kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۷۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۹
گزارش خبری کیهان

2 شکار بزرگ انصارالله یمن در یک روز؛ پهپاد30 میلیون دلاری آمریکا و نفتکش انگلیس

 
 
 
سرویس خارجی-
آمریکایی‌ها تایید کرده‌اند که پهپاد 30میلیون دلاری «ام‌کیو-۹ ریپر» این کشور در سواحل یمن ساقط شده است؛ انصارلله یمن هم اعلام کرده‌اند که یک کشتی انگلیسی را در جنوب‌غربی بندر «موخا» با سه موشک هدف قرار داده‌اند.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن این‌بار بامداد شنبه اعلام کرد که پدافند هوائی این کشور یک فروند پهپاد مدرن و گران‌قیمت آمریکایی یعنی «ام‌کیو-۹ ریپر» را که «در حال انجام فعالیت خصمانه در آسمان استان صعده بود، با موشک مناسب» سرنگون کرده است. «یحیی سریع»، این را هم گفت که نیروی دریایی کشورش یک نفتکش انگلیسی را در دریای سرخ هدف قرار داد. به گفته این فرمانده جوان و محبوب، نیروی دریایی یمن‌ نفتکش انگلیسی با نام Andromeda Star را با چند موشک در دریای سرخ هدف قرار داده است. وی تاکید کرد که هدف‌گیری با تعدادی موشک مناسب دریایی انجام شده که منجر به اصابت مستقیم شده است و «عملیات‌های نظامی ارتش یمن تا زمان پایان محاصره و جنگ علیه غزه ادامه خواهد یافت.»
پیش از این یک مقام آمریکایی گفته بود یک پهپاد «ام‌کیو-۹» در سواحل یمن ساقط شده و تحقیقاتی در این‌باره در حال انجام است. طبق گزارش شبکه آمریکایی «ای‌بی‌سی»، سه پهپاد از این نوع، از ماه نوامبر ۲۰۲۳ (آبان/ آذر 1402) تاکنون در یمن ساقط شده‌اند که ارزش هرکدام از این پهپادها حدود ۳۰میلیون دلار است.
آژانس عملیات تجاری کشتیرانی «بریتانیا» (UKMTO) نیز با انتشار پیامی در پلتفرم ایکس (توئیتر سابق)‌ تایید کرد: یمنی‌ها سه موشک به سمت یک کشتی شلیک کرده‌اند که دو موشک به کشتی اصابت کرده و خسارت وارد کرده است. آژانس عملیات تجارت دریایی بریتانیا (یو.کِی.ام.تی.او) که اطلاعات امنیتی دریایی را به اشتراک می‌گذارد، اعلام کرد که این حمله روز جمعه ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) در جنوب‌غربی بندر موخا یمن رخ داده است.
واکنش انصارالله 
به خروج ناو هواپیمابر آمریکا
چندی پیش اعلام شد، ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ خارج شد- بخوانید فرار کرد- حالا انصارالله در واکنش به خروج ناو هواپیمابر آمریکا پس از چهار ماه استقرار در دریای سرخ، کاهش دفعات حملات ارتش یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی- که بهانه این فرار عنوان شده است- را تکذیب کرد. «محمد علی الحوثی»، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران انصارالله، در پلتفرم «ایکس» و در واکنش به اعلام نیروی دریایی آمریکا مبنی بر خروج ناو هواپیمابر آیزنهاور و یک ناوشکن از دریای سرخ گفت: «اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است. برخلاف آنچه در ابتدا مطرح کرده بود، این یک خودفریبی مثبت است... اگر آمریکا در عملیات‌ها کاهش واقعی مشاهده می‌کند، باید کشتی‌های خود و کشتی‌های اسرائیلی تحت‌الحمایه‌اش را دوباره به حرکت درآورد تا یک صید خوشمزه برای نیروهای ما باشد.»
حزب‌الله بی‌وقفه در حمله
