kayhan.ir

کد خبر: ۵۶۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

توليد 230 هزار قطعه اردك گوشتي با همت جانباز دفاع مقدس

یک جانباز دفاع مقدس با همکاری دوستانش موفق به تولید 230هزار قطعه اردک گوشتی شد.

عزيز يزدان‌پناه درباره چگونگي ورودش به عرصه پرورش اردك به سایت بسیج سازندگی مي‌گويد: «در سال گذشته با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري درباره كارآفريني و توليد ملي به همراه چند تن از دوستان جانباز، تصميم به راه‌اندازي مزرعه پرورش اردك گرفتيم، هدف جملگي ما اين بود كه در حد توانمان اشتغالزايي براي جوانان و كمك به توليد ملي را محقق كنيم و در كنار آن به سود اقتصادي هم دست يابيم، بنده و دوستان جانبازم جنگ اقتصادي دشمن را باور داريم و راه حل آن را خودكفايي در داخل مي‌دانيم.»
يزدان‌پناه درباره نحوه شكل‌گيري مزرعه پرورش اردكش، خاطرنشان مي كند: «هر كدام از دوستان در حد توانش مبلغي را اختصاص داد و سرمايه اوليه تاسيس مزرعه پرورش اردك جور شد، بسيج سازندگي هم با پرداخت وام از ما حمايت كرد. در نتيجه توانستيم مزرعه پرورش اردك را در روستاي مبارك‌آباد قم راه‌اندازي كنيم، اين مزرعه داراي 2 سالن 1000 متري است و براي 5 نفر به صورت مستقيم و 10 نفر به صورت غير مستقيم اشتغالزايي شده است.»
این جانباز دفاع مقدس و فعال اقتصاد مقاومتي مي‌افزايد: «80 روز زمان مي‌برد تا جوجه اردك يك روزه به اردك گوشتي تبديل شود كه نزديك به 20 درصد آن سود خالص است. ما جوجه يك روزه را 1700 تومان مي‌خريم و اردك گوشتي را با قيمت 9 تا 11 هزار تومان در بازار عرضه مي‌كنيم. اردك‌ها را براي فروش بيشتر به استان‌هاي شمال كشور مي‌بريم زيرا در شمال كشور استقبال از اين توليدات بيشتر است. متاسفانه در استان قم استفاده از اين گوشت كه فوايد زيادي دارد هنوز جا نيفتاده است.»
يزدان‌پناه با انتقاد از عدم حمايت دستگاه‌هاي دولتي از توليدكنندگان يادآور مي‌شود: «در امر توليد كه بسيار هم مورد تاكيد رهبر عزيزمان بوده، دستگاه‌هاي دولتي كمك قابل توجهي به پرورش‌دهندگان طيور و فعالان اقتصاد مقاومتي نمي‌كنند. مشكل عمده توليدكنندگان اين است كه دستگاه‌هاي دولتي با ايجاد پيچ و خم‌هاي اداري بي‌فايده، انگيزه آنها را پايين مي‌آورند، در مسير تاسيس مزرعه پرورش اردك هيچگاه نديدم مسئولي تشويقمان كند، اين در حالي است كه كشور ما نياز به افزايش توليدات دارد و اين مهم بدون حمايت از توليدكنندگان امكان‌پذير نخواهد بود.»
او اضافه مي‌كند: «گوشت اردك بهترين جايگزين گوشت مرغ است، اينكه مردم ما از بين ماكيان فقط به خوردن مرغ اكتفا مي‌كنند اتفاق خوشايندي نيست. بايد با فرهنگ‌سازي ساير پروتئين‌ها را وارد سفره مردم كرد.»
رزمنده جانباز با بيان اينكه امروز مشغول جنگ اقتصادي هستيم، مي‌گويد: «در دوران دفاع مقدس با وجود سن كم با اعتقاد به ولايت و با هدف دفاع از دين و ناموس راهي جبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل شديم و با جان و دل دفاع كرديم، امروز اما رويه جنگ تغيير كرده و ما بايد در جنگ اقتصادي از خود دفاع كنيم و توليدات كشور را افزايش داده و به خودكفايي برسيم. تا امروز به لطف خدا 230 هزار اردك گوشتي را به بازار مصرف ارائه كرديم و هم اينك در سالن پرورش اردك داراي 10 هزار جوجه اردك هستيم كه در حال رشد هستند و بعد از اتمام هر دوره دوباره جوجه‌ريزي كرده و آنها را پروار مي‌كنيم.»
پرورش اردك از جمله عرصه‌هاي توليدي است كه از يك‌سو به دليل مغذي بودن محصول توليدي و از سوي ديگر با هدف تنوع‌بخشي به سبد پروتئیني مردم و ايجاد امنيت غذايي بيشتر، مورد حمايت دستگاه‌هاي عامل در امر اقتصاد مقاومتي قرار گرفته است.
گوشت اردك يكي از مطلوب‌ترين گوشت‌‌ها در ميان ماكيان است. اين گوشت منبع غني پروتئين‌‌ها با كيفيت بالا، نياسين، فسفر، ريبوفلاوين، تيامين، آهن، روي، ويتامين ب 6 ، ويتامين ب 12، سلنيوم، و منيزيم است. گوشت اردك در عين حال چربي و كلسترول نسبتا بالايي دارد، به خصوص اگر با پوست خورده شود. به همين علت در صورت داشتن كلسترول بالا بايد مصرف اين گوشت به يك اونس در روز (بدون پوست) محدود شود. نقطه ذوب چربي گوشت اردك 14 درجه سانتي‌گراد است كه بسيار پايين‌تر از دماي بدن است، نقطه ذوب چربي گوشت گاو و مرغ به ترتيب 45 و 37 درجه سانتي‌گراد است كه در مورد چربي گاو، بسيار بالاتر از دماي بدن است، بنابراين گوشت اردك به آساني متابوليزه مي‌‌شود و باعث ايجاد مشكل چاقي نمي‌شود.