kayhan.ir

کد خبر: ۴۰۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
با امضای وضعیت اضطرار ملی

اوباما تحریم‌های ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

رئیس جمهور آمریکا با امضای وضعیت اضطرار ملی، تحریم‌های ایران را یک سال دیگر تمدید کرد.


«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای به «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه بحران در روابط تهران و واشنگتن «هنوز حل نشده است» وضعیت اضطرار ملی آمریکا در ارتباط با ایران را بار دیگر تمدید کرد.
اوباما در این نامه به پایبندی ایران به تعهداتش در توافق موقت ژنو اذعان کرده است. رئیس جمهور آمریکا یادآور شده است: «این اولین بار در طول یک دهه است که ایران موافقت کرده که اقدامات معینی انجام دهد که پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور را متوقف می‌کنند و بخش‌های کلیدی آن را به عقب برمی‌گردانند.»
رئیس جمهور آمریکا به رغم این ادامه می‌دهد: «با این وجود، برخی از اقدامات و سیاست‌های دولت ایران با اهداف ایالات متحده در منطقه مغایرت دارند و تهدیدی غیرعادی و غیرمعمول برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کنند.»
به گزارش فارس، رئیس جمهور آمریکا در پایان تاکید کرده است: به این دلایل من تصمیم گرفته‌ام که وضعیت اضطرار ملی اعلام شده ادامه یابد و تحریم‌های وضع شده علیه ایران برای مقابله با این تهدیدات کماکان اجرا شوند. مطابق با بند ۲۰۲ قانون وضعیت‌های ملی، من به مدت یک سال دیگر وضعیت فوق‌العاده نسبت به ایران را تمدید می‌کنم.
وضعیت رسمی روابط تهران و واشنگتن از 15 مارس سال 1995 در حالت اضطراری است. در آن هنگام، «بیل کلینتون»، با صدور فرمان اجرایی 12957، متعاقب تصویب قانونی موسوم به «قانون اختیارات اقتصادی اضطراری بین‌المللی» روابط ایران و آمریکا را در شرایط اضطرار اعلام کرد.
  از لحاظ فنی، دو فرمان اجرایی (حکم ریاست جمهوری) در آمریکا، وضعیت رابطه با ایران را در حالت اضطراری اعلام کرده‌اند: «فرمان 12957» و «فرمان 12170»؛ حکم دوم را «جیمی کارتر»، یکی دیگر از روسای جمهور آمریکا صادر کرده است.
این دو حکم ریاست جمهوری روی هم رفته دارایی‌های ایران در آمریکا را مصادره و انجام برخی مبادلات مالی در بخش محصولات نفت ایران را ممنوع اعلام کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، باراک اوباما در مصاحبه‌ای با شبکه «وایس‌نیوز» گفت: از نامه ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی «شرمسار» شده است.
وی در این مصاحبه همچنین گفت: «برای آنها احساس شرمساری می‌کنم. آنهایی که نامه را به آیت‌اللهی که ادعا می‌کنند دشمن ابدی ما است، ارسال می‌کنند و بحث اصلی آنها در نامه این است که با رئیس‌جمهور ما توافق نکنید زیرا نمی‌توانید اعتماد داشته باشید که وی به توافق عمل کند.»
وی در ادامه افزود که ارسال چنین نامه‌ای تقریبا بی‌سابقه است.
 غنی‌سازی در ایران نیازمند قطعنامه
شورای امنیت!
ساعاتی پس از آنکه خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که بحث در مورد تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم‌های ایران آغاز شده، سفیر فرانسه در واشنگتن جزئیات مهمی از قطعنامه احتمالی را افشا کرد.
«ژرارد آرو» که اظهارنظرهای متعددی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵+۱  داشته، در واکنش به گزارش رویترز  گفت: بحث در مورد قطعنامه بعد از توافق هسته‌ای با تهران، چیز تازه‌ای نیست و از زمانی که مسئله لغو تحریم‌ها مطرح شده، این موضوع نیز در دستور کار بوده است.
این دیپلمات ارشد فرانسوی در ادامه در مورد جزئیات این قطعنامه احتمالی نوشت: «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید تحریم‌های سازمان ملل را برداشته و مجوز مقداری غنی‌سازی را همراه با تضمین‌های لازم، صادر کند! همچنین توافق را تایید کند.»
آرو افزود: «هر توافقی، به معنی لغو مرحله به مرحله، قابل بازگشت و مشروط تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد بود.»
وی در این مورد در توئیتر نوشت: «اگر توافق شود، دیگر قطعنامه شورای امنیت سازمان یک گزینه نیست، بلکه یک الزام است. هیچ بحثی هم در این مورد وجود ندارد، این مسئله غیرقابل اجتناب است.»
وی در توئیت دیگری نوشت: «در 5 مورد از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، غنی‌سازی ممنوع شده است. اگر قرار شده اجازه این کار داده شود،‌ باید از طریق همین ابزار (قطعنامه) و نه فقط با توافق، صورت گیرد.»
گفتنی است خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شده بود که بحث در مورد تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم‌های ایران، آغاز شده است. با این حال خبرگزاری تاس روسیه نوشت هنوز بحثی در این مورد در نیویورک صورت نگرفته و تنها در صورت حصول توافق هسته‌ای، بحث در این مورد آغاز می‌شود.
 توافق هسته‌ای غیرالزام‌آور
 و بازگشت تحریم‌ها
 در همین حال، «جنیفر ساکی»  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری گفت: آمریکا و متحدان این کشور به دنبال دستیابی به توافق هسته‌ای غیرالزام‌آور با ایران هستند تا وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تخطی این کشور از توافقنامه آسان‌تر شود.
«ساکی» افزود: ماهیت غیرالزام‌آور توافقنامه انعطاف‌پذیری لازم را به ما برای بازگرداندن تحریم‌ها می‌دهد.
همچنین «لیندسی گراهام»  نماینده مجلس سنای آمریکا پس از انتشار خبری که مدعی است گروه ۵+۱ در حال رایزنی مخفیانه برای رفع یکی از قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران است، در این باره هشدار داد.
 گراهام به شبکه خبری «فاکس‌نیوز» گفت: در صورتی که شورای امنیت برای رفع تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران در کنگره تلاش بکند، باید با کمک‌های مالی آمریکا خداحافظی کند.
وی در ادامه گفت: اجازه‌ نمی‌دهیم سازمان ملل تحریم‌های کنگره را بردارد.
نمایندگان کنگره آمریکا می‌گویند توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه۵+۱ «معاهده» (Treaty) است، نه توافقنامه اجرایی (Executive Agreement) و بر همین اساس باید در کنگره آمریکا تصویب شود.
«لیندسی گراهام» یکی از 47 سناتور امضاکننده نامه سرگشاده‌ای است که خطاب به مقامات ایران نوشته شده و هشدار می‌دهد هر توافق احتمالی بین ایران و گروه ۵+۱ تنها تا پایان ریاست‌جمهوری اوباما معتبر خواهد بود.
در همین حال، «جان مک‌کین»  رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا در جلسه استماع سنا مدعی شد: آمریکا باید قابلیت هسته‌ای ایران را از بین ببرد نه اینکه آن را به تأخیر بیندازد.