معرفی برترین چهره های فرهنگ و هنر سال به انتخاب کیهان
ستاره های هنری ایران در سال 93
تهیه و تنظیم: آرش فهیم
هنر ایران در سال 93 در کنار همه فراز و نشیب هایش، محل ظهور ستاره ها و پدیده هایی هم بود. برخی از این ستاره ها، خاموش شدند و از بین ما رفتند، اما آثار خود را به یادگار گذاشتند و برخی نیز درخشش خود را آغاز کردند. در این گزارش، به معرفی همه آن ها پرداخته ایم، البته با کمک اساتید و کارشناسانی که نظر خود را درباره هنرمندان یا آثار هنری برتر سال دراختیار ما قرار دادند.
تصویرروز
**********************
«محمدرسول الله(ص)«؛
بزرگترین اتفاق سینمای انقلاب
رونمایی از فیلم «محمدرسول الله(ص)» به کارگردانی مجیدمجیدی، بزرگترین اتفاق سینمای ایران پس از انقلاب بود. این فیلم که به دوران کودکی پیامبراعظم(ص) میپردازد، ستاره درخشان تاریخ سینمای کشورمان است. البته تولید این أثر، هیچ ربطی به مدیران فرهنگی و مسئولان سینمایی دولتها ندارد و همان طور که سازندگان آن نیز معترف هستند، پشتیبانی رهبر فرزانه انقلاب عامل اصلی ظهور چنین پدیده ای در هنر ایران زمین است.
جهانگیرالماسی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون، نظر قابل تأملی درباره این فیلم دارد. او با اشاره به اینکه برخی از ضعف داستان در فیلم جدید مجیدی انتقاد می کنند گفت: نبود داستان، حسن این فیلم است. از این منظر که به ساحت اندیشه در فیلم وسعت می دهد و نگریستن به فیلم را در یک محدوده، محدود نمیکند. این روش اجازه می دهد مخاطب، در هر سطحی از دانش نسبت به موضوع فیلم، مشارکت داشته باشد. این عالی ترین درجه ارتباطی است که در هنر نو می توان به آن دست یافت. به مجیدمجیدی تبریک میگویم و کار او را تحسین میکنم.
همچنین سعید مستغاثی، منتقد و مستندساز هم درباره فیلم «محمدرسول الله(ص)« گفت: این فیلم از سطح سینمای ایران بالاتر است. چه به لحاظ کارگردانی و چه به لحاظ سایر امور فنی ازجمله فیلمنامه و فیلمبرداری و تدوین و جلوههای ویژه و موسیقی و ...
رئیس اسبق انجمن منتقدان بیان داشت: به نظر من با توجه به حمایتهای مادی معنوی که در پشت کار بوده، این فیلم هیچ ربطی به سینمای ایران ندارد. هرچند که موفقیت این اثر، تنها معطوف به حمایت مادی نبوده بلکه هوشمندی و فکر و اندیشه و توانایی آقای مجیدی در فیلم هویداست.
وی به برخی از نقاط ضعف این فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر طولانی بودن فیلم، به نظر میرسد چند جملهای که به جای صدای پیامبر بیان میشود، و یا تأکید بیش از حد بر نور یا جملاتی که جای امام علی(ع) گفته میشود و ... ازجمله نقاط ضعف کار هستند که البته این نقاط ضعف در برابر ارزش کل کار به چشم نمیآیند.
مشفق کاشانی؛
طلایه دار شعر انقلاب
متأسفانه امسال هم تعدادی از هنرمندان کشورمان از میان ما رفتند. بدون تردید، مهم ترین آن ها، عباس کی منش، یا همان مشفق کاشانی بود؛ شاعری که یکی از ستارههای درخشان آسمان ادبیات معاصر ایران بود کاشانی را به واسطه توجه به مضامین و مایه های جدید در قالب شعر کهن فارسی، شاعری «نوکلاسیک» می دانند. کاشانی ازجمله شاعران فعال در عرصه شعر انقلاب و دفاع مقدس بود. به طوری که در دوران حاکمیت شاه، او شعرهای بسیاری در انتقاد از استثمار مردم توسط سرمایه دارها سروده بود که در روزنامه های آن زمان کاشان چاپ شده بودند.
