kayhan.ir

کد خبر: ۴۳۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۳
معرفی فیلم های مهم سی و دومین جشنواره فیلم فجر

جشنواره ای با آرایش غلیظ جریان های سینمایی

علی نیک پندار
 سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر درحالی از امروز کار خود را آغاز کرده است که در این دوره، حجم گسترده آثاری از جریان ها و نسل ها و سبک های مختلف حضور یافته اند.  در این گزارش، برخی از مهم ترین فیلم های جشنواره سی و دوم به تفکیک موضوع معرفی شده است.
فیلم های دفاع مقدسی
بدون تردید، «چ» نه تنها مهم ترین فیلم دفاع مقدسی جشنواره سی و دوم است که با اهمیت ترین فیلم این دوره از جشنواره نیز محسوب می شود. فیلمی که می توان آن را «بازگشت به خویشتن» حاتمی کیا لقب داد. البته اهمیت فیلم بیش از کارگردانش، به قهرمانش بر می گردد؛ قهرمانی به نام شهید مصطفی چمران. این دو عامل؛ نمایش شهید چمران و بازگشت حاتمی کیا به سینمای دفاع مقدس، باعث شده تا همه توجه ها به فیلم «چ» جلب شود. خلاصه داستان هفدهمین فیلم حاتمی کیا عبارت است از: «همزمان با بحران شهر پاوه در مرداد 1358،دکتر مصطفي چمران به عنوان معاون دولت موقت در امور انقلاب به همراه سرتيپ فلاحي فرمانده وقت نيروي زميني ارتش وارد شهر پاوه مي شوند تا به اوضاع و امور سرکشي نمايند. در اين ميان گروه اصغر وصالي به عنوان فرمانده نيروهاي مردمي تنها مدافعين شهر پاوه محسوب مي شوند. «چ» روايت 48 ساعت از زندگي دکتر مصطفي چمران در غائله محاصره شهر پاوه توسط نيروهاي ضدانقلاب است.»
«شیار 143» هم از دیگر فیلم های دفاع مقدسی این دوره از جشنواره فیلم فجر است. نرگس آبیار که سال قبل با فیلم «اشیا از آنچه در آئینه می بینید به شما نزدیک ترند» برای نخستین بار در جشنواره حاضر شده بود، امسال با فیلمی درباره زندگی یک مادر در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است. روایت مادری که منتظر بازگشت فرزندش است، «شیار143» را به یک تراژدی تمام عیار تبدیل کرده است.
«50 قدم آخر» نام فیلم جدید خالق قصه های مجید است. کیومرث پوراحمد در هجدهمین فیلم سینمایی خود، یک درام با مضمون دفاع مقدس را به ثبت رسانده است. نکته قابل توجه این است که حبیب احمدزاده، نویسنده و مستندساز دفاع مقدس که خود با لباس مقدس سپاه در نبرد هشت ساله حضور داشته، مشاور این پروژه سینمایی است. در خلاصه داستان «50 قدم آخر» آمده: «واحد اطلاعات عملیات لشکر مصمم است رادار رازیت عراق را در یکی از جبهه‌های غرب از کار بیندازد. برای این کار هرمز را که متخصص مباحث الکترونیکی اما بیگانه با فضای جنگ است پیدا کرده با راضی کردن او موفق می‌شوند رادار دشمن را کور کنند. بدین ترتیب نیرو‌های لشکر ۸ نجف اشرف موفق به انجام عملیاتشان می‌شوند. اما...»
«مهمان داریم» هم تازه ترین فیلم بلند سینمایی محمدمهدی عسگرپور است. این فیلم ، به زندگی یک خانواده می پردازد. ابتدا فقط زن و شوهر سالمند و تنها را می بینیم، بعد پسر آن ها که جانباز قطع نخاعی است هم وارد ماجرا می شود و در ادامه بقیه اعضای این خانواده می آیند. «مهمان داریم» به رنج های خانواده شهدا و جانبازان در جامعه امروز می پردازد. البته چند نمای بسیار کوتاه جنگی هم در فیلم وجود دارد. همچنین این فیلم آمیخته ای است از رئالیسم و سوررئالیسم.
