جزئیات قانون فرزندخواندگی تشریح شد
واگذاری فرزند به دختران مجرد و تغییر شکل قانونی تعریف خانواده در کشور!
مدیرکل دفتر امور حمایتی وزارت رفاه با اشاره به بازنگری قانون فرزندخواندگی، گفت: این قانون تسهیل شده است و موارد جدیدی به آن افزوده شده که از آن جمله میتوان به واگذاری فرزند به دختران مجرد و افراد مقیم خارج از کشور اشاره کرد.
عبدالرحیم تاجالدین اظهار داشت: پدیده بیسرپرستی از پدیدههای غمناک جوامع بشری است که به علل مختلف روی میدهد. این پدیده که زاییده ساختار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی جدید است، بهویژه در جوامع صنعتی بسیار مشهود است. کودکانی که یکی از والدین خود را به دلایل گوناگونی چون طلاق، حوادث و... از دست دادهاند کسانی هستند که در آینده هم دارای محرومیتهایی خواهند شد.
وی افزود: در کشور ما با توجه به آموزههای دینی و ملی، پدیده کودکان بیسرپرست، مورد توجه تصمیمگیرندگان و دستاندرکاران حوزه رفاه اجتماعی است. در جدیدترین اقدام، قانون مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته است که شرایط فرزندخواندگی را تسهیل نموده است.
رسمی شدن طرح فمنیستی خانواده بدون ازدواج
تاج الدین در تشریح مزایای قانون جدید فرزند خواندگی پس از تلاشهای گروههای رسمی فمنیست برای به رسمیت شناخته شدن شکلی معلول از خانواده بدون ازدواج، گفت: در قانون قبلی صرفا حمایت از کودکان بیسرپرست بوده است اما در قانون جدید کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست را شامل میشود. در قانون قبلی فرزندخواندگی برای «خانواده بدون فرزند» بوده است اما در قانون فعلی اول برای خانوادههای بدون فرزند-دوم دختران ازدواج نکرده- سوم خانوادههای دارای فرزند است.
مدیرکل دفتر امورحمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حمایت مالی در قانون قبلی ذکر شده ولی شفافیت در راهکارهای عملیاتی و قانون وجود نداشت اما در قانون جدید بیمه – تملیک اموال و برخورداری از حق مستمری ولی (فوت و از کار افتادگی) مثل کودکان معمولی آورده شده است. در قانون قبلی متقاضیان از طریق دادگاه به بهزیستی معرفی میشدند اما در قانون فعلی متقاضیان اول به بهزیستی مراجعه و در صورت احراز صلاحیت به دادگاه مراجعه مینمایند.
تاجالدین افزود: علاوه بر این در قانون قبلی امکان فرزندخواندگی برای متقاضیان مقیم خارج از کشور وجود نداشت اما در قانون جدید متقاضیان مقیم خارج کشور میتوانند با مراجعه به کنسولگری تقاضای فرزند خوانده کنند. همچنین در قانون قبلی در صورت پیدا کردن فرزند و نگهداری وی مشکلاتی به وجود میآمد اما در قانون جدید در صورت ثابت کردن موضوع، تسهیلگری برای فرزند و خانواده پیشبینی شده است.
وی به دیگر مزایای قانون جدید فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: در قانون قبلی سن فرزندخواندگی تا 12 سال بود اما در قانون جدید تا 16 سالگی افزایش یافته است. در قانون قبلی مرخصی دوره مراقبت برای مادر (فرزندخواندگی زیر 3 سال) وجود نداشت اما در قانون جدید 3 ماه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است.در قانون قبلی مشاوره چندانی قبل از سرپرستی وجود نداشت اما در قانون جدید دفتر مشاوره دینی توسط حوزه علمیه قم با همکاری بهزیستی مشاوره قبل از سرپرستی داده میشود.
به این ترتیب عملا مراجع قانونی به جای تسهیل ازدواج و ترغیب زنان مجرد به تشکیل خانواده، «مسیر طبیعی فرزندآوری پس از تشکیل خانواده» اعم از به صورت طبیعی یا از مسیر فرزندخواندگی را باز مهندسی اجتماعی کردند.
به نظر میرسد با قانون انگاری اخیر، از مسیر معلوم سبک زندگی اسلامی با محور قراردادن «خانواده»، دور شده و به بخشی از قوانین جوامع غربزده گرفتار در چارچوب فکری برآمده از افراطگرایی فمنیستی و درگیر در تئوریهای ضداسلامی مروج «برابری جنسیتی» در برابر «عدالت جنسیتی»، تن دادیم.
شایان ذکر است پیش از این عقلای جامعه از جمله فعالین غیرفمنیست حقوق زنان، با توجه به علاقه ذاتی اکثریت قریب به اتفاق زنان با تجرد قطعی به ازدواج و تشکیل خانواده، راهکار پاسخ دهی به نیاز طبیعی میل به مادری را در ایجاد مشوقهای مردانه ازدواج با زنان طبقه مذکور، دانسته و پذیرش اجرای تئوریهای ضدخانواده غربی که با نفوذ سازمانهای بینالمللی و تحت مدیریت مشترک دفتر امور زنان ریاست جمهوری، بهزیستی و وزارت کار، کلاسه شده بود، مشکل آفرین در پازل بزرگ جامعه ارزیابی کرده بودند.
گفتنی است بنا بر مفاد قانون قبلی «حمایت از کودکان بیسرپرست» برای زن و مرد مجرد، بدون اعطای حق سرپرستی مجاز بود و قانونگذار بدون دست بردن در شکل طبیعی «خانواده»، تنها مسیر فرزندآوری با اتکا به روشی غیرطبیعی را به رسمیت نشناخته بود.