kayhan.ir

کد خبر: ۵۸۳۲۸
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
نظر هنرمندان درباره دیدار رهبر انقلاب با مدیران سازمان صداوسیما

رسانه ملی صف اول دفاع در جنگ نرم

بیانات اخیر امام خامنه‌ای در دیدار مدیران سازمان صداوسیما با ایشان و تأکید معظم له درباره مسئولیت رسانه ملی در مقابله با «جنگ نرم» مبدأ تازه‌ای برای فعالیت‌های این سازمان است. امروز، صداوسیما در صف اول مبارزه با هجوم فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان کشورمان قرار دارد. به همین مناسبت نظر تعدادی از هنرمندان و کارشناسان رسانه را درباره جنگ نرم و فرمایشات رهبر انقلاب در جمع مدیران رسانه ملی پرسیدیم.
تصویرروز

جهانگیر الماسی:
اتحاد ملی با تکیه بر ارزش‌های هویتی
 جهانگیر الماسی ، بازیگر در گفت و گو با کیهان گفت:آنچه مشخص است اینکه جنگ نرم برخلاف جنگ نظامی، هیچ تلفاتی ندارد، اما مردم کشورهای مختلف از طریق حذف فرهنگ و اعتقادات خود، تحت سلطه کشورهای قدرتمند قرار می‌گیرند. تا جایی که مردمی که در جنگ نرم مبهوت شده‌اند، همه چیز خود را تقدیم دشمنان خودشان می‌کنند. به بیان دیگر، جنگ نرم، مرحله اول روش اسب ترواست.
 وی افزود:یکی از اهداف اصلی دشمن در جنگ نرم، بازاریابی و فروش محصولاتش است و این را از طریق رسانه‌های جمعی، همچون شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای، فیلم، موسیقی، کلاس‌های تربیت ذهن و عرفان، جوایز بین‌المللی و ... پی‌گیری می‌کنند. یکی از مصادیق جنگ نرم این بوده که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دنیای سرمایه داری تلاش کرد تا ما را مصرف زده و علاقه مند به مصرف کالاهای خارجی بار بیاورند.
بازیگر سریال «در چشم باد» تصریح کرد: انگلیسی‌ها روایتی دارند که می‌گویند تا وقتی قرآن در سرزمین ایران وجود دارد و مردم به آن اعتقاد دارند نمی‌توان این کشور را اشغال کرد. چون مردم ما با تأسی از قرآن یک مبارزه باطنی با بیگانگان داشته‌اند و از ارزش‌های ملی و دینی و اعتقادی خود حراست می‌کردند و این اسباب ماندگاری ملت ما در طول تاریخ بوده است.
وی با اشاره به تمسخر اقوام و گویش‌های محلی در برخی از برنامه‌های طنز صداوسیما گفت: فراهم کردن زمینه تحقیر و استهزای پاره فرهنگ‌های ایرانی نه تنها خودش مصداق جنگ نرم است که با امنیت ملی هم تضاد دارد.
الماسی درباره اولویت اصلی برنامه‌های صداوسیما برای تقابل با جنگ نرم تأکید کرد: «تحکیم وحدت و همدلي ملي» مهم‌ترین هدفی است که صداوسیما باید در دستور کار خود قرار دهد.
وي در توضیح این موضوع گفت: صداوسیما زمانی می‌تواند به استحکام پایه‌های اتحاد در میان مردم نائل شود که محتوا و اطلاعاتی را در سطح جامعه منتشر کند که روحیه تعلق به این آب و خاک و احساس نزدیکی همه اقوام و اقشار را تقویت کند. این اتفاق هم رخ نمی‌دهد مگر با افزایش آشنایی  مردم با افتخارات و ارزش‌های فرهنگی خود.
بازیگر سریال «پس از باران» ادامه داد: یکی دیگر از راه‌هایی که موجب ارتقای وطن دوستی و اتحاد نزد مردم می‌شود، آگاهی بیشتر آنها از تجاوزها و چپاول‌هایی است که در طول تاریخ از سوی بیگانگان بر کشور ما روا داشته شده است. یعنی باید برنامه‌های بیشتری درباره دست‌درازی‌های قدرت‌های خارجی به منابع و مرزهای ایران ساخته شود.
این بازیگر، پرداختن به تاریخ معاصر را از موضوع‌های مهمی دانست که رسانه ملی باید بیشتر به آن توجه کند و در این باره اظهار داشت: هرچقدر نسل جوان ما درباره خیانت‌های پادشاهان، توطئه‌های دولت‌های استعمارگر برای غارت سرمایه‌های ملی ما و در مقابل، ازخودگذشتگی‌های قهرمانان و جوانمردان برای مبارزه با این خیانت‌ها بیشتر بدانند، روند هویت یابی و وحدت ملی در کشور ما تشدید می‌شود.