خبر دیگر از مقاومت یمن است. حزب‌الله لبنان شب جمعه نیز در حمایت و پشتیبانی از مردم غزه و مقاومت فلسطین مواضع رژیم صهیونیستی را موشک‌باران کرد. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: پایگاه «حبوشیت» و مقر فرماندهی تیپ «حرمون ۸۱۰» در پادگان گولانی را با ده‌ها راکت هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: «این عملیات ما در حمایت از مردم مقاوم فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی و حمایت از مقاومت شجاع و شریف آن و پاسخ به تجاوزات دشمن به روستاهای مقاوم و مناطق مردم به ویژه حمله تروریستی بزدلانه در جاده السریره انجام شد.» حزب‌الله لبنان کمی پیش از این هم، از حمله دقیق با تسلیحات موشکی به پایگاه «الرمثا» در تپه‌های اشغالی کفرشوبا خبر داده بود. همچنین مقاومت لبنان بیش از ۵۰ موشک را طی چهار حمله در کمتر از ۴۰ دقیقه شلیک کرد و مواضعی را در جولان اشغالی سوریه، نزدیک مرز لبنان و فلسطین و «الجلیل اعلی» در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار داد.
حزب‌الله لبنان از حمله موشکی به سربازان رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی خبر داد. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان دیروز اعلام کرد: محل استقرار سربازان دشمن در غرب شهرک «شومیرا» در منطقه الجلیل غربی را با موشک هدف قرار دادیم. به نقل از الجزیره، حزب‌الله لبنان تأکید کرد: این حمله در راستای حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و پشتیبانی از مقاومت جسور آن است. روزنامه النهار لبنان نیز گزارش داد: حملات شدید رژیم صهیونیستی شهرک کفرشوبا در منطقه العرقوب را هدف قرار داد که منجر به کشته شدن قاسم اسعد، شهروند لبنانی شد. منزل وی در این حمله ویران شد.
چراغ سبز آمریکا برای حمله به رفح!
خبر دیگر آنکه «نبیل قاووق»، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان، گفت: کمک‌های نظامی آمریکا به دشمن صهیونیستی چراغ سبزی برای حمله به رفح و تشویق دشمن به گسترش دامنه جنگ در منطقه است. به گزارش ایسنا از النشره، وی گفت: صحنه سرکوب تحصن‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا نقاب را از چهره واقعی آمریکا برانداخت و دروغ بودن ادعاهای آنها درباره آزادی بیان را در مقابل دنیا آشکار کرد اما غزه ‌بی‌باک بر جامعه بین‌المللی که با دشمن همدست است و کشورهایی که با رژیم صهیونیستی در منطقه سازش کرده‌اند، حساب باز نمی‌کند، بلکه به جبهه‌های مقاومت در لبنان عراق و یمن تکیه می‌کند.
پهپادهای مقاومت عراق و حیفا
همچنین بامداد دیروز خبرگزاری‌ها اعلام کردند که رزمندگان مقاومت اسلامی عراق روز جمعه یک هدف حیاتی را در حیفا در داخل فلسطین اشغالی هدف قرار دادند. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای که بامداد دیروز منتشر کرد با بیان اینکه هدف‌گیری توسط هواپیماهای بدون سرنشین انجام شد، تأکید کرد: «در تکمیل مرحله دوم عملیات برای مقاومت در برابر اشغالگری، حمایت از مردم فلسطین در غزه و در پاسخ به کشتار صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان بی‌دفاع فلسطینی به انهدام سنگرهای دشمن ادامه خواهیم داد.»
خبر دیگر آنکه رسانه‌ها از حمله موشکی به میدان گازی «کورمور» در سلیمانیه عراق خبر دادند. یک منبع امنیتی عراقی گزارش داد: میدان گازی «کورمور» در شهر «چمچمال» در استان سلیمانیه با موشک کاتیوشا بمباران شد و تلفات انسانی برجای گذاشت. خبرنگار المیادین هم گزارش کرد: انفجاری که علت آن مشخص نیست میدان کورمور در چمچمال در سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق را لرزاند. وزارت نیروی عراق هم اعلام کرد: در پی حمله به میدان گازی «کورمور» در استان سلیمانیه، گازرسانی به پمپ‌بنزین‌های این منطقه متوقف شد. تاکنون گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است که بر اثر آن ۴ تن زخمی شدند.