات آغازین دانشجویان ایرانی حضوری پرشور در صندوق رای مستقر در تفلیس داشتیم. ۳۰ الی ۴۰ نفر از رانندگان ترانزیت نیز در این انتخابات در حوزه اخذ رای گرجستان شرکت داشتند. وی ادامه داد: در ساعات قبل از ظهر عده‌ای از معاندین قصد آزار رای دهندگان را داشتند که با تمهیدات لازم پراکنده شدند.
مهرآبادی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن نیز در ارتباط وبیناری گفت: ۳۰ صندوق اخذ رأی در سرتاسر آمریکا تمهید شد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به همراهی نکردن دولت کانادا هموطنان از ونکوور و تورنتو با عزیمت به سیاتل و بوفالو برای شرکت در انتخابات عزیمت کردند. مهرآبادی با اشاره به اینکه معاندین تظاهراتی در برخی از شهرها برگزار کردند گفت: وزارت خارجه آمریکا از طریق سفارت پاکستان از برگزاری انتخابات مطلع و پلیس امنیت خصوصی و دیگر تمهیدات امنیتی اندیشیده شد. وی ادامه داد: ۴ صندوق سیار در حال حاضر در آمریکا مستقر است که در صورت آزار و اذیت معاندین صندوق‌های سیار دیگری تمهید می‌شود.
سلطانی‌فر، رئیس دفتر حافظ منافع قاهره در زمینه برگزاری انتخابات کشورمان در مصر عنوان داشت: با توجه به همراهی دولت مصر در پی توسعه روابط میان دو کشور شاهد بودیم که روزنامه دولتی الاهرام گزارشی ویژه را به جزئیات انتخابات ایران اختصاص داد. وی ادامه داد: برای اولین بار چهل نیرو با تمهیدات لازم برای حفاظت و حمایت از صندوق توسط طرف مصری در نظر گرفته شد.
محسن بختیار، سفیر ایران در چین هم در توضیحاتی که به صورت وبیناری ارائه کرد، گفت: رأی‌گیری در شعب مستقر در چین خاتمه پیدا کرده و استقبال در شعب شانگهای، گوانگجو و هنگ‌کنگ و شعبه پکن بسیار خوب ارزیابی می‌شود.
به گزارش ایرنا، در ادامه نکونام، سفیر ایران در برزیل هم عنوان داشت: در برزیل در برازیلیا و سانتوس و سان پائولو صندوق‌های اخذ رأی تمهید کردیم و انتخابات برگزار شده و با پیش‌بینی‌های قبلی مشکل خاصی نداشتیم.
پایش بیش از ۶۳ هزار کیلومتر فیبرنوری برای انتخابات
به گزارش فارس، محمد جعفرپور، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت همزمان با برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در شبکه اجتماعی ویراستی نوشت: در راستای پایداری ۱۰۰ درصدی شبکه ارتباطات زیرساخت کشور و ممانعت از قطع ارتباط، طی ۱۰ روز گذشته، پایش بیش از ۶۳۰۰۰ کیلومتر مسیر فیبر نوری در روز و در مجموع تاکنون پایش بیش از ۷۰۰ هزار کیلومتر مسیر توسط همکارانم انجام شده است. انجام این حجم از اقدامات جهادی و فشرده جای تقدیر و تشکر دارد.»
گفتنی است، به دلیل طولانی بودن صف رأی‌دهندگان در برخی شعب صندوق سیار در محوطه بیرون شعبه مستقر شد. به گزارش تسنیم، همزمان با غروب آفتاب و خنکیِ هوا در بسیاری از استان‌ها از جمله تهران موج دوم حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و مشارکت در انتخابات شدت گرفت و موجب تمدید زمان اخذ رأی شد.