الماسی ، بومی‌سازی محتوای برنامه‌های صداوسیما و ارتقای کیفیت برنامه‌ها را دو شاخصه مهمی دانست که مسئولان صداوسیما باید به‌طور همزمان و همگام به آن توجه کنند. وی در این باره تاکید کرد: لازم است كه با بهره جستن از آموزه‌های روانشناسي اجتماعي و با شناخت بیشتر نسبت به هويت اعتقادي و ملی سرزمینمان، برنامه‌هاي صداوسيما از نو تعریف و تنظیم شوند.
نجم الدین شریعتی:
مدیران فرهنگی هم دغدغه رهبری را به خودشان سرایت دهند
نجم الدین شریعتی مجری برنامه «سمت خدا» هم در گفت‌وگو با کیهان، درباره دیدار اخیر رهبر انقلاب با مدیران صداوسیما گفت: دیدار رهبری با مدیران صداوسیما همیشه نقطه عطفی بر روند تحولات و برنامه‌سازی در این سازمان بوده است. نوع نگاهی که ایشان به مدیران القا می‌کنند چشم انداز و افقی  است‌که در گرماگرم برنامه‌سازی‌ها و مأموریت‌های خود، متوجه آنها نمی‌شویم. حضرت آقا همیشه با نکته سنجی و ریزبینی موانع بر سر برنامه‌سازی و مأموریت اصلی سازمان را بیان می‌کنند. امیدوارم این دیدار اخیر با مدیران هم نقطه عطفی در تحولات پیش روی رسانه ملی باشد. به ویژه با ذکر خیری که رهبر انقلاب از آقای سرافراز کرد، می‌تواند نقطه قوتی برای این باشد که سازمان صداوسیما در دوران جدید خود، با قدرت و شتاب بیشتری در جهت مأموریت‌هایی که بر آنها تأکید شد عمل کند.
وی درباره تأکید دوباره رهبری بر مقابله با جنگ نرم هم اظهار داشت: دغدغه ایشان مبنی بر مقابله با جنگ نرم و اینکه صداوسیما را به عنوان قرارگاهی برای این مسئله معرفی کردند، نکته حائز اهمیتی است. این نشان می‌دهد که ایشان نگران استحاله فرهنگی جامعه هستند و به صداوسیما این مأموریت را دادند که مردم مخصوصا جوان‌ها را با هویت اسلامی و ایرانی خود، بیش از پیش آشنا کند. بنابراین، امروز دیگر مقابله با جنگ نرم در راس مأموریت‌های صداوسیما قرار دارد.
شریعتی تصریح کرد: امیدوارم آقای سرافراز و مدیران ارشد صداوسیما در راستای سیاست‌گذاری‌هایی که در پیش دارند با تشکیل اتاق‌های فکر و بهره گیری از نخبگان بتوانند نگرانی رهبری در زمینه فرهنگ را برطرف کنند.
مجری برنامه «سمت خدا» ادامه داد: بنده همیشه خوش بین بوده ام. چون نظرات رهبری نشانگر دقت نظر ایشان در حوزه‌های مختلف مخصوصا عرصه فرهنگ است. ضمن اینکه امروز بر همگان مسلم است که عرصه فرهنگ، دغدغه اصلی ایشان است. همین فرمایشات، نصب العین ما حداقل در برنامه خودمان یعنی برنامه «سمت خدا» قرار دارد تا به اندازه خودمان در  جهت‌دفع و رفع نگرانی‌ها گام بر داریم.
وی در پایان گفت: رهبری با دقت نظر بی‌نهایتی افق‌هایی را نشان می‌دهند که ما به سادگی نمی‌توانیم به آن افق‌ها بیندیشیم. همه برنامه سازان و اهالی رسانه ملی باید دقت کنند و این دغدغه‌ها را به خودشان سرایت دهند. اگر ما هم این دغدغه‌ها را داشته باشیم، فکر می‌کنم که افق بسیار روشنی در عرصه فرهنگی و رسانه‌ای در پیش خواهیم داشت.
اسلاملو:
به دانشگاه جنگ نرم نیاز داریم
 محمد رضا اسلاملو مستند‌ساز هم گفت:امروز در زمانه‌ای به سر می‌بریم که واقعیات با شفافیت عجیبی در حال رخ نمایی هستند و مسائل پشت پرده، روز به روز عیان‌تر می‌شوند. این وضعیت در تمام طول تاریخ بی‌سابقه است و ما در شرایطی آخرالزمانی به سر می‌بریم. ازجمله، ترفندهایی که در این دوره برای مخدوش‌سازی دین رحمت  و کامل الهی صورت می‌گیرد، هیچ وقت با این شدت جریان نداشته است. همه آنچه جنگ نرم شناخته می‌شود، در همین راستاست. ایران‌هراسی و تقابل با ایران نیز در همین مقوله می‌گنجد.
