kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۷
سخنگوی شورای نگهبان:

انتخابات قانونی و شفاف است تردیدافکنی نکنید

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شفافیت و اصلاح نظام انتخاباتی به معنای صندوق‌های انتخاباتی شیشه‌ای نیست. انتخابات باید شفاف باشد اما منظور از آن، نبود شفافیت در گذشته نیست. در سال انتخابات، بذر تردید و شک برای هیچ گروه و حزبی مفید نیست.


نجات‌الله ابراهیمیان با بیان این که گروه‌های مختلف سیاسی و مسئولین براساس وابستگی‌شان به سلایق مختلف سیاسی اظهارنظرهای حزبی می‌کنند، گفت: شورای نگهبان که وظایف مشخص و معینی دارد نباید در مقام تحلیل سیاسی گفته‌های مسئولین عزیز که گهگاه مطرح می‌شود بربیاید، اما تأکید در مورد اینکه انتخابات باید به صورت شفاف برگزار شود، حرف خوبی است، بدون اینکه بگوییم در گذشته انتخابات اصلا شفاف نبوده است. البته همیشه می‌شود به یک فرآیند انتخاباتی بهتر از گذشته فکر کرد، و مراد عزیزان نیز شاید همین مفهوم از شفافیت و شیشه‌ای شدن باشد.
ابراهیمیان افزود: این که صندوق‌ها باید شیشه‌ای شود و فکر می‌کنند که به این وسیله شفافیت بیشتری حاصل می‌شود، درخور توجه است. ولی واقع قضیه این است که اولا در ۸ سال گذشته صندوق‌های انتخاباتی به صورت یک پلاستیک نیمه شفاف درآمده و اجمالا ما می‌توانیم ببینیم داخل صندوق‌ها از قبل چیزی وجود دارد یا خیر، این قابل کنترل است. ثانیا شفافیت واقعی، تغییر پلاستیک به شیشه نیست.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که این شورا بی‌طرفی خود را حفظ کرده است، گفت: انتخاب مسئولان نظام از طریق ساز و کارهای مشروع سیاسی است و می‌توانند اظهارنظر سیاسی و حزبی داشته باشند اما دولت، دولت جمهوری اسلامی ایران است، نه دولت راست نه دولت چپ. نباید از امکانات دولتی و تریبون‌هایی که مربوط به انجام خدمات و وظایف عمومی است، سوءاستفاده شود. ما باید برای این که اقداماتمان ایجاد اطمینان در مردم کند از آنچه شائبه طرفداری یا برهم زدن نظم انتخاباتی می‌کند، احتراز نماییم. باید نه تنها در عمل و انجام وظیفه بی‌طرف باشیم بلکه باید بی‌طرفی خودمان را در فرآیند انتخاباتی نمایش بدهیم. پرداختن به موضوعاتی که در سال انتخابات ممکن است بذر تردید و شک در بخش‌هایی از جامعه ایجاد کند برای هیچ گروه و حزبی مفید نیست.
ابراهیمیان با بیان این که ما در مورد بررسی صلاحیت‌ها معیارهای قانونی داریم، ادامه داد: مهم‌ترین معیارهای قانونی التزام به شرع و قانون اساسی است و بقیه موانع و شرایطی که قانون انتخابات مشخص کرده است. اگر کسی در جریان اظهارنظراتش مرتکب جرم شد و مثلا نشر اکاذیب کرد، این جرم وی آثار حقوقی و قانونی دارد و می‌تواند منشأ تاثیر در احراز صلاحیت‌ها باشد. این راجع به فرد خاص و گروه خاصی نیست، کما این که شما دیدید شورای نگهبان چه در میان وابستگان گروه به اصطلاح چپ و چه به گروه به اصطلاح راست همیشه عدم پذیرش صلاحیت و عدم احراز صلاحیت داشته است. در نتیجه ما خیلی تابع تقسیم‌بندی‌ها و سلایق نیستیم. به تمام کسانی که حقیقتا یا به صورت تصنعی ابراز نگرانی می‌کنند، اعلام می‌کنیم که ما مجری قانون هستیم و تلاش خواهیم کرد که قانون را اجرا بکنیم. هیچ مصلحتی بالاتر از عمل به قانون نیست.
وی خاطرنشان کرد: گرایش‌های مختلف سیاسی باید دقت کنند که اگر بخواهند افکار و اندیشه‌هایشان مجال طرح پیدا کند، باید ایرانی قوی و پابرجا وجود داشته باشد. ما باید حواسمان باشد که زمینی را که داخل آن مسابقه می‌دهیم، خراب نکنیم. حواسمان باشد که امنیت کشور نباید به مخاطره بیفتد. مواظب رفتارهای انتخاباتی‌مان باشیم. همه ما، چه عوامل نظارتی، چه عوامل اجرایی دولت، چه شورای نگهبان یا قوه قضائیه باید مواظب باشیم که در مردم القای اطمینان نماییم. در عین حال نباید در انتخابات به کسانی که مانند گرگ‌های درنده کشور ما را از خارج تهدید می‌کنند فرصت توطئه بدهیم؛ این توصیه آخر من به خودم و همه دست اندرکاران برگزاری انتخابات است.