kayhan.ir

کد خبر: ۴۷۵۷۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶
وزیر اقتصاد:

طرح تحول نظام بانکی تا پایان امسال نهایی می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تدوین طرح تحول نظام بانکی تا پایان امسال خبر داد و گفت: با اجرای این طرح مشکلات بانکی حل خواهد شد.


به گزارش خبرگزاری فارس، علی طیب‌نیا در همایش نقش بانک‌های توسعه در توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: گسترش بانک‌های توسعه‌ای در سراسر جهان نشان از مقبولیت نقش و کارکرد این نوع بانک‌ها است.
وی افزود: از طرف دیگر نشان می‌دهد که این تلقی پذیرفته شده است دولتی کارآمد و توسعه‌خواه می‌تواند نقش محوری در فرآیند توسعه ایفا کند، بانک‌های توسعه‌ای یکی از ابزارهای مهم اجرای راهبردهای توسعه هستند.
وی با اشاره به اهداف تأسیس بانک‌های توسعه‌ای و تفاوت آن با بانک‌های تجاری به وظایف این بانک‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دستیابی به رشد اقتصاد با کمک بخش خصوصی، ایجاد اشتغال مولد از طریق تأمین مالی خرد به‌خصوص برای بنگاه‌‌های کوچک و متوسط، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در برابر آسیب‌های ناشی از بحران‌ها، حمایت از طرح‌های سرمایه‌‌گذاری بلندمدت در زیرساخت‌ها، تأمین مالی طرح‌های تولیدی صادرات محور و حمایت از تولید دانش‌بنیان از جمله وظایف تعریف شده برای بانک‌های توسعه‌ای است.
طیب‌نیا با تأکید بر اینکه هدف بانک‌های توسعه‌ای حداکثر کردن منابع اجتماعی است، به عملکرد بانک‌های توسعه‌ای در ایران اشاره کرد و گفت: براساس اطلاعات موجود 16 درصد از کل سپرده نظام بانکی و 20 درصد سرمایه ثبت شده در اختیار بانک‌های توسعه‌ای است اما حدود 34 درصد تسهیلات پرداختی در کل نظام بانکی توسط این بانک‌ها پرداخت شده است.
وزیر اقتصاد همچنین به اجرای هشت پروژه بزرگ که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تدوین شده است پرداخت و اظهار داشت: با اجرای این هشت برنامه بخش عمده‌ای از مشکلات ساختاری برطرف خواهد شد که یکی از این برنامه ها طرح جامع مالیاتی است.
طیب‌نیا ادامه داد: پروژه متوازن‌سازی و روزآمدسازی نظام تأمین مالی و تحول نظام بانکی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این هشت پروژه است. طرح تحول بانکی با همکاری بانک مرکزی و نظام بانکی درحال تدوین است و امیدواریم تا انتهای سال جاری مراحل تدوین آن به پایان برسد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران به موضوع بورس پرداخت و گفت: بسیاری از فعل و انفعالات بورس تابعی از بخش واقعی اقتصاد بوده، بنابراین برنامه‌ریزی‌های گسترده برای بنگاه‌های اقتصادی در حوزه‌های صنعت، خدمات و کشاورزی شده است.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: در 2 سال گذشته تلاش بر این بوده است که مشکلات بخش‌های تولیدی و اقتصادی حل شود و اقدامات موثری شده است.
وی با اشاره به بخش دیگر فعل و انفعالات بازار سرمایه تصریح کرد: بعد روانی، عوامل اجتماعی و اخبار و تحولات در بازار وجود دارد که بورس به آن حساسیت داشته و واکنش نشان می‌دهد. بخشی از سهامداران بورس، سهامداران حقیقی بوده که اطلاعات اقتصادی کافی در اختیار ندارند و با اخبار روزمره دچار رفتار هیجانی می‌شوند و براساس آن خرید و فروش کرده که عمق چندانی ندارد.
به گفته طیب‌نیا این‌گونه افراد باید سعی کنند از مشاوره افراد و شرکت‌های حرفه‌ای استفاده کنند و کمتر تحت تأثیر اخبار روزمره رفتار خود را تنظیم کنند و تجربه 2 سال گذشته نیز نشان داده است که رفتارهای هیجانی بیشتر به زیان سهامداران خرد بوده است.