نارضایتی برخی بیمهشدگان تامین اجتماعی از بیمه خویشفرما
بیمه خویش فرما یکی از انواع بیمههای تامین اجتماعی است که در آن، صاحبان مشاغل آزاد به صورت اختیاری و با هدف برخورداری از مزایای کوتاه و بلند مدت این نوع بیمه برای تحت پوشش قرار گرفتن اقدام میکنند اما ارائه خدمات در این نوع بیمه به گونهای بوده است که نارضایتی برخی بیمهشدگان را به دنبال دارد.
سرویس اقتصادی-
یک بیمهشده مشاغل آزاد در این باره میگوید: از آینده خود مطمئن نیستیم و نمیدانیم پس از بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی چه رقمی را به عنوان مستمری پرداخت خواهد کرد.
رسول منصوری اضافه کرد: وقتی شعارهای دولت جدید مبنی بر این که با تشکیل بیمه سلامت زمینه تحقق اهداف بلندی چون ارتقای سطح کیفیت در ارایه خدمات، کاهش پرداخت از جیب بیمهشدگان و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده را شنیدم به آینده کمی امیدوارم شدم ولی اکنون که دو سال از آن شعارهای زیبا میگذرد باید اعتراف کنم آن شعارها توخالی بود.
وی میافزاید: کسی نیست از این دولت بپرسد این است تحقق شعار عدالتمحوری که استفاده از خدمات و امکانات بیمارستان تامین اجتماعی فقط برای شخص بیمهشده رایگان باشد و افراد تحت تکفل وی باید برای برخورداری از این امکانات، هزینه پرداخت کنند و بیمه تکمیلی هم شامل حال ما مشاغل آزادی نشود.
بیمهشده دیگری بیان میکند: حق بیمه ما در سال چندین بار افزایش مییابد، به طور مثال حق بیمه خرداد ماه یک میلیون و 750 هزار ریال بود و تیر ماه با 110 هزار ریال افزایش به یک میلیون و 860 هزار ریال رسید.
رضا باقری همچنین با گلهمندی از بخش درمان نیز گفت: خدمات درمانی بیمه مشاغل آزاد در حد صفر است، بیمه فقط هزینه چند قلم دارو را پرداخت میکند و خدمات چشمپزشکی هم فقط عنوان رایگان را یدک میکشد.
وی مدعی است که تاکنون از خدمات بیمارستان تامین اجتماعی استفاده نکرده و دلیل آن را هم شلوغی بیش از حد انتظار و برخی ناهماهنگیها در این مجموعه عنوان میکند.
وی که ماهانه یک میلیون و 860 هزار ریال به عنوان حق بیمه خود و همسرش پرداخت میکند، میگوید: بسیاری از بیمهشدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی آن استفاده نمیکنند و گاهی اوقات هم که به اجبار به مراکز درمانی تحت پوشش آن مراجعه میکنند، خدمات مطلوبی دریافت نمیکنند.
بیمهشده دیگری میگوید: من از مسئولین دولت یازدهم میخواهم سوال کنم که این بود وعدههایی که میدادید، مگر شما نمیگفتید با آمدن دولت اعتدال به جامعه آرامش میدهیم آیا آرامش برای من در سن بازنشستگی این است که هر ماه حق بیمه را افزایش دهید و در مقابل آن هم حداقل امکانات را ارایه نکنید؟
یکی دیگر از بیمهشدگان از نحوه ارایه فیش حق بیمه از مسئولین بیمه تامین اجتماعی گلهمند است و میگوید: از زمان دولت یازدهم به اسم سهولت در انجام کارها اعلام کردند بیمهشدگان مشاغل آزاد میتوانند از طریق اینترنت فیش را دریافت و از طریق اینترنت و یا موبایل حق بیمه خود را پرداخت کنند.
علی فتحی اضافه کرد: من میخواهم با صراحت بگویم که این هم یکی دیگر از دروغهایی است که مسئولین دولت طی این دو سال به مردم گفتهاند، زیرا بنده هر وقت که خواستم از طریق اینترنت فیش حق بیمه را دریافت کنم موفق نشدم ولی با مراجعه به کارگزاری با پرداخت 10 هزار ریال در کمتر از یک دقیقه فیش را دریافت میکنم.
در این ارتباط، یکی از مدیران تامین اجتماعی که خواست نامی از او برده نشود، میگوید: بیمههای مشاغل آزاد و اختیاری در قالب بیمه خویشفرما طبقهبندی شده و کسی که فقط یک ماه سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، میتواند برای تحت پوشش قرار گرفتن به عنوان بیمهشده اصلی اقدام کند و سابقه خدمت سربازی هم به عنوان یک ماه بیمه محاسبه میشود.
وی میافزاید: بیمهشدگان خویشفرما با توجه به قراردادی که بین آنها و اداره بیمه منعقد میشود و با توجه به درصد پرداخت بیمه که میتواند 12، 14یا 18 درصد باشد، از مزایای بیمه برخوردار میشوند، اما هیچ یک از این درصد پرداختها در خدمات بلندمدت مانند بازنشستگی آنها تاثیری ندارد و تمام بیمهشدگان به یک اندازه از حق بازنشستگی برخوردار میشوند.
به گفته وی، این تفاوتها در ارائه خدمات کوتاهمدت مانند ازکارافتادگی و خدمات بیمارستانی وجود دارد.
این مسئول میگوید: بیمه تکمیلی ارتباطی به سازمان تامین اجتماعی ندارد و به قرارداد شرکتهای بیمه با بیمهشدگان مرتبط است به نحوی که سازمانهای بیمهگر بخشی از هزینهها را پرداخت میکنند و بیمه تکمیلی نیز برای پرداخت درصد باقی مانده آن افراد را تحت پوشش قرار میدهد.
وی همچنین درباره افزایش حق بیمه میافزاید: تعرفه خدمات درمانی در شورای عالی دستمزد سالانه یک بار افزایش مییابد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره تعرفههای بهداشتی در نیمههای هر سال تصمیمگیری میکند.
این مدیر تامین اجتماعی در ادامه گفت: سرانههای درمانی و بازنشستگی بیمهشدههای مشاغل آزاد تا تعیین تعرفههای جدید به صورت علیالحساب و به نرخ سال قبل دریافت میشود و بعد از قطعی شدن تعرفهها، بقیه آن از بیمهشدگان اخذ میشود و این امر، ذهنیت چند بار افزایش حق بیمه در هر سال را برای بیمهشدگان ایجاد کرده است.