kayhan.ir

کد خبر: ۵۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۳

اوباما: فرصت چنین توافقی در عمر ما دیگر پدید نمی‌آید

رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: ممکن است این رخداد دیگر در تمام زندگی ما پدید نیاید.

«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در نطق هفتگی خود در خصوص توافق هسته‌ای اخیر ایران و گروه 1+5 گفت: بدون دستیابی به این توافق، هیچ محدودیتی بر برنامه اتمی ایران وجود نداشت.
اوباما افزود: این یک توافق خوب است که نشان می‌دهد دیپلماسی آمریکا می‌تواند به تغییرات واقعی و معناداری که کشور ما و جهان را امن‌تر می‌کند، دست یابد.
وی در ادامه گفت: توافق هسته‌ای با ایران بازرسی همیشگی از تأسیسات کلیدی هسته‌ای ایران به وجود می‌آورد.
رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: با این توافق، ایران کاربری دو تأسیسات کلیدی هسته‌ای خود را تغییر می‌دهد.
اوباما مدعی شد: ایران در حال حاضر مواد هسته‌ای کافی برای تولید 10 کلاهک اتمی را در اختیار دارد. با این توافق، آنها 98 درصد مواد هسته‌ای خود را به خارج از کشور منتقل خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: ممکن است این رخداد دیگر در تمام زندگی ما پدید نیاید به همین دلیل همین الان ما قصد داریم این فرصت را به دست گیریم و چراغ امید و آزادی آمریکا و حاکمیت و رهبری نسل‌های آینده را حفظ کنیم.
رئیس جمهور آمریکا افزود: فرایند راستی‌آزمایی که طبق این توافق تعیین شده است، جامع و به صورت سرزده می‌باشد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اوباما مدعی شد: اگر ایران توافق را نقض کند، تحریم‌هایی که ما تحمیل کرده بودیم و به فلج کردن اقتصاد ایران کمک کرد و حصول این توافق را امکان‌پذیر کرد، بی‌درنگ علیه ایران بازمی‌گردد.
وی در ادامه ضمن سرپوش گذاشتن بر زیاده‌خواهی آمریکا به عنوان عامل اصلی طولانی شدن مذاکرات مدعی شد: یک دلیل وجود دارد که این مذاکرات تا این حد طولانی شد. علت آن بود که ما از پذیرش یک توافق بد خودداری کردیم.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: تحریم چند جانبه تسلیحاتی برضد ایران تا پنج سال دیگر همچنان پا برجا خواهد بود و محدودیت‌ها بر فناوری موشک‌های بالستیک این کشور هشت سال دیگر برضد این کشور باقی خواهد بود. به علاوه آمریکا تحریم‌های خود درباره حمایت ایران از تروریسم و موشک‌های بالستیک این کشور و نیز نقض حقوق بشر را حفظ و همکاری بی‌سابقه امنیتی با اسراییل را حفظ خواهد کرد.
اوباما افزود: امید من این است که ما با این توافق به گفتگو با ایران ادامه دهیم.
وی مدعی شد: ما همچنان با حمایت ایران از تروریسم و تامین مالی گروه‌های نیابتی خود نظیر حزب‌الله که اسرائیل و منطقه را تهدید می‌کند، مشکل داریم. ما با فعالیت‌های ایرانی‌ها در برهم زدن ثبات در جاهایی مانند یمن مشکل داریم. امید من این است که ما با این توافق به گفتگو با ایران ادامه دهیم و به آنها توصیه کنیم رفتار متفاوتی در منطقه داشته باشند.
درحالیکه خبرنگاران پرسش‌ها را از موضوع ایران به سمت سفر به کنیا و مسائل نژادی سوق داده بودند اوباما از خبرنگاران پرسید آیا تمام پرسش‌های مربوط به ایران مطرح شده است؟ من از پاسخ دادن به پرسش‌های ایران لذت می‌برم!