kayhan.ir

کد خبر: ۶۰۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

ثبت برند به منزله مجوز فعالیت تجاری نیست

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ثبت برندها و علائم تجاری به معنای مجوز فعالیت آنها نیست بلکه اقدامی برای جلوگیری از جعل برند است.

به گزارش فارس، احمد تویسرکانی در نشست خبری خود که دیروز برگزار شد، در خصوص صدور علائم تجاری و برندها گفت: ما در 7 ماهه نخست امسال 2 هزار و 21 مورد ثبت اظهارنامه بین‌المللی داشتیم که 23 درصد نسبت به سال قبل رشد داشت.
وی با اشاره به اینکه در حوزه ملی 8 هزار و 759 علامت تجاری ثبت شده است، گفت: اینکه علامتی به ثبت می‌رسد برای جلوگیری از سوء‌استفاده است، چه شرکت‌های ایرانی و چه شرکت‌های خارجی وقتی علائم و برندهای خود را در کشورهای دیگر ثبت کنند به معنای مجوز فعالیت تجاری نیست بلکه تنها اقدامی جهت جلوگیری از جعل برند است.
تویسرکانی تصریح کرد: برای مثال زمانی‌که یک شرکت خارجی برند خود را در ایران به ثبت می‌رسند تنها به این معناست که جعلی صورت نگیرد و اگر این اتفاق بیفتد حتما با آن برخورد خواهد شد، در واقع هدف از این پروتکل بین‌المللی حفظ حقوق صاحبان برندها در دیگر کشورهاست.
سهل‌انگاری وزارت نیرو
 تصرف حریم رودخانه‌ها را در پی داشت
 وی درخصوص سیل ایلام و اظهارنظرهای کارشناسی مبنی بر اینکه این اتفاق ناشی از ساخت و سازهای غیرمجاز بوده است، گفت: متاسفانه وزارت نیرو که وظیفه‌اش حفاظت از حریم رودخانه‌ها بوده است، به این موضوع بی‌توجهی کرده اما در حال حاضر در جریان هستم که وزارت نیرو درصدد است تا این نظارت را کامل کند.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: به دلیل سهل‌انگاری‌هایی که وزارت نیرو در گذشته داشته بسیاری از بسترها و حریم رودخانه‌ها که متعلق به دولت بود مورد تصرف قرار گرفت و باعث شد رودخانه‌هایی که کم‌آب بوده یا خشک شده‌اند مورد ساخت و ساز قرار بگیرند.
وی تأکید کرد: البته اخیرا طبق هماهنگی‌هایی که وزارت نیرو انجام داده حدود 800 هکتار از بستر و حریم رودخانه‌ها جانمایی و به نام دولت صادر شده است.
معاون قوه قضائیه در خصوص برگزاری آزمون سردفتری گفت: ما در رابطه با سردفتری ازدواج آزمونی را برگزار خواهیم کرد اما در مورد دفاتر اسناد رسمی در حالی بررسی هستیم.
امضای الکترونیکی الزامی شد
همچنین رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در گفت‌وگو با مهر در مورد اینکه چرا هنوز دفاتر بزرگ سندنویسی در دفترخانه‌ها جمع‌آوری نشده است، گفت: منتظر هستیم آیین‌نامه قانون کاداستر ابلاغ شود. البته ما ۱۵ دفتر را در تهران پایلوت کردیم تا به صورت آزمایشی نوشتن دستی اسناد در دفترخانه‌ها حذف و تمامی مراحل ثبت اسناد الکترونیکی انجام شود.
محمدرضا دشتی اردکانی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای ثبت الکترونیکی دفاتر قبلی که مکتوب بوده دارید، گفت: باید تمام این دفاتر اسکن شود تا اطلاعات کاداستر و املاک تبدیل به بانک شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص الزام صدور امضای الکترونیک برای شهروندان، اظهار داشت: با توجه به اینکه قرار است فعلا ۱۵ دفترخانه به صورت تمام الکترونیک کار ثبت سند را انجام دهند، قطعا تا پایان سال این اقدام فراگیر می‌شود و لازم است شهروندان صاحب امضای الکترونیک باشند. مبلغ صدور این امضاء ۳۵ هزار تومان بوده و ۲ هزار دفتر اسناد رسمی توانایی صدور گواهی امضاء و اعطای «توکن» را دارند.
دشتی گفت: شهروندان با در دست داشتن کارت ملی می‌توانند در مدت ۵ دقیقه صاحب گواهی امضاء شوند و موسسات و شرکت‌ها و فروشگاه‌ها هم می‌توانند با داشتن مجوز و پروانه کسب اقدام کنند.