«خانه ای کنار ابرها» دیگر فیلم دفاع مقدسی این دوره از جشنواره فیلم فجر است که البته در بخش نگاه نو حضور دارد. سيدجلال دهقاني اشكذري در نخستین فیلم خود به روایت پشت جبهه و خانواده رزمندگان پرداخته است. این فیلم داستان آشنایی دو جوان با مادر شهیدی است که در روند زندگی این دو تأثیرگذار خواهد بود و اتفاقاتی پیرامون این آشنایی در داستان رخ می دهد.از دیگر فیلم های دفاع مقدسی این جشنواره می توان به «رنج و سرمستی» به کارگردانی جهانگیر الماسی و «شهابی از جنس نور» ساخته محمدرضا اسلاملو اشاره کرد.
فیلم های اجتماعی
حمید نعمت الله که با فیلم های «بوتیک» و «بی پولی» و به ویژه سریال «وضعیت سفید» به عنوان یک فیلمساز صاحب سبک در زمینه سینمای اجتماعی شناخته شده است، امسال هم با «آرایش غلیظ» به مسائل اجتماعی می پردازد. البته فیلم جدید نعمت الله مایه هایی از کمدی هم دارد. «آرایش غلیظ» روایتگر ماجرای پسری است که محموله‌ ترقه‌های رفیقش را بالا کشیده و برای فروختن آن‌ها به سراغ عشق قدیمی‌اش می‌رود و همراه او راهی کیش می‌شود...
فیلم «زندگی جای دیگری است» از دیگر فیلم های دارای تم اجتماعی جشنواره فیلم فجر است. این، چهارمین فیلم بلند سینمایی منوچهر هادی است که فیلمنامه آن  با همکاری پدرام کریمی نوشته است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است:« داود، بهیار مجرب بیمارستانی است که بیماران مبتلا به مرگ را احیاء می‌کند. اینک مرگ به سراغ او آمده و از طرفی شوهر همسر سابق او نیز به مرگ محکوم شده است.»
«لامپ100» هم یک فیلم اجتماعی درباره آسیب شناسی معضل اعتیاد است. سعید آقاخانی که بیشتر به عنوان یک چهره تلویزیونی و کمدی ساز شناخته می شود، در نخستین فیلم سینمایی خود یک تراژدی را دستمایه قرار داده است. این فیلم، داستان زندگی مردی به نام فرزین را روایت می کند که دچار اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می‌کند.
فیلم «امروز» هفتمین فیلم سیدرضا میرکریمی است. این کارگردان در آثار پیشین خودش مسائل اجتماعی را در پس زمینه ای از معنویت، اخلاق و فرهنگ بومی و قومی پرداخته بود. آثاری که هم طرفداران زیادی داشتند و هم منتقدانی.
 فیلم جدید میرکریمی هم ازجمله آثار بحث برانگیز جشنواره امسال خواهد بود که نظرات موافق و مخالف فراوانی را در پی خواهد داشت.
دو فیلم درباره طلبه ها
امسال دو فیلم با موضوع زندگی طلبه های جوان در جشنواره حضور دارد. نکته قابل توجه این است که هر دو فیلم نیز توسط کارگردان های جوان ساخته شده اند و در بخش فیلم های اول(نگاه نو) حضور دارند.
یکی از این فیلم ها «حق السکوت» نام دارد، به کارگردانی محمدهادی نائیجی. جالب این است که کارگردان این فیلم، خودش هم سابقه تحصیلات حوزوی دارد. «حق السکوت» یک فیلم اجتماعی است؛ زندگی خانوادگی یک طلبه جوان که دچار مشکلات مالی می شود.
«فرشته‌ها با هم می‌آیند» دومین فیلم با محوریت زی طلبگی و نخستین فیلم حامد محمدی است. او قبلا نیز با نوشتن فیلمنامه «طلا و مس» در این زمینه ذوق آزمایی کرده بود.
فیلم های تاریخی
روز رستاخیز که قرار بود سال گذشته در جشنواره نمایش داده شود. اما اکران آن به امسال موکول شده است.
فیلم «روز رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، نگاهی است سینمایی به تاریخ وقایع سال 61 هجری قمری. این فیلم در زمان سه ساعت به روز عاشورا نیز می پردازد.فیلم «روزگاری عشق و خیانت» نیز نخستین فیلم داود بیدل است که به بخشی از تاریخ معاصر کشورمان می پردازد. داستان مردم یک روستا در در سواحل رود ارس در سال 56. مردمی که اسیر یک طرح استعماری می شوند و ...