دکتر اسماعیل آذر کارشناس- مجری برنامههای مشاعره در سیما، در هنگام درگذشت کاشانی، با روزنامه کیهان مصاحبه کرده و گفته بود: مشفق کاشانی پیشقراول و طلایهدار شاعران شعر انقلاب بود.او پرورشدهنده و مربی شعر انقلاب بود. یعنی شعر انقلاب به نمک شعر مشفق کاشانی گاهی ملح شعریت خود را از دست میدهد. من همیشه او را نمک شعر انقلاب میدانستم. زحمات او برای شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سبب شد امروز یک ژانر شعری در ساحت ادبیات فارسی به نام شعر دفاع مقدس و انقلاب داشته باشیم.
عباس براتیپور هم در مصاحبه با روزنامه کیهان بیان کرده بود: استاد مشفق کاشانی، حامی ولایت و انقلاب بود.آن زندهیاد در غزل نئوکلاسیک یکی از نامآوران به شمار میآمدند. داشتن ذهن خلاق، عرضه ترکیبات جدید و به کار بردن واژگان درست، از ویژگیهای او بود.
امیرحسین فردی؛
همچنان می درخشد!
امیرحسین فردی، با اینکه سال قبل از دنیا رفته بود، اما همچنان موثرترین شخصیت در عرصه ادبیات داستانی محسوب می شود. او از سوی بسیاری از نویسنده ها به عنوان پدر ادبیات داستانی انقلاب شناخته می شود. فردی هم در سال های قبل از انقلاب به خاطر راه اندازی حلقه ادبی و هنری مسجد جوادالائمه(ع) و هم در سال های پس از انقلاب اسلامی با حضور در هفته نامه «کیهان بچه ها» و همچنین فعالیت در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موجب پرورش صدها نویسنده و هنرمند برای این سرزمین شد.
آخرین کتاب مرحوم فردی با نام «گرگسالی» روایتی از برخی از واقعیات مهم اما ناگفته دوران حاکمیت شاه در ایران است. این رمان تاریخی، چند روز پس از درگذشت نویسنده اش منتشر شد و در سال جدید نیز به چاپ دوم رسید. «گرگسالی» در چند جشنواره و جایزه ادبی، ازجمله در چهاردهمین جشنواره شهید حبیب غنی پور و دوازدهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین به عنوان أثر برگزیده تقدیر شد. امسال همچنین جشنواره کتاب سال انقلاب، به نام جایزه امیرحسین فردی ملقب شد. همچنین یکی از تالارهای حوزه هنری در تهران به یاد این شخصیت فرهنگی به نام تالار امیرحسین فردی نامگذاری شده است. در شهر مقدس مشهد نیز یک کتابخانه به نام این نویسنده انقلابی مزین شد. همه این دلایل کافی هستند تا مرحوم امیرحسین فردی را ستاره درخشان ادبیات داستانی در سال 93 بنامیم.
صادق کرمیار، نویسنده رمان «نامیرا» درباره این نویسنده می گوید: «من آقای فردی را از نزدیک نمی شناختم، فقط کتاب اخیر او (گرگسالی) را خواندم که رمان خوب و ارزشمندی است. به نظرم از آثار شاخص ادبیات داستانی در حوزه انقلاب محسوب می شود.»
