kayhan.ir

کد خبر: ۳۷۵۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
آیت‌الله سیداحمد خاتمی:

اصلاح‌طلبان در خبرگان آینده اقلیت نیز نخواهند بود

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: اصلاح‌طلبان در حالی مجلس خبرگان را تضعیف می‌کنند که خیز گرفته‌اند خبرگان را بگیرند، بنده به شما اطمینان می‌دهم، بدانند مجلس خبرگان ولایی بوده ولایی می‌ماند و خواهد ماند.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی در مصاحبه با فارس گفت: در قانون اساسی مسئله نظارت بر رهبری وجود ندارد و اصل سخن مراقبت از استمرار و داشتن شرایط رهبری است. اگر چنین بود قطعا باید آئین‌نامه نظارت بر رهبر در قانون اساسی می‌آمد خبرگان باید وارد می‌شدند. اگر قرار  بر نظارت بر  رهبری باشد باید بر قوای سه گانه نظارت شود، در حالی که هر قوه‌ای برای نظارت بر خود راهکاری دارد و معلوم می‌شود قانون‌گذار توجه به مسئله نظارت درمورد خبرگان نداشته است. سخن این است در صورت پذیرش نظارت اختصاصی به نهاد‌های زیرمجموعه دفتر خلاصه نمی‌شود چون کل سه قوه زیر نظر ولی‌فقیه است. البته مقام معظم رهبری همین کلمه نظارت را بزرگوارانه فرمودند.
وی درباره حمله برخی گروه‌ها به مجلس خبرگان نیز گفت: به نظرم اگر مجلس خبرگان رهبری از فتنه حمایت کرده بود برخی از آقایان اینطور موضع نمی‌گرفتند. خبرگان را هتک می‌کنند چون در مقابل فتنه‌گران ایستاد و به وظیفه خود که تقویت رهبری است عمل کرد.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: جالب است اینها در حالی مجلس خبرگان را تضعیف کنند که خیز گرفته‌اند خبرگان را بگیرند! بنده به شما اطمینان می‌دهم بدانند مجلس خبرگان ولایی بوده ولایی می‌ماند و خواهد ماند و البته خودشان هم معترف هستند نمی‌توانند اکثریت خبرگان را بگیرند. می‌گویند اقلیت قدرتمند باید داشته باشند. به آنها من می‌گویم به اقلیت ولایت‌ستیز در خبرگان هم نخواهند رسید. وی همچنین اظهار داشت: البته خبرگان رهبری معنویت خودش را دارد. بر این باور هستیم که باید قداست خبرگان را حفظ کرد و خود این اعضا باید این قداست را حفظ کنند. البته حفظ قداست به این نیست که موضع نداشته باشند. امام فرمود مجلس خبرگان تقویت رهبری است. بنابراین مجلس خبرگان باید موضع داشته باشد و این موضع باید تقویت رهبری باشد اما نباید این مجلس در دایره تنگ جریان‌ها و احزاب قرار بگیرد و البته قرار هم نگرفته و این مجلس به مجموع در مشت هیچ جریان و حزبی نیست.