kayhan.ir

کد خبر: ۴۶۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۸
گزارش خبری کیهان از چرایی تعلل دولت در اجرای یک قانون

ثروتمندان قابل شناسایی نیستند چون انتخابات در پیش است!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل تعلل دولت در حذف یارانه پردرآمدها را نگرانی‌های انتخاباتی دانسته و تصریح کردند، دولت از اینکه این اقدام در بدنه هواداران تاثیر منفی داشته باشد، نگران است.


سرویس سیاسی-

طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۴ دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. نمایندگان مجلس برای کمک به دولت حتی تشخیص خانوارهای پردرآمد را هم به عهده قوه مجریه گذاشتند تا با ابزارهای اطلاعاتی متعدد خود، بهترین شیوه اجرایی آن را مهیا کند، اما ظاهرا دولت علاقه‌ای به این کار ندارد.
در حال حاضر، عملکرد غیرشفاف و مبهم دولت در زمینه حذف یارانه‌ها، علاوه بر بروز نگرانی‌ها موجب ایجاد یک نگاه منفی نسبت به طرح هدفمندی شده است. در واقع در شرایطی که دولت مدعی است برای جلوگیری از نگرانی مردم، جزئیات حذف یارانه‌ها را رسانه‌ای نمی‌کند، همین رویه منجر به تشدید نگرانی و شاید جبهه‌گیری افکار عمومی شده است.
در همین حال،«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور، یکشنبه 10 خردادماه در نشست فرمانداران گفت:« به ما می‌گویند یارانه پولدارها را حذف کنید اما ما از کجا باید پولدارها را بشناسیم، دولت از حذف پولدارها نمی‌ترسد ما حذف می‌کنیم اما آنهایی که حذف نکردند قهرمان مردم می‌شوند! ».
همچنین «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت روز گذشته(دوشنبه) در نشست خبری گفت:«شناسایی افراد پردرآمد کار دشواری است».
کیهان در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی چرایی تعلل دولت در حذف یارانه پردرآمدها و راهکارهای اجرایی شدن این قانون پرداخته است.
 بهره‌مندی از یارانه پردرآمدها
در تقویت تولید
«رحیم زارع» نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: در حال حاضر بنا بر آمار موجود، جمعیتی در حدود 5 تا 7 میلیون نفر زیر خط فقر هستند. همچنین 68 میلیون نفر نیز در سطح متوسط قرار دارند و بیش از 5 میلیون نفر نیز درآمدهای متهورانه و بسیار بالا دریافت می‌کنند که آمار این گروه در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی موجود است.
زارع افزود: دولت باید با حذف یارانه اقشار پردرآمد، این سرمایه را به بخش تولید منتقل کند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: با اجرای این قانون، دولت از فشار فعلی برای تامین نقدینگی مورد نیاز برای پرداخت به مردم کمی خارج می‌شود و می‌تواند نقدینگی را بهتر مدیریت کند.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دولت باید شجاعت به خرج دهد و فضای مناسب‌تری را برای تولید و اشتغال فراهم کند.
 نگرانی‌های انتخاباتی دولت
«جعفر قادری» نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: اگر اراده‌ای نباشد، هر کار آسانی سخت می‌شود. در حال حاضر دولت با استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی می‌تواند اقشار پردرآمد را شناسایی کند.
قادری افزود: یکی از دلایل تعلل دولت در حذف یارانه پردرآمدها نگرانی‌های انتخاباتی است. دولت از اینکه این اقدام در بدنه هواداران تاثیر منفی داشته باشد، نگران است.
عضو کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه اراده و عزم لازم برای اجرای این قانون در دولت وجود ندارد.
 قانون بدون تعلل اجرا شود
«محمد حسن نژاد» نماینده مردم مرند و جلفا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: قانون اجازه حذف یارانه اقشار پردرآمد را به دولت داده است بنابراین می‌بایست بدون تعلل این قانون اجرا شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بهره‌مندی از یارانه اقشار پردرآمد در تکمیل زیرساخت‌های مناطق محروم و تقویت تولید، نقش به‌سزایی در پیشرفت کشور ایفا خواهد کرد.
 شناسایی کم درآمدها
 روشی برای حذف اقشار پردرآمد
«ابراهیم نکو» نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با کیهان گفت: یارانه پردرآمدها به مثابه یک سد با چندین سوراخ می‌ماند که از هر جایی مانع نفوذ آب شوید، از جای دیگر آب نشت خواهد کرد.
نکو افزود: دولت می‌تواند بجای شناسایی پردرآمدها، از برهان خلف استفاده کرده و اقشار کم درآمد را از طریق نهادهایی چون کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بیمه خدمات درمانی و مراکز مشابه شناسایی کند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: هر چند اجرای این روش نیز با مشکلاتی همراه است ولیکن شدنی است.
وی در ادامه گفت: تحلیلگران مسائل اقتصادی با پرداخت یارانه به تمام مردم موافق نیستند و بر این عقیده هستند که از یارانه پردرآمدها در جهت اشتغال‌زایی و رونق تولید بهره‌برداری شود.