kayhan.ir

کد خبر: ۵۵۷۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷
با زمینه‌سازی آمریکا

ارتش ژاپن ‌پس از 70 سال اجازه عملیات برون مرزی گرفت

لایحه پیشنهادی دولت ژاپن در مورد اعطای مجوز برای فعالیت نظامیان این کشور در خارج، به تصویب «سنا» هم رسید و بدین ترتیب، ارتش ژاپن پس از 70 سال فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را از سر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، لایحه جنجالی اصلاحات قانون اساسی و گسترش فعالیت نظامیان ژاپن در خارج از  این کشور بالاخره تبدیل به قانون شد. پیش از این مجلس نمایندگان این لایحه را تصویب کرده بود و پس از آن نیز دیروز مجلس سنای ژاپن مهر تایید بر آن زد. این لایحه مخالفان زیادی در ژاپن داشت و  هزاران تن از مردم علی‌رغم شرایط نامساعد جوی مقابل پارلمان در توکیو تجمع کرده بودند و علیه لایحه شعار می‌دادند. حتی تعدادی از معترضان شب را مقابل پارلمان به صبح رساندند، اما هیچ یک از اینها برای قانونگذاران و حزب حاکم مهم تلقی نشد.
در داخل مجلس سنا نیز پنجشنبه میان موافقان و مخالفان لایحه درگیری رخ داده بود، ولی دیروز این لایحه به تصویب رسید. دولت «شینزوآبه» این لایحه را چند ماه قبل تقدیم مجلس کرده بود. بهانه شینزوآبه، افزایش تحرکات نظامی چین در ‌‌آب‌های مرزی است، بهانه‌ای که مورد استقبال آمریکایی‌ها نیز قرار گرفته است!
ژاپن پس از جنگ جهانی دوم  و به دستور آمریکا، فعالیت ارتش خود را به داخل مرزهای خود محدود کرد و تحت چتر امنیتی ایالات متحده قرار گرفت. توکیو تعداد معدودی نظامی و نیروی امنیتی جهت کنترل اوضاع داخلی در اختیار داشت.هر چند تصمیم جدید دولت ژاپن، قبل از هر کس، منافع آمریکا را در آسیای شرقی و آب‌های اقیانوس آرام تامین می‌کند، ولی این اقدام توکیو، نگرانی چین و دو کره را افزایش داده است.ژاپن اوایل قرن بیستم و تا سال 1945 بسیاری از مناطق شرق آسیا از جمله «منچوری» چین را تحت اشغال خود داشت.
کارشناسان با اشاره به اعتراضات خیابانی ماه‌های اخیر نسبت به لایحه فوق در ژاپن، پیش‌بینی می‌کنند که این اعتراضات طی روزها و ماه‌های آتی نیز ادامه یابد. حدود 90 درصد کارشناسان حقوقی ژاپن، لایحه گسترش فعالیت نظامیان را مغایر قانون اساسی ژاپن می‌دانند. قانون اساسی ژاپن در سال 1947 تصویب شد.شینزوآبه که به دنبال ایجاد یک ارتش قدرتمند است، 10 تیر سال 1393 دست به تفسیر بخشی از قانون اساسی ژاپن زد و از همان روز زمینه را برای تصویب لایحه فوق فراهم کرد. تاکنون همه کشورهای  همسایه ژاپن (روسیه، چین، کره‌جنوبی و کره شمالی) به این لایحه اعتراض کرده‌اند.
براساس لایحه شینزوآبه که الان به قانون تبدیل شده است، ارتش ژاپن در این موارد می‌تواند ماموریت فراسرزمینی داشته باشد؛ اول اینکه ژاپن و یا متحدان نزدیک آن هدف قرار گیرند و دوم، راه مناسب‌تری برای پاسخ به حمله وجود نداشته باشد.به گزارش فارس، هرچند دولت ژاپن می‌گوید، قانون اساسی تغییر نکرده و تنها تفسیر تازه‌ای از آن شکل گرفته، اما مخالفان این طرح تاکید دارند که قانون جدید مخالف بندهای مصرح قانون اساسی است و در عین حال می‌تواند ژاپن را وارد جنگ‌های بی‌نتیجه‌ای کند که به رهبری آمریکا شکل می‌گیرد.