کد خبر: ۳۱۱۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۴ - ۲۱:۱۷

زیان و عدم‌النفع 20 میلیون دلاری کشور با تعلل سازمان هواپیمایی در صدور مجوز ایرباس‌ها

 
 
دو فروند ایرباس 330 در اواخر دولت قبل خریداری شده بود اما با تصمیم نادرست وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی، ۲۰ میلیون دلار برای کشور هزینه و‌ عدم‌النفع ایجاد شد. 
به گزارش رسانه‌ها، به تازگی موضوع خرید گران دو فروند هواپیمای ایرباس 330 توسط دولت قبل در برخی رسانه‌ها مطرح شده است. هواپیماهایی که اخیراً به کار گرفته شد.
موضوع تهاتر نفت پیش از این و در دولت سیزدهم، راهی کارگشا برای مقابله با تحریم‌ها بود که در برخی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی و برخی معاونت‌ها اجرا شد و به نتیجه رسید. اما حالا برخی رسانه‌ها احتمالاً با هدف انحراف افکار عمومی از مطالبه رفتار عدالت‌طلبانه رئیس‌جمهور با معاون پارلمانی، درباره وزیر راه و شهرسازی، ادعا کرده‌اند که «خرید هواپیمای 30 میلیون دلاری با قیمت 116 میلیون دلار» رخ داده است.
  ایرباس نو چند؟
البته یکشنبه شب بود که یک مقام ارشد سازمان هواپیمایی در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر، ادعای گران‌فروشی را نادرست و فاقد مستندات دانست و گفت: «بهای منتشرشده در برخی گزارش‌ها مبنی بر پرداخت ۱۱۶ میلیون دلار برای خرید هر فروند هواپیمای ایرباس A۳۳۰ از سوی ایران، صحت نداشته و از اساس کذب است.»
به گفته وی فرآیند خرید این دو فروند هواپیما با نظارت دقیق کارشناسی انجام شده است. این دو هواپیما به همراه چهار دستگاه موتور اضافه، با تأیید کارشناسان شرکت هما، سازمان هواپیمایی کشوری و اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری خریداری شده‌ است. با توجه به سال ساخت و مشخصات فنی این دو فروند ایرباس A۳۳۰، قیمت آنها مشخص، قابل محاسبه و شفاف است و هرگونه ادعای خلاف آن فاقد پشتوانه کارشناسی است.
ادعای اینکه قیمت ایرباس‌های 330 خریداری شده حدود 
30 میلیون دلار است اما دولت قبل برای هر کدام از آنها 
110 میلیون دلار پرداخت کرده است، در حالی از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت چهاردهم مطرح می‌شود که یک بررسی ساده در سایت کمپانی ایرباس نشان می‌دهد قیمت یک فروند ایرباس 330 نزدیک به 264 میلیون دلار است. به گفته متخصصان صنعت، با احتساب یک‌دهه کارکرد ایرباس‌های ۳۳۰ اخیر، نهایت ۵۰ درصد قیمت کارخانه‌ای آن در بازار کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی حدود 130 میلیون دلار. 
  106 میلیون دلار برای 2 هواپیما
با این‌حال، محمد محمدی‌بخش؛ رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به شرایط