وی ادامه داد: سال‌ها قبل، دروغ و شایعه، ابزارهای اصلی جنگ نرم بود، اما امروز، محور اصلی جنگ نرم، تصویرسازی است. تصویرسازی، منجر به ذهنیت‌سازی می‌شود و مخاطب را تسلیم می‌کند. زیرا هیچ سندی بالاتر از تصویر وجود ندارد. امروز شرایط به گونه‌ای است که تصویر ضبط شده با یک تلفن همراه می‌تواند منجر به شکست یک ملت شود. مثل تصویری که این روزها از هجوم یک فلسطینی به یک سرباز اسرائیلی منتشر شده است. واقعیت چیز دیگری است، اما این تصویر می‌خواهد اسرائیلی‌ها را افرادی مظلوم معرفی کند که با یک تروریسم وحشی مواجه هستند. این اتفاق، مصداق بارز یک جنگ نرم زیرکانه علیه یک ملت است.
اسلاملو درباره بیانات اخیر رهبر انقلاب در جمع مدیران صداوسیما تصریح کرد: بیان آنچه رهبری در این نشست مطرح کردند، در اصل وظیفه رسانه‌ها بود. اما متأسفانه اهالی فرهنگ و رسانه ما در این زمینه همواره عقب هستند. مستمعین این بیانات به جای اینکه پس از شنیدن سخنان معظم له بگویند چه خوب! و بعد هم بروند پشت میزهایشان بنشینند و به همان کارهای قبلی خود ادامه دهند باید فکر اساسی تری برای ادامه فعالیت خود کنند.از آقای سرافراز باید این سوال را پرسید که آیا نیروهایی که از آنها در صداوسیما استفاده می‌کند، مرد ایستادگی در میدان جنگ نرم هستند؟
این مستندساز تصریح کرد: جنگ نرم، یک موضوع علمی است. به همین دلیل هم پیشنهاد من به مسئولین این است که یک دانشکده تحت همین عنوان راه اندازی شود تا افرادی را به عنوان متخصص جنگ نرم تربیت کنند. البته چنین دانشکده‌ای باید از 20 سال قبل که رهبر معظم انقلاب مسئله تهاجم فرهنگی را مطرح کردند راه اندازی می‌شد.همان طور که ما در کشورمان دانشکده‌های تربیت افسر جنگ سخت داریم، باید دانشکده‌هایی هم برای تربیت افسران جنگ نرم داشته باشم. همچنین بخشی از بودجه وزارت دفاع و نیروهای مسلح باید به این عرصه، یعنی تربیت افسران جنگ نرم اختصاص یابد.
کارگردان مستند «جعبه سیاه ۱۱سپتامبر » افزود:ما امروز دانشگاه‌ها و دانشکده‌های هنری داریم که کارشان تربیت نیروهای متخصص در مسائل فنی رسانه است. این دانشگاه‌ها به دانشجویان خود شیوه‌های فیلمنامه نویسی، تدوین، صدابرداری و ... را آموزش می‌دهند. اما خلأ اصلی ما در این زمینه «فکر» است. یعنی ما به افرادی نیاز داریم که بگویند امروز به چه طرحی برای تبدیل شدن به فیلم و سریال نیاز داریم؟
 وی در پایان گفت:استراتژی اصلی ما در جنگ نرم، دفاع از حقانیت سرکوب شده هزار و 400 ساله شیعه است. این حقانیت، باید به شکلی زیبا، مخاطب پسند و پرقدرت و در کمال وضوح و شفافیت در رسانه‌ها تجلی یابد. همچنین در این زمینه باید از حق دفاع کرد و نه از شخص.دوره ما، دوره‌ای است که باطل با تمام قدرت خود به میدان آمده است، بنابر این ما هم نباید در عرضه حق، بترسیم یا تعارف داشته باشیم. کسی که در مسیر حق فعالیت می‌کند، حتما با یاری خدا همراه می‌شود.
هوشنگ توکلی:
انفعال و بی‌هویتی کمک به جنگ نرم است
 هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان هم گفت:به نظر من اظهار لطف رهبر معظم انقلاب به آقای سرافراز، یک نوع تشویق به این است که صداوسیما از این وضعیت خارج شود. رسانه ملی دوران سختی را پشت سر می‌گذارد. به خصوص اینکه برنامه سازان و تولید کننده‌ها در یک بلاتکلیفی به سر می‌برند. بی‌پولی و کمبود بودجه نمی‌تواند بهانه خوبی برای توجیه اهالی تولید باشد.کارگردان مجموعه «شهید مدرس» تصریح کرد: بیانات اخیر رهبری موید آن است که صداوسیما به تنوع، تحرک، نگاه روز و حضور پررنگ‌تر در مسائل نیاز دارد.
توکلی بیان کرد: در مقطع زمانی کنونی، جنگ نرم یعنی نگرانی و ناامیدی در عرصه روابط اجتماعی. متأسفانه، بی‌برنامگی، خنثی بودن و بی‌هویتی در شبکه‌های صداوسیما هم به این وضعیت دامن می‌زند.
بازیگر سریال «زیر تیغ» تأکید کرد: به نظرم تذکر رهبری درباره جنگ نرم، نشان‌دهنده این است که اگر کار نکنیم، اگر تحرک نداشته باشیم و اگر از این وضعیت بیرون نیاییم، به جنگ نرم کمک کرده ایم. حالت انفعالی صداوسیما به صلاح نظام جمهوری اسلامی نیست.