kayhan.ir

کد خبر: ۴۹۲۴
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۲
کوتاه آمدیم آمریکا گستاخ شد

شرمن: سبد کالا با پول ما میان فقرا توزیع شد!

وندی شرمن و دیوید کوهن با حضور در جلسه استماع سنای آمریکا، اظهارات گستاخانه و توهین‌آمیز بی‌سابقه‌ای را درباره ایران و مردم کشورمان مطرح کردند.

سرویس سیاسی -
وندی شرمن و دیوید کوهن با حضور در جلسه استماع سنای آمریکا، اظهارات گستاخانه و توهین‌آمیز بی‌سابقه‌ای را درباره ایران و مردم کشورمان مطرح کردند.
گویا هر بار که سنای آمریکا میزبان معاون وزیر امور خارجه این کشور درباره ایران می‌شود، باید منتظر اظهارات گستاخانه و جنجالی خانم شرمن بود.
رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا، برای ایرانی‌ها چهره ناشناخته‌ای نیست.
وندی شرمن چندی پیش نیز در جلسه استماع سنا، دروغ و فریب‌کاری را جزء «دی‌ان‌ای» ایرانی‌ها خوانده بود که علی‌رغم بازتاب‌های گسترده این اظهارنظر، وی هیچوقت حاضر به عذرخواهی و تکذیب توهین خود نشد.
توهین پیشین شرمن، در آستانه مذاکرات منتهی به توافق موقت ژنو ابراز شد. این بار نیز و در حالی که قرار است به زودی مذاکرات گام نهایی میان ایران و 5+1 آغاز شود، بار دیگر شرمن راهی سنای آمریکا شد و البته سخنانی به مراتب گستاخانه‌تر و توهین‌آمیزتر به زبان آورد. در این جلسه،‌ دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و متولی اصلی تحریم‌های ضد ایرانی نیز شرمن را همراهی کرد.
شرمن و کوهن در این جلسه مهمان کمیته روابط خارجی سنای آمریکا بودند. کمیته‌ای که ریاست آن به عهده رابرت منندز، یکی از معروف‌ترین سناتورهای ضدایرانی است.
شرمن در ابتدای این جلسه ابتدا بیانیه‌ای را خطاب به سناتورهای حاضر در جلسه قرائت کرد. بیانیه‌ای مبسوط که شامل بندهای گوناگون از مسئله هسته‌ای، حمایت از فتنه‌گران، ادعای حمایت ایران از تروریسم و دست داشتن در بی‌ثباتی‌های منطقه و ادعاهای حقوق‌بشری می‌شد.
شرمن مدعی شد ایران، عامل بی‌ثباتی در سوریه، لبنان، عراق، یمن، بحرین، غزه و افغانستان است.
معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه ایران را به نقض حقوق بشر و آزادی‌های مذهبی متهم کرد و با حمایت از فتنه‌گران سال 88 گفت: موسوی و کروبی 3 سال است که بدون اتهام در بازداشت خانگی هستند و باید آزاد شوند.
شرمن پس از این بیانیه به سوالات سناتورها پاسخ گفت. «رابرت منندز» پرسید؛ بر اساس توافق موقت و درباره دستگاه‌های گریز از مرکز ممکن است ایران در این مدت شش ماهه دستگاه‌ها را توسعه دهد که چالش بزرگی شمرده می‌شود، آیا ایران در این مرحله می‌تواند این دستگاه‌ها را توسعه دهد و به اهداف خود در برنامه هسته‌ای برسد یا این که این توافق یک وقت‌کشی است که ایران از آن استفاده می‌کند؟
شرمن پاسخ داد: شکی در این نیست این مذاکرات دشوار است ولی می‌خواهم به این مسئله اشاره کنم که ایران توسعه دستگاه‌های گریز از مرکز خود را بر اساس برنامه اقدام مشترک متوقف کرده است. ایرانی‌ها نمی‌توانند دستگاه گریز از مرکز جدیدی را فعال کنند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این مسئله نظارت دارد. ایران تنها حق دارد دستگاه‌هایی که زیان و آسیب دیدند با دستگاه‌های جدید جایگزین کند و حق ندارد این دستگاه‌ها را توسعه دهد. این کشور همچنین حق ندارد دستگاه‌های گریز از مرکز جدیدی در تاسیسات خود نصب کند.
