kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۶۶۴
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۲
رئیس مرکز ملی فرش خبر داد

صادرات 113 میلیون دلاری فرش در نیمه اول امسال

رئیس مرکز ملی فرش ایران از پیشتاز بودن فرش دستباف ایرانی در بازارهای فرش جهانی خبر داد و گفت: در نیمه ابتدایی امسال 2100 تن فرش به ارزش حدود 113میلیون دلار صادر شد.

حمید کارگر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فرش دستباف ایران همچنان در زمینه صادرات به کشورهای دیگر در جهان پیشتاز است، اظهار کرد: حتی در دورانی که بدترین سال صادراتی برای صادرات فرش کشور بود، فرش دستباف ایران در بازارهای فرش جهانی جایگاه خود را حفظ کرد.
وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران بیشترین سهم را در حجم تجارت جهانی در اختیار دارد، ادامه داد: بیش از 30 درصد حجم تجارت جهانی فرش دستباف در دست ایران است و کشورهای رقیب از جمله هند، پاکستان و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: فرش ایران نه تنها فقط به لحاظ کمیت و آمار صادرات در جایگاه اول جهان قرار دارد بلکه به لحاظ کیفیت، قدمت، اصالت، تنوع در طرح و نقش، تنوع در اندازه، قیمت و نوع کاربری در دنیا برند قابل توجهی است. همچنین بسیاری از مناطق جغرافیایی در ایران در صنعت فرش‌بافی دارای برند مستقل هستند که مشابه این ویژگی در دیگر کشورهای جهان وجود ندارد.
کارگر با اشاره به اینکه صادرات فرش دستباف ایران در یک دهه گذشته به طور متوسط سالانه حدود 500 میلیون دلار بوده است، افزود: به دلایل مختلف داخلی و خارجی در چند سال اخیر میزان صادرات به ویژه در دو سال پایانی دولت دهم با کاهش و روند نزولی در رشد روبرو شد.
وی در خصوص دلایل کاهش صادرات فرش دستباف به بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: علل داخلی و خارجی مختلفی از جمله تحریم مستقیم اعمال شده از طرف آمریکا برای ورود فرش‌های ایرانی به خاک آن کشور، پیامدهای غیر مستقیم تحریم‌های اقتصادی عمومی کشور، اشباع شدن برخی از بازارهای سنتی از فرش‌های دستباف ایران، تورم داخلی و بالا رفتن قیمت تمام شده فرش دستباف ایران، ورود و ظهور انواع کف‌پوش‌های جایگزین مثل فرش‌های ماشینی و تغییر در سبک زندگی مانند کوچک شدن معماری منازل را می‌توان از جمله این علل به شمار آورد.
کارگر همچنین هدفمندی یارانه‌ها را سبب کاهش صادرات فرش در سال‌های اخیر دانست و یادآور شد: با پرداخت نقدینگی مستقیم به خانوارهای قالیباف بخشی از فعالان این حوزه از چرخه تولید خارج شدند، همچنین سستی بعضی از تولیدکنندگان در توجه به بازار، سلیقه مشتریان و عدم تطبیق تولیدات با نیاز امروز بازار در این روند کاهشی مؤثر واقع شده است.