کامران شرف شاهی، نویسنده و شاعر هم در یادداشتی که درباره مرحوم فردی در اختیار ما قرار داده، نوشته است: «فردی عمیقا به انقلاب ایمان داشت. در تمام این سالها انقلابی زیست و نقش خود را به عالیترین شکل ایفا کرد . تا جایی که میتوان گفت او در این زمینه همواره موجب تعجب دوستان می شد.او تمام تلاش و انرژی خود را در مسیری قرار داد که در سال های بعد نتایج پر ثمری داشت. به همین منظور باید کارنامه ادبی او با دقت مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد تا نقش و سهم او در این عرصه بر همگان آشکار گردد. او نویسنده ای بود که از بین مردم جنوب شهر برخاست جایی که کانون انقلاب بود و هیچ گاه به خاستگاه خود پشت نکرد. او تا واپسین نفس در همین محله زندگی کرد و اعتقاد داشت استعدادهای بزرگ در بین مردم کوچه و بازار و شهرستانها وجود دارد و به همین منظور شورای مسجد جواد الائمه(ع) را در محله خود ایجاد کرد . و تلاش کرد آنجارا به یک قطب ادبی بدل کند که این اتفاق کم نظیری بود .و این مدلی برای دیگر نویسندگان انقلابی در شهرستان ها شد.»
شجاعی طباطبایی؛
کاریکاتوریست پیشرو و جهانی ایران
سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مسئول کیهان کاریکاتور یکی از ستون های اصلی تاریخ کاریکاتور ایران محسوب میشود. او با برگزاری دوباره مسابقه کاریکاتور هولوکاست، بار دیگر توجه جهانیان را به خودش جلب کرد. درباره اهمیت این رویداد همین قدر کافی است که باعث شد تا عوامل رژیم اشغالگر قدس در سازمان ملل به دست و پا بیفتند تا جامعه جهانی را مجاب کنند تا این مسابقه در ایران برگزار نشود! البته این جشنواره هنوز در مرحله جمع آوری آثار است و نمایشگاه کاریکاتورهای برگزیده آن سال آینده برگزار خواهد شد.
شجاعی طباطبایی همچنین امسال یک جشنواره کاریکاتور بین المللی دیگر را نیز تأسیس کرد. جشنواره کاریکاتور «داعش» تازه ترین دستاورد او در این عرصه است. تاکنون هنرمندانی از 18 کشور جهان د راین جشنواره شرکت کرده اند. این جشنواره نیز سال آینده به مرحله نمایش خواهد رسید. ضمن اینکه شجاعی طباطبایی از اصلی ترین عناصر برگزاری جایزه بزرگ «مرگ بر آمریکا» و جایزه جهانی قدس بود. از شجاعی طباطبایی همچنین در پنجمین جشنواره فیلم عمار، به عنوان یکی از فعالان پیشکسوت فرهنگ و هنر انقلاب تجلیل شد.
علیرضا ذاکری، کاریکاتوریست و دبیر گروه کاریکاتور خبرگزاری فارس درباره «مسعود شجاعی طباطبایی» گفت: شجاعی طباطبایی از مطرح ترین کاریکاتوریستهای ایران در دنیا است که کاریکاتور ایران را به نام او می شناسند. او از تأثیرگذارترین هنرمندان این عرصه در سال های پس از انقلاب محسوب می شود. درواقع، شجاعی طباطبایی از طلایه دارهای احیای کاریکاتور در ایران است. آثار پرقدرت و جذاب او، بسیاری از کاریکاتوریست های نسل جدید را به این رشته هنری علاقه مند کرد. ازجمله خود من که قبلا نقاشی کار می کردم و با دیدن کاریکاتورهای شجاعی طباطبایی به ظرفیت این قالب آگاه شدم. به همین دلیل هم من و بسیاری دیگر از کاریکاتوریستهای کشور، موقعیت حرفه ای خود را مدیون شجاعی طباطبایی هستیم. او از کاریکاتوریست های پیشرو انقلاب است که با راه اندازی مجله معتبر و تخصصی «کیهان کاریکاتور» به کاریکاتور ایران زندگی بخشید. هنوز هم اغلب افرادی که در این رشته فعالیت می کنند تحت تأثیر همان مجله قرار دارند.
محمدمهدی سیار
و یک رکورد جدید
«محمدمهدی سیار» در سال 93 رکورد کم نظیری را در استقبال از مراسم رونمایی از یک کتاب برجای گذاشت. مراسم رونمایی کتاب «رودخوانی» او در شهرستان فسا با جمعیتی حدود 10 هزار نفر برگزار شد! این کتاب همچنین در عرض شش، هفت ماه به چاپ سوم رسید. اما از دیگر فعالیت های محمدمهدی سیار در سال 93 می توان به خلق چند ترانه مهم اشاره کرد. ازجمله؛ ترانه «می کشیم» درباره حمله رژیم صهیونیستی به غزه که توسط حامد زمانی اجرا شد، ترانه «مرگ بر آمریکای93» که با صدای صادق آهنگران خوانده شد و ترانه سریال «حانیه» که سالار عقیلی آن را خواند. نکته قابل توجه اینکه ترانه «مرگ بر آمریکای93» توسط شیعیان منطقه کشمیر پاکستان نیز بازخوانی شد. این سرود با همان شعر و آهنگ، به زبان اردو برگردانده شد و در دستههای عزاداری ماه محرم در کشمیر، به عنوان ذکر همراه با سینهزنی خوانده میشد. این شاعر همچنین در عرصه نوحه سرایی هم بسیار فعال ظاهر شده و برخی از آثار او توسط «میثم مطیعی» در مجالس اهل بیت(ع) خوانده شده اند. آخرین فعالیت سیار در سال 93 دفاع از رساله دکتری رشته فلسفه در دانشگاه تربیت مدرس است.
علی محمد مودب، شاعر و مدیر موسسه «شهرستان ادب» یادداشتی را درباره سیار نوشته و در اختیار کیهان قرار داده که به این شرح است: «درباره محمدمهدی سیار بارها نوشته ام و باز خواهم نوشت و افتخار دارم که درباره او بنویسم. شاعری با ادب و متین و خلاق و تحصیلکرده، دور از صفات رذیله و پر از فضیلت ها، خدا نگهدارش باد! شعر و شخصیت محمد مهدی سیار با هم گره خورده اند و او زندگی را می نویسد و بی هیچ غرض و مرضی از زندگی می نویسد، و از برچسب ها و حرف های بیخود نمی ترسد. زیبایی شناسی ایمان و کفر برای سیار مهم است و نه حرف فلان سایت و روزنامه و یا پچ پچ های تاریک در فیسبوک و صدای آمریکا. اگر در جلسه شعری، سیار حضور داشته باشد، دقیق ترین نقدها و موشکافانه ترین جزییات شعرها را او خواهد گفت و همین ویژگی باعث شده در شعر خودش به دشواری بتوان نکته ای گرفت. انس با قرآن و مطالعات غنی مذهبی شعر او را از لحاظ محتوا تشخص خاصی داده است. در برخی غزل های «رودخوانی» این انس او با قرآن تجلی شگفتی یافته است. به نحوی که مثلا خط های اصلی محتوای یک سوره را با ظرافت و طراوتی عجیب در غزل آورده است. پیشنهاد می کنم کسانی که اهل شعر هستند با این اشاره به سراغ غزل های کتاب خواندنی و پر طراوت رودخوانی- از انتشارات شهرستان ادب- مثل «سختی کشیده ایم، یتیمی چشیده ایم» بروند و خودشان کشف کنند و بهره ببرند.ترانه های سیار نیاز به تعریف ندارد و اقبال عام یافته اند و زمزمه کودکان سه ساله و جوانان و پیران شده اند،اگر اهلش هستید در سایت آپارات «گزینه های روی میز» و «مرگ بر آمریکا» را جستجو کنید، این ترانه ها در این سالها حرف های جریان مقاومت را زده اند و به تعبیر برخی نامداران سیاسی، علم های مقاومت را دوباره افراشته اند، جدا از ارزش سیاسی اجتماعی این ترانه ها به نظر من به ویژه کار «گزینه های روی میز» یک شاهکار در روایت عصر امام خمینی(ره) است که باید بسیار آن را جدی گرفت و از این دست آثار باید باز تولید شوند تا بتوانیم عصر امام را برای جوانان و کودکان امروز روایت کنیم. دلش روز به روز از نور ایمان روشن تر باد و شعرش از برکت قرآن و عقلی که به حق جویی و حق گویی هر روز درخشان تر!»
درخشش افق
و گروه تلویزیونی سپاه
در عرصه تلویزیون نیز می توان شبکه «افق» و گروه تلویزیونی سپاه را پدیده های سال 93 دانست.
راه اندازی شبکه «افق» اتفاق غافلگیر کننده تلویزیون در سال 93 بود. شبکه ای با برنامه ها، محتوا و کیفیت متفاوتی که با چند ساعت برنامه محدود، اما به خاطر استفاده از زبان و پیامی که دیدن آن برای بسیاری از مردم تازگی دارد، جایگاه قابل توجهی نزد مردم یافته است.
افق، تنها شبکه صداوسیماست که آگهی تجاری پخش نمی کند. در این شبکه، برنامههای خنثی جایی برای خودنمایی ندارند. حتی برنامه های سرگرم کننده مثل سریالها و آیتم های طنزآمیز نیز برای یک هدف مشخص پخش می شوند؛ جلا دادن به هویت اسلامی و ایرانی و اعتلای انقلاب در سطح جامعه.اما ویژگی مهم دیگری که به شبکه «افق» شخصیتی متفاوت و متمایز از سایر شبکه های صداوسیما بخشیده، ساختارمندی و کیفیت خوب برنامه های این شبکه است.
به جای نظر کارشناسان، ترجیح دادم تا دیدگاه کارگردان مطرح سینمای کشورمان یعنی ابراهیم حاتمی کیا را درباره شبکه افق بازگو کنم. حاتمی کیا در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر درباره شبکه تازه تأسیس تلویزیون گفت: «جای شبکهای مانند افق در صدا و سیما خالی بود. البته آغازی سخت هم در انتظار این شبکه است زیرا افق با دیگر شبکهها تفاوتهای زیادی دارد و باید حرفهای جدیدی برای گفتن داشته باشد، احساس شخصی من این است که «افق» یک روایت فتح دیگر است.»
البته در کنار شبکه افق، می توان به گروه تلویزیونی سپاه هم به عنوان پدیده ای در سال 93 اشاره کرد. ابداع شیوه دیجیتال آنامورفیک برای اولین بار در ایران (با ساخت فیلم مستند «تولد یک پروانه» به کارگردانی داوود مرادیان، ضبط تصاویر حیرت انگیز و شجاعانه از لحظات خطرآمیز رزمایش محمدرسول الله(ص) و مبنا قرار گرفتن تصاویر مستند «تقابل»(که توسط همین گروه ساخته شده) برای ساخت مستند «رو در رو با شیطان» از دستاوردهای مهم و کم نظیر این گروه جوان در سالی که پشت سر گذاشتیم بود.
حسین پرتوی؛ عکاس ماندگار لحظات جاودان
از دیگر هنرمندانی که امسال از دنیا رفتند، عبدالحسین پرتوی بود. او اردیبهشت امسال و از پس چند سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری دیار فانی را ترک گفت، اما مرگ او باعث شد تا بار دیگر همه توجهات به یک أثر هنری تاریخی و تاریخ ساز جلب شود. پرتوی همان عکاسی است که عکس مشهور دیدار همافران ارتش با امام خمینی(ره) را در حافظه تاریخ ثبت کرده است. این عکس، در روزنامه کیهان چاپ شده بود و تأثیر کم نظیری بر فرایند سرنگونی حکومت شاهشنشاهی داشت.
حسین پرتوی متولد سال 1321 تبریز بود و کودکی خود را در جنوب تهران در خانوادهای که پدری کفاش آن را اداره میکرد گذراند. پرتوی بعد از پایان دوره سیکل دبیرستان، تحصیل را رها کرد و برای کار به روزنامه کیهان رفت. ابتدا در انبار روزنامه، بعد در آرشیو آن و سپس در لابراتوار آن مشغول به کار شد. وی كار عكاسي را از دوران جوانی در روزنامه كيهان آغاز كرد.
پرتوي از خبرنگاران و عكاسان پيشكسوت و صاحبنام كشورمان بود كه سالها دبيري سرويس عكس روزنامه كيهان را برعهده داشت. اما نقطه عطف فعالیت این هنرمند ثبت لحظه بیعت همافران در مدرسه علوي در تاریخ 19دي سال 57 بود. انتشار این عکس در روزنامه کیهان مسیر انقلاب را هموارتر و بسیاری از توطئههای دشمنان کشورمان را در ضربه زدن به قیام اسلامی ملت ایران خنثی کرد. از دیگر عکسهای به یادگار مانده این عکاس متعهد و انقلابی از دوران انقلاب اسلامی میتوان به بسته شدن فرودگاه به منظور جلوگیری از ورود امام خمینی(ره) از پاریس در دوره بختیار و اعدام سران رژیم طاغوت در دبیرستان علوی اشاره کرد.
پرتوی در یکی از مصاحبههایش درباره حضور در وقایع انقلاب اسلامی به عنوان یک خبرنگار عکاس گفته بود: «یک روزنامهنگار واقعی هیچوقت به خطر فکر نمیکند و همیشه دنبال اعتقادش است. ما میگفتیم روزنامه مال مردم است. مال گروه و طبقه خاصی نیست. وجدان یک روزنامهنگار اصیل به او میگوید که تو مال اجتماع هستی و هرکاری که میکنی و هر قدمی که برمیداری برای مردم است.»
حامد زمانی؛ صدای زمانه
فعالیت پرانرژی، با طراوت و خلاقانه «حامد زمانی» و از همه مهم تر، مماس بودن آثار او با رخدادهای روز جامعه، باعث شده اند تا او را موثرترین چهره سال 93 در عرصه موسیقی معرفی کنیم.
خلق ترانه های «هم آواز طوفان» درباره شکست آمریکا در طبس، «ثریا» و «جنگ اقتصادی« با موضوع اقتصاد مقاومتی، «گله از گرگ» با مضمون مذاکرات هسته ای، «مدافعان حرم» علیه داعش، «9دی» ، «مرگ = آمریکا» و ... ازجمله آثار مهم حامد زمانی در سالی که پشت سر گذاشتیم بود. این خواننده جوان همچنین تلاش تازه ای را برای تربیت خواننده های متعهد آغاز کرده است که بخشی از این تلاش در آلبوم «بیسیم چی» با حضور جمعی از خواننده های نسل جدید تجلی یافت.
با علی فردوسی، شاعر و ترانه سرا که برخی از ترانه های او نظیر «هم آواز طوفان»، «نحن الصامدون»، «مدافعان حرم» و «ثریا»با صدای حامد زمانی اجرا شده اند درباره این خواننده گفت وگو کردم. او درباره آشنایی خود با زمانی گفت: نحستين بار من در جشنواره اي كه توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب برگزار شده بود برگزيده شده بودم. شعر برگزيده من از طريق آن دوستان به دست آقاي زماني رسيده بود و ايشان از آن شعر خوششان آمده بود و بدين ترتيب نخستين همكاري من با آقاي زماني شكل گرفت كه ماحصل آن قطعه «هم آواز توفان» شد.
فردوسی درباره نحوه همکاری خود با زمانی در خلق ترانه ها هم اظهار داشت: معمولا آقاي زماني موضوعات خاصي را كه مد نظرشان است با من مطرح مي كنند و پس از همفكري درباره موضوع و المان هاي مورد نياز، قطعه كار توسط من سروده مي شود و باقي زحمات را آقاي زماني مي كشند.
او همچنین نظرش را درباره سلوک هنری حامد زمانی این گونه بیان کرد: حامد زماني هنرمندی خط شكن است. خط شكن و پيشتاز بودن، دل و جرات مي خواهد. آقاي زماني موقعي وارد عرصه موسيقي ارزشي شد كه كمتر كسي تمايل به ورود به اين عرصه داشت. او با شجاعت و قدرت پا به اين عرصه گذاشت و الحق چنان خوب كار كرد كه باعث ايجاد انگيزه در بسياري از هنرمندان شد. نوآوري، صراحت بيان، خستگي ناپذيري و در يك كلام، روحيه جهادي، شاخصه هاي بارز حامد زماني هستند.
فردوسی افزود: خدا را شكر كارهاي آقاي زماني با استقبال گسترده اي روبرو هستند، شايد تنها پيشنهاد بنده اين باشد كه از دوستان مختلفي در آهنگسازي كارهايشان استفاده كنند تا كارها به تكرار نيفتند. هرچند با بررسي آثار جديد آقاي زماني ميبينيم كه اين اتفاق به خوبي افتاده است و ايشان فضاهاي موسيقايي جديدي را تجربه كرده اند.
«شاهزاده روم»؛ پدیده انیمیشن
هادی محمدیان به خاطر کارگردانی انیمیشن «شاهزاده روم» به عنوان پدیده عرصه هنرهای دیجیتال معرفی می شود. «شاهزاده روم» أثری در قالب پویانمایی یا در لفظ عامیانه، کارتون است که به زندگی مادر بزرگوار امام زمان(عج) می پردازد. با وجودی که طبق مقررات، آثار انیمیشن امکان حضور در بخش اصلی جشنواره فجر را ندارند، اما کیفیت «شاهزاده روم» در سطحی بالاتر از انیمیشنهای ایرانی بود و این موضوع، برگزارکنندههای جشنواره فجر را مجاب کرد که این اثر را در بخش خارج از مسابقه جشنواره بپذیرند.
هادی محمدیان، نویسنده و کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» در گفت وگو با صفحه تصویرروز کیهان درباره هدفش از خلق این أثر می گوید: قصه فیلم، به خودی خود قابلیت دراماتیک بالایی دارد، خود من از دوران کودکی به این ماجرا علاقهمند شده بودم و یکی از آرزوهایم این بود که درباره آن یک فیلم بسازم. ضمن اینکه ما قصد داشتیم با پرداختن به این موضوع پاسخی به مسائل روز جهان و اتفاقات تلخی که با هدف تفرقه میان پیروان ادیان در حال رخ دادن است بدهیم. چون «شاهزاده روم» قصه مشترک ادیان اسلام و مسیحیت است و احساس کردیم که پرداختن به این موضوع میتواند بین این دو دین، همزیستی و دوستی بیشتری برقرار کند. همانطور که میدانید، مادر حضرت امام زمان(عج) نوه قیصر روم بوده و ابتدا مسیحی بودند.
بهزادپور؛
راهی جدید در نمایش ایرانی
بهزاد بهزادپور در شرایطی که تئاتر در کشور ما گرفتار انواع و اقسام بحران هاست، نمایشی ممتاز و متمایز از همه آنچه «تئاتر» ایران خوانده می شود روی صحنه برد بهزاد بهزادپور که در سال های گذشته با اثر «شب آفتابی» گونهای جدید از نمایش را به منصه ظهور رسانده بود، این بار با «شبی در کهکشان ها» چشم همه را به خودش خیره کرد. اجرای این نمایش از 25 تیر در بوستان ولایت تهران آغاز شد و پس از یک ماه با ثبت یک رکورد جدید در جذب مخاطب به کار خودش پایان داد. این نمایش در 32 اجرا بیش از 100 هزار تماشاگر داشت که تاکنون هیچ نمایشی این همه تماشاگر نداشته است.
ابراهیم حاتمی کیا در همان زمان و پس از تماشای نمایش «شبی در کهکشانها»در مصاحبه ای گفته بود: «جای این سبک نمایش در کشور ما خیلی خالی است و سردمدار آن بهزادپور است. شاید بتوانم بگویم یک فاصله بسیار بزرگ بین این اثر و احوالش با آنچه در تئاتر و هنرهای نمایشی میگذرد، وجود دارد.بهزاد از قبلترها هم همینطور بود و انگار جزو نسل دایناسورهاست که هنوز هم چنین دغدغههایی دارد و ارتباطش با این جنس مردم برقرار است. مردمی که برای کارش مینشینند، زانو میزنند و آن را میبینند. وقتی این کار حال مرا که کوچکترینِ مردم هستم عوض و خوب میکند، مطمئنم مردم هم بعد از دیدن نمایش حال خوشی دارند.»