kayhan.ir

کد خبر: ۳۸۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۶
کارشناسان فرهنگی در گفت وگو با کیهان:

فیلم محمد رسول الله(ص) تصویری ماندگار و ارزشمند از پیامبر اعظم(ص) است

کارشناسان فرهنگی به ستایش از فیلم محمد رسول الله(ص) پرداختند.

سرویس ادب و هنر-

فیلم «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی پس از پنج سال تولید، رونمایی شد. به همین مناسبت، نظر محسن مومنی‌شریف و سعید مستغاثی به عنوان دو فعال فرهنگی و رسانه‌ای را درباره این فیلم جویا شدیم.
نشانه بلوغ سینمای ایران
محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری در گفت وگو با خبرنگار کیهان گفت: ساخته شدن فیلم «محمدرسول الله» را به سینمای ایران تبریک عرض می‌کنم. به نظر من این فیلم نشان‌دهنده بلوغ، قدرت و توانایی سینمای ایران است. فیلمی با استانداردهای جهانی که رتبه سینمای ایران در جهان را بالاتر می‌برد.
وی ادامه داد: این فیلم با وجود عظمت تکنیکی بالا اما فیلم بسیار لطیفی است و کارگردان این توفیق را داشته که این عناصر را با هم همراه کند. ما در این فیلم با جلوه‌های لطیف و شاعرانه در کنار صحنه‌های باشکوه مواجه هستیم و این امر به شناخت شخصیت پیامبر اکرم(ص) کمک بسیاری کرده و از سوی دیگر اثر را پر کشش کرده است. ما بیش از سه ساعت فیلمی را نگاه می‌کنیم که اصلا از دیدنش احساس خستگی نمی‌کنیم و همچنان آماده هستیم که باز هم ببینم.
این نویسنده همچنین اظهار داشت: در این فیلم همه هنرها دست به دست هم دادند که اثر جذابی به مخاطب ارائه شود و در مرتبه نخست این مدیریت و قدرت کارگردان و فیلمنامه خوبی است که تهیه شده، ضمن اینکه در کنار همه اینها مشخص است انگیزه‌های زیادی در همه عوامل فیلم به ویژه در سازنده موسیقی و فیلم‌بردار وجود دارد که باعث شده  هرکدام از صحنه‌ها خودشان تابلویی هنرمندانه باشند. همه اینها کمک می‌کند که ما در واقع با اثری روبه رو شویم که اگرچه در قصه ممکن است تکراری باشد اما گمان نکنیم که مشغول دیدن یک موضوع تکراری هستیم و این موضوع مهمی است.
مومنی افزود: این فیلم متعلق به امروز است که با نگاهی تازه توسط یک کارگردان مسلمان ایرانی به مخاطب ارائه شده است و با فیلم ساخته شده توسط مصطفی عقاد درباره پیامبر اسلام تفاوت‌هایی دارد. علاوه بر لطافت‌هایی در این فیلم وجود دارد، روایت فیلم هم در مقایسه با آن فیلم کاملا متفاوت است.
فیلم محمد(ص) بالاتر از سطح سینمای ایران است
سعید مستغاثی، رئیس اسبق انجمن منتقدان نیز گفت: فیلم «محمد رسول الله(ص)» از سطح سینمای ایران بالاتر است. چه به لحاظ کارگردانی و چه به لحاظ سایر امور فنی ازجمله فیلمنامه و فیلم‌برداری و تدوین و جلوه‌های ویژه و موسیقی و ...
این منتقد و مستندساز در گفت وگو با خبرنگار کیهان بیان داشت: به نظر من با توجه به حمایت‌های مادی معنوی که در پشت کار بوده، این فیلم هیچ ربطی به سینمای ایران ندارد. هرچند که موفقیت این اثر، تنها معطوف به حمایت مادی نبوده بلکه هوشمندی و فکر و اندیشه و توانایی آقای مجیدی در فیلم هویداست.
وی افزود: البته به نظر می‌رسد که مخاطب اصلی فیلم، جامعه جهانی است. از این جهت که بر وجوه رحمت للعالمین بودن پیامبر اسلام بیشتر تمرکز یافته است.
کارگردان مجموعه «راز آرماگدون» همچنین به مقایسه فیلم محمدرسول الله(ص) ساخته مجیدی با فیلم «الرساله» مصطفی عقاد پرداخت و گفت: برخلاف فیلم مصطفی عقاد که بیشتر به مبارزات سخت و ازجمله جنگ‌های پیامبر پرداخته شده بود، این فیلم وجوه دیگری از زندگی و شخصیت حضرت را به نمایش در آورده بود.
مستغاثی ادامه داد: فیلم محمد(ص) به اعتقاد ما درباره اینکه پیامبران نور واحدی بودند که از ازل در کالبدهای مختلفی ظهور می‌یافتند را به خوبی به تصویر کشیده است. یعنی در صحنه‌ای که پیامبر اسلام متولد می‌شود و بت‌ها فرو می‌ریزند، جلوه‌ای از ابراهیم را می‌بینیم. در صحنه‌ای که در کنار دریا رخ می‌دهد، فضای فیلم یادآور حضرت موسی است و بخشی از فیلم که پیامبر، حلیمه در حال موت را احیا می‌کند یادآور عیسی است. درواقع آقای مجیدی با یک زبان هنرمندانه همان طور که نص صریح قرآن است، خاتمیت پیامبر را در کادر دوربین خود قرار داده است.
وی به برخی از نقاط ضعف این فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: علاوه بر طولانی بودن فیلم، به نظر می‌رسد چند جمله‌ای که به جای صدای پیامبر بیان می‌شود، و یا تأکید بیش از حد بر نور یا جملاتی که جای امام علی(ع) گفته می‌شود و ... ازجمله نقاط ضعف کار هستند که البته این نقاط ضعف در برابر ارزش کل کار به چشم نمی‌آیند.
مستغاثی در پایان گفت: باید ساخت دومین فیلم تاریخ سینما درباره حضرت محمد(ص) در مقابل حدود 300 فیلم درباره مسیح یا تقریبا 150 فیلم درباره موسی را تبریک گفت. ان شاءالله که ساخت فیلم‌هایی درباره پیامبر اسلام تداوم بیابد.