آبروداری در برابر مردم و کمیته امداد؟!
وزارت بهداشت بدون ارائه آمار، منکر سوء تغذیه شد!
پس از اینکه در برنامه «خندوانه» طرح «همسفره» معرفی شد و از وجود ۴۰۰ هزار کودک دارای سوءتغذیه در کشور خبر داد، وزارت بهداشت این عدد را نادرست دانست و در نامهای به صدا و سیما این موضوع را متذکر شد.
سرویس اجتماعی-
ناصر کلانتری، قائم مقاوم معاون بهداشت وزارت بهداشت، در همین رابطه عنوان کرد: در نامهای به صدا و سیما بر این نکته تاکید کردیم که چنین عددی صحت ندارد. حداکثر «کمتر از یک درصد از کودکان» در کشور دچار چنین وضعیتی هستند و اگر سوء تغذیه خفیف که بر آینده کودکان تاثیری ندارد را در نظر بگیریم ممکن است به چنین عددی برسیم. ارائه چنین ارقامی از مراجع رسمی در کشور هیچ تاثیر مثبتی ندارد.
طرح موفق همسفره کمیته امداد امام خمینی دست کم تاکنون 60 هزار کودک ایرانی مبتلا به سوء تغذیه را با ارائه بن خرید فرآوردههای پروتئینی به ارزش 70 هزار تومان به صورت ماهیانه، تحت پوشش قرار داده، با این حال منتقدین تنها با زیر سوال بردن آمار ارائه شده در برنامه خندوانه میگویند: «کمک به تأمین فقرا به خصوص کودکان نیازمند امری پسندیده است اما اینکه در یک برنامه پربیننده اعلام شود که 400 هزار کودک ایرانی سوءتغذیه دارند، چهره نامناسبی از کشورمان را به جهانیان ارائه میکند.» آبروداری کاذب مقابل ملت!
مهمترین پاسخی که میتوان در برابر این استدلال عنوان کرد این است که «آبروداری کاذب» در برابر هموطنان توانگر کشورمان که حتی ممکن است از وجود چند ده هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه در محله، شهر یا استان خود نیز مطلع نباشند، هیچ کمکی به حل مشکلات نمیکند. علاوه بر اینکه مدیران وزارت بهداشت با حدس و گمان با موضوع برخورد کردهاند و از ارائه آمار دقیق کودکان مبتلا به سوء تغذیه اعم از فقر کالری یا کمبود ریزمغذیها در کشورمان براساس گزارشهای منتشر شده، ظاهرا طفره رفتهاند.
فارغ از اینکه دقیقا چه تعداد کودک ایرانی از غذای کافی و وافی بهره مند نیستند، انکار موضوع و دست روی دست گذاشتن به بهانه «حفظ آبروی کشور» هیچ کمکی به حل مشکلات نمیکند.
بی آبرویی و شراکت تبلیغاتی با دنون!
نکته جالب توجه دیگر برخورد دوگانه مدیران وزارت بهداشت با «آبروی ملی» است. چندی پیش از این خیریهای با اصالت آمریکایی، به نام «بنیاد کودک»، مجموعهای قابل توجه از بیلبوردهای پایتخت را به تبلیغات یک دسر صبحانه متعلق به برند صهیونیستی «دنون» اختصاص داد. هدف از این اقدام مشارکت تجاری دنون با بنیاد کودک برای اجرای طرح «تامین و توزیع وعده صبحانه میان دانشآموزان نیازمند» اعلام شد.
در تارنمای بنیاد کودک در توضیح این طرح آمده است: «از آنجا که برآورد زمانی پیش بینی شده برای اتمام کمپین مشترک بنیاد کودک و دنت ۲ ماه در نظر گرفته شده بود، همراهی بیدریغ مشارکت کنندگان، آن را به حدود ۲ هفته کاهش داد. شرکت دنت نیز به پاس این همراهی اعلام کرد رقم همراهی خود را ۵۰ درصد افزایش داد. بدین ترتیب رقم نهایی همراهی اولیه شرکت دنت برای راه اندازی پروژه «صبحانه ی بنیاد کودک» به ۷۵ میلیون تومان، افزایش پیدا کرد(!)»
حتی روزنامههای اصلاح طلب نیز به استفاده تجاری - تبلیغاتی بنیاد کودک از گرسنگی کودکان ایرانی، به نفع شرکت چندملیتی دنون اعتراض کردند. اما در هر حال بدون اعتراض دولت و وزارت بهداشت، با استفاده از احساسات خیرخواهانه مردم ایران، ضدحرفه ایترین شکل بازاریابی با کمترین هزینه برآورد شده در سطح جهان -تنها با هزینه کرد 75 میلیون تومانی شرکت چندملیتی دنت- اجرایی شد و تبلیغاتی جدی در سطح ملی و حتی بینالمللی به واسطه فعالیت بنیاد کودک در آمریکا و اروپا، درخصوص «فقر غذایی کودکان ایرانی» اجرایی شد!
شایان ذکر است پیش از این کیهان گزارش مفصلی درخصوص تبلیغات رسمی سایت انگلیسی بنیاد کودک در سال 88 در حمایت از فتنه گران و ارتباط تشکیلات برخی مدیران آن با عناصر ضد انقلاب از جمله مدیران تشکیلات امنیتی نایاک در آمریکا منتشر کرده بود. بنیاد کودک علی رغم جذب حمایت مالی بنگاههای مهمی همچون بانک ملت، بانک سامان، عظیم خودرو، فناپ، نوسا، هزار، مبنا مدیران میعاد، ساعی و غیره، تنها 5 هزار کودک ایرانی را تحت پوشش دارد!
در سابقه مشکوک مدیران آمریکایی- ایرانی این خیریه کوچک و پر سر و صدا، محکومیت در دادگاههای آمریکا به جرم پولشویی و سوء استفاده از عنوان خیریه به چشم میخورد و در کلیپهای تبلیغاتی پر بیننده آن در آپارات تبلیغات تلویحی ضد حاکمیتی رسما قابل ردیابی است.
مشخص نیست چرا وزارت بهداشت که ظاهرا به مقوله «آبروی ملی» حساسیت ویژهای دارد(؟!) نسبت به استفاده تجاری- تبلیغاتی شرکت صهیونیستی دنون از سوءتغذیه احتمالی کودکان ایرانی، واکنشی نشان نداده و تنها به اجرای طرح موفق همسفره تاخته است!؟