مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران:
بستههای تشویقی جدید نوسازی در راه است
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: بستههای تشویقی جدید نوسازی بافت فرسوده در راه است که در آن مشوقهایی همچون تحقیقات عوارض، تراکم تشویقی، پارکینگ، یارانه سود بانکی شهرداری و دولت وجود دارد.
به گزارش تسنیم، جلسه شورای هماهنگی دبیران ستاد احیا، نوسازی و بهسازی مناطق با حضور علیرضا نادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شهرداران برخی مناطق، معاون شهرسازی و معماری مناطق 22گانه و جمعی از معاونان و مدیران سازمان نوسازی برگزار شد.
علیرضا نادری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این جلسه با اشاره به بحران وقوع زلزله در پایتخت، تصریح کرد: چنانچه در شهر تهران زلزلهای بیاید بالغ بر یک میلیون نفر فوت خواهند کرد. بنابراین نوسازی بافت فرسوده مبحثی است که ورود به آن همت ملی میخواهد.
معاون شهرسازی و نوسازی شهرداری تهران اظهار داشت: نوسازی بافت فرسوده در دنیا با دو رویکرد مداخله مستقیم و مداخله غیرمستقیم انجام میشود و در رویکرد مداخله مستقیم، سرمایهگذاران با حمایتهای دولت اقدام به نوسازی میکنند.وی در ادامه عنوان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران توانست در رویکرد مداخله غیرمستقیم و نوسازی مردمی موفقیتهایی کسب کند.
نادری با اشاره به گزارشات ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی، بر ضرورت هدفمندی بستههای جدید تشویقی و تسهیلات نوسازی و جمعبندی دیدگاههای شهرداران مناطق در این خصوص تاکید کرد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی جامع در خصوص اقدامات و سیاستهای این سازمان، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به نوسازی بافتهای فرسوده نگاهی اجتماعی داشته باشیم ناگزیر هستیم به نظام دانهبندی در بافت فرسوده توجه ویژه کنیم.
فتحاللهی با بیان اینکه حد نصاب ریزدانگی در سند طرح جامع و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری 200 متر مربع است، خاطرنشان کرد: در شهر تهران هماکنون 929 هزار و 626 پلاک وجود دارد که از این تعداد 68 درصد، مساحت کمتر از 200 متر مربع دارند و 14 درصد وسعت قطعات شهر را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: در بافت فرسوده شهر تهران حدود 205 هزار پلاک وجود دارد که 187 هزار از این پلاکها زیر 200 متر مربع هستند؛ به بیانی دیگر حدود 91/5 درصد از قطعات داخل بافت که 68/3 درصد مساحت را به خود اختصاص دادهاند زیر خط استاندارد سند طرح جامع است و ضرورت دارد توجه ویژهای برای نوسازی این پلاکها معطوف شود.
وی اظهار داشت: میانگین تعداد پلاکهای تجمیعی از 2 در سال 1387 به 2076 در سال 1392 و سهم پروانههای تجمیعی در کل پروانههای صادره از 1 درصد به 37 درصد رسیده است.مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین با ارائه آمار دقیق از میزان استفاده پلاکهای ریزدانه زیر 200 متر و مقایسه آن با پلاکهای بین 200 تا 500 متر مربع، خاطرنشان کرد: بر مبنای سیاستهای تشویقی که تاکنون اعمال شده است، قطعات ریزدانه سهم کمتری را در استفاده از تسهیلات تشویقی برای نوسازی به خود اختصاص دادهاند.
وی در ادامه افزود: با عنایت به مصوبات اخیر شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین وضعیت موجود دانهبندی قطعات و شبکه معابر در بافت فرسوده، عملا صدور پروانه در این بافتها با مشکل مواجه خواهد شد، از این رو ضوابط ویژه بافت با رویکرد تسهیل و تشویق نوسازی بافت فرسوده و هدفمندی توزیع مشوقها در دستور کار سازمان قرار گرفت و جلسات متعددی با شهرداران مناطق و سایر متولیان درباره تدوین بستههای تشویقی جدید برگزار شد.
فتحاللهی در ادامه این جلسه در خصوص سیاستهای انقباضی و انبساطی تدوین شده در بستههای تشویقی جدید پیشنهادی و مشوقهایی همچون تخفیفات عوارض، تراکم تشویقی، پارکینگ، یارانه سود بانکی شهرداری و دولت، پرداخت هزینه تشکیل پرونده، پرداخت کمک هزینه احداث نما و عوارض سالانه نوسازی توضیح داد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در خاتمه ابراز امیدواری کرد با همکاری شهرداران مناطق، حمایتهای شورای اسلامی شهر تهران و همچنین استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود در راستای امکان بهرهمندی هر چه بیشتر قطعات ریزدانه از سیاستها و مشوقهای نوسازی و حرکت به سمت تجمیع و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان گام برداشت.