«منندز» تاکید کرد در صورتی که توافق نهایی همچنان توان ایران را برای گریز هسته‌ای حفظ کند، او از آن توافق حمایت نمی‌کند.
ایران نیازی به سایت فردو
 و رآکتور اراک ندارد
شرمن در مورد فردو و اراک گفت: «ایران برای برنامه صلح‌آمیز نیازی به یک سایت زیرزمینی ندارد، ایران نیازی هم به رآکتور آب سنگین اراک ندارد.»
وی در مورد وضعیت توافق نهایی هم گفت: «راهکار جامع زمان مشخص و بازه‌ای بلندمدت خواهد داشت».
منظور از توافق نهایی، گام نهایی توافق هسته‌ای که بر اساس آن ایران و 5+1 در بازه زمانی مشخص که به گفته مقامات غربی این بازه زمانی 10 تا 20 ساله خواهد بود، شرایط برای عادی شدن موضوع هسته‌ای ایران فراهم می‌شود.
در گام نهایی قرار است ایران امتیازات بیشتری به 5+1 در چارچوب آن چه که گام‌های اعتمادساز نامیده می‌شود واگذار کند و طرف مقابل نیز در یک بازه زمانی طولانی تحریم‌ها علیه ایران را ملغی کند.
«شرمن» درباره برداشته شدن بخشی از تحریم‌ها هم گفت: «کری» در حاشیه نشست مونیخ در دیدار با ظریف تاکید کرد که آمریکا به تحریم‌های موجود ادامه خواهد داد. تمرکز ما بر حل موضوع هسته‌ای ایران باعث نشده تا ما از موضوع حقوق بشر و حمایت آنها از تروریسم غافل شویم. اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد ما همه گزینه‌ها را مطرح خواهیم کرد تا نگذاریم ایران به بمب اتمی دست پیدا کند. ما بر روی تاریخ سخت 30 ساله اخیر و سوابق رفتارهای ایران چشم نبسته‌ایم، اما باید به دیپلماسی فرصتی بدهیم.»
لغو تحریم‌ها اندک
و قابل برگشت است
در ادامه این نشست «دیوید کوهن» به سؤالات اعضای «کمیته روابط خارجی» پاسخ داد. وی لغو تحریم‌های ایران را بسیار اندک و قابل بازگشت خواند و گفت تحریم‌ها در زمینه صنایع پتروشیمی، خودرو، طلا و کالاهای بشردوستانه برداشته شده است. «کوهن» همچنین گفت: «درصورتی که ایران به تعهدات خود عمل نکند، تحریم‌ها بازگشته و تشدید می‌شوند.»
«کوهن» در مورد اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد هم گفت: «ایران برای اولین بار دو سال متوالی رکود اقتصادی را تجربه کرد، تورم در این کشور افزایش، تولید صنعتی کاهش و ارزش پول پایین آمد. او افزود در طول 6 ماه آینده تحریم‌ها به فشار به اقتصاد این کشور ادامه داده و وضع اقتصاد ایران بهبود نمی‌یابد.»
وی به سفرهای اخیر خود هم اشاره کرد و گفت: «من در سفر به انگلیس، ایتالیا، آلمان، استرالیا، ترکیه و امارات این پیغام را دادم که الان زمان تجارت با ایران نیست.»
معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت‌های ناقض تحریم‌های ایران را هم تهدید کرد و گفت: «اگر شرکتی برای ورود به ایران عجله کرده و تحریم‌ها را نقض کند، آمریکا با آن برخورد می‌کند.»
«کوهن» هم در ادامه نظیر شرمن، ایران را به حمایت از «تروریسم» و «نقض حقوق‌بشر» متهم کرد و گفت: آمریکا بر این موارد چشم نمی‌بندد.
پارچین هم در دستور کار است
سناتور «باب کورکر» سناتور ارشد جمهوریخواه هم اعلام کرد توافق ژنو توافق ضعیفی است؛ زیرا بخشی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند اما به بخش‌های دیگر اجازه ادامه فعالیت می‌دهد. وی افزود: با آغاز جهت‌گیری شرکت‌های خارجی به سمت بازار ایران، تحریم‌ها به مرور زمان خود به خود رفع خواهند شد.
مخالفان توافق ژنو در کنگره آمریکا بار دیگر تاکید کردند که تعلیق بخشی از تحریم‌ها، آن هم در حالی که ایران همچنان به برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد عاقلانه نبوده است. شماری از سناتورهای آمریکایی خواستار برچیدن برنامه هسته‌ای ایران هستند و در این راستا به دنبال وضع تحریم‌های بیشتر بوده‌اند. اقدامی که چندین بار با واکنش باراک اوباما و کاخ سفید منجر شده است. باراک اوباما صریحا گفته است که تحریم تازه علیه ایران را وتو خواهد کرد.
«شرمن» در پاسخ به این سوال که چرا موضوع سایت پارچین در طرح اقدام مشترک لحاظ نشده، گفت این بحث و ابعاد نظامی احتمالی در مذاکرات مطرح شد و ایران هم گزینه دسترسی به این سایت را رد نکرد.
وی افزود: «آمریکا از سه طریق از حل موضوع پارچین کسب اطمینان می‌کند، یکی اینکه بر اساس توافق ژنو در مرحله نهایی همه موضوعات گذشته و حال حاضر از جمله پارچین باید پاسخ داده شود. ثانیا اینکه اعلام شده است که پیش از توافق جامع، چند گام دیگر از جمله پاسخ به قطعنامه‌های شورای امنیت وجود دارد. به علاوه اکنون 600 فرد یا شرکت در لیست تحریم‌ها حضور دارند، تحریم‌ها علیه آنها تا زمانی که همه موضوعات حل نشود، پابرجا می‌ماند.»
برنامه آمریکا برای موشک‌های بالستیک ایران
شرمن در مورد برنامه‌های موشکی ایران هم گفت: «بحث موشک‌های بالستیک ایران هم از مواردی است که باید در توافق نهایی به آن پرداخته شود.»
«شرمن» در این مورد که چرا در طرح اقدام مشترک همه این موارد لحاظ نشده، گفت: صراحتا بگویم، اگر می‌توانستیم به آن توافقی که شما می‌خواهید برسیم، این کار را می‌کردیم. اما این غیرممکن بود که در یک دوره کوتاه به چنین توافقی دست یابیم اما در توافق جامع همه نگرانی‌ها برطرف می‌شود. طرح اقدام مشترک تنها برای این بود که زمان بیشتری برای مذاکره به دست آید.
در بخش دیگری شرمن در مورد وضعیت نهایی برنامه غنی‌سازی ایران گفت: «توافق جامع می‌تواند اجازه برنامه غنی‌سازی کوچک، محدود، تحت نظارت شدید و قابل راستی‌آزمایی را به ایران بدهد.»
سبد کالا با پول ما بود!
معاون وزیر خارجه آمریکا به موضوع توزیع سبد کالایی در ایران هم پرداخته و افزود: «شما در اخبار دیدید که ایران اخیرا به طور قابل مشاهده‌ای غذا بین مردم فقیر جامعه‌اش توزیع کرده تا نشان دهد کاهش هدفمند و محدود تحریم‌ها تاثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است. همان طور که روحانی قول داده بود، این پول قرار است در جهات دیگری مصرف نشود.»
ادعای توهین‌آمیز شرمن درباره توزیع سبد کالا در ایران با پول آمریکا در حالی است که آمریکا بیش از 100 میلیارد از درآمد ایران را در خارج بلوکه کرده و آزاد کردن کمتر از 5 درصد این سرقت بزرگ، آن هم در 8 قسط و ارتباط دادن آن با توزیع سبد کالا در ایران، چیزی جز گستاخی و شارلاتانیزم آمریکایی نیست.