اقتصاد در آینه رسانهها
افزايش مصرف بنزين بعد از حذف سهميهبندي
اعتماد
روزنامه اصلاحطلب اعتماد در گزارشی به افزایش مصرف بنزین پس از تک نرخی شدن آن در خرداد ماه پرداخت. در این گزارش آمده است: قرار بود با اجراي فازهاي هدفمندي يارانهها ميزان مصرف حاملهاي انرژي كاهش يابد. بر اين اساس به تناوب در سالهاي اجراي اين طرح از اهرم قيمت بهعنوان عامل فشار بر مصرفكننده استفاده شده است و در آخرينبار دولت به يكباره قيمت بنزين را تك نرخي كرد تا گامهاي نهايي اجراي اين طرح را بردارد.
روزهاي نخست خرداد ماه دولت بدون اطلاعرساني قبلي سهميه سوخت خودروهاي سواري را حذف و بعد از يك هفته كشمكش اعلام كرد كه از اين پس خودروهاي سواري شخصي سهميه سوختي ندارد و سهميه سوخت تنها به خودروهاي عمومي رسيد اما هنوز مهر اين ابلاغيه دولتي خشك نشده بود كه يكباره سهميههاي خودروهاي عمومي هم سوخت و رسما نرخ بنزين تك نرخي شد تا جلوي مصرف بنزين گرفته شود. البته دولت به دارندگان خودروهاي سواري كه هنوز در كارتهاي سوخت خود بنزينهاي دورههاي قبل را داشتند اجازه داد تا از سهميهشان استفاده كنند. در آن زمان به نظر ميرسيد ورود بنزينهاي تلنبارشده در كارتهاي سوخت در مدت زمان سه ماه پيشرو موجب افزايش مصرف شود؛ موضوعي كه در تازهترين گزارش از مصرف بنزين كشور نيز كمي به آن اشاره شده است.
براساس اين گزارش مصرف بنزين در خردادماه بعد از حذف سهميهبندي و تكنرخي شدن اين فرآورده بهطور ميانگين روزانه ٥/١ ميليون ليتر نسبت به ارديبهشتماه افزايش يافت. در آخرين هفته ارديبهشتماه متوسط روزانه مصرف بنزين حدود ٦٩ ميليون ليتر بود كه با حذف سهميهبندي بنزين و عرضه هر ليتر از اين سوخت به قيمت ١٠٠٠ تومان، مصرف اين فرآورده در هفته نخست خردادماه به رقم ٧٦ ميليون ليتر در روز رسيد... طبق آمار مصرف بنزين در هفته دوم خردادماه ٧١ ميليون ليتر، هفته سوم ٧٠ ميليون ليتر و هفته چهارم ٧١ ميليون ليتر ثبت شد. مصرف روزانه بنزين در خردادماه بهطور متوسط حدود ٧٢ ميليون ليتر بود كه نسبت به ارديبهشت ماه با متوسط مصرف ٥/٧٠ ميليون ليتر از افزايش دو درصدي مصرف اين فرآورده حكايت ميكند.
سانسور سیستماتیک در اتاق تهران!
تعادل
تعادل، روزنامهای که در دولت یازدهم متولد شد روز گذشته در یادداشتی ضمن کنایه به رفتارهای گروهی خاص در اتاق بازرگانی تهران نوشت: انتخابات اتاق بازرگاني تهران در اسفند ماه 1393 با شگفتي همراه شد و 35 نفر از يك گروه 40 نفره كه ذيل يك نام فعاليت ميكردند به هيات نمايندگان راه يافتند. اين گروه متشكل و متفق در شرايط ويژه رياست اتاق تهران و نايبرئيسي اتاق ايران را به دست آورده و رفتار حزبي خود را تا امروز حفظ كردهاند. حضور برخي چهرههاي جوان كه نشانههاي مدرنيسم را دارند، اين اميد را در دلها زنده كرد كه در امر اطلاعرساني قدمهاي بلندتري نسبت به شرايط دوره قبل بردارند اما دستكم تا امروز به ويژه در نقل اخبار كميسيونها بايد گفت كه نمره خوبي نميگيرند.
روش اتخاذ شده براي انتشار اخبار كميسيونها در روزهاي اخير اين حس را القا ميكند كه گويا به عمد قصد سانسور اعضاي كميسيونها در دستور كار است.
انتشار اخبار كلي آنچه در كميسيونها ميگذرد بيش از هر چيز حذف شخصيت و ديدگاههاي اعضاي كميسيون است كه نامي از آنها در گزارشها ديده نميشود. سانسور سيستماتيك افراد حاضر در كميسيونها كه در ميان آنها احتمالا مسئولان دولتي نيز وجود دارند به عمد يا به سهو يك رويداد تلخ است كه با توجه به آغاز دوره جديد فعاليتهاي اتاق پايتخت بايد در كانون توجه قرار گيرد.
به گزارش انتشار يافته «دومين كميسيون كشاورزي، آب و صنايع» نگاهي به گزارشدهي اتاق در دوره جديد از نشست كميسيونهاي صنعت، كشاورزي، كسب وكار نشان ميدهد كه روش قبلي با دستور مقامهاي بالا كنار گذاشته شده است يا اينكه گزارشدهندگان تمايلي براي ارائه همه آنچه در كميسيونها برگزار ميشود را ندارند.
حذف بحثها از زبان گويندگان يك سانسور سيستماتيك خواهد شد كه راه شناسايي افكار، عقايد، تخصص، خواستهها و ميزان تعهد اعضاي هر كميسيون را مسدود ميكند و دوغ و دوشاب درهم ميشوند. روش «درهم فروختن» هرگز در يك نهاد مدني شايسته نيست.
تورم 60 درصدی میوه تازه
دنیای اقتصاد
روزنامه نزدیک به جریان فکری اقتصادی حاکم در دولت با بررسی آمارهای بانک مرکزی درباره قیمت خوراکیها با اشاره به تورم 60 درصدی میوه تازه نوشت: آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که تورم نقطهبهنقطه خوراکیها در اردیبهشتماه سالجاری به 8/ 20 درصد رسیده و حدود یک سال گذشته 16 واحد درصد افزایش یافته است. یکی از عوامل موثر در افزایش تورم خوراکیها، افزایش سطح قیمت «گروه میوهها و خشکبار» بوده است. تورم نقطهبهنقطه این گروه در اردیبهشتماه سالجاری معادل ۴۵/۳ درصد بوده است، حال آنکه یک سال قبل و در اردیبهشت سال گذشته، تورم نقطهبهنقطه گروه میوهها منفی 3/0 درصد ثبت شده بود. علاوهبر این، رشد قیمت ماهانه این گروه نیز رقم قابل توجهی بوده و تورم ماهانه این گروه در اردیبهشت معادل 6/10 درصد گزارش شده است. طبق این آمارها در سایر گروههای مواد خوراکی دامنه تورم نقطهبهنقطه از سطح 20 درصد تجاوز نکرده و حتی در برخی از گروهها مانند گوشت سطح تورم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.
بر اساس آمارهای این گزارش، نوسان برخی از گروهها در بازه هفتگی و ماهانه، نسبت به سایر کالاها بیشتر بوده است. طبق این گزارش طی یک هفته 7/ 7 درصد به سطح قیمت گروه تخم مرغ افزوده شده و تورم ماهانه این گروه نیز 2/22 درصد بوده است که رقم قابلتوجهی در بازه زمانی 30 روزه محسوب میشود. همچنین تورم هفتگی گوشت مرغ در بازه هفتگی 7 درصد گزارش شده است، اگرچه که در بازه ماهانه 5/6 درصد از سطح قیمتی این گروه کاسته شده است. به نظر میرسد در هفتههای اخیر، جلوگیری از واردات برخی مواد پروتئینی به دلایل بهداشتی باعث کاهش سطح تقاضا و افزایش قیمت در این گروهها شده است. در بین گروههای مواد خوراکی میتوان مشاهده کرد که تورم سالانه برخی گروهها نسبت به سایر گروهها سطح بالاتری داشته است. بهعنوان مثال تورم سالانه گروه میوههای تازه معادل 1/60 درصد گزارش شده است.
قیمت برخی از میوهها مانند هندوانه نسبت به سال قبل بیش از دوبرابر رشد کرده است. در کنار گروه میوههای تازه، گروه «لبنیات، تخم مرغ، حبوب و سبزیهای تازه» نیز دارای تورم دو رقمی بوده، اما برخلاف گروه میوههای تازه «سطح تورم این گروهها زیر 20درصد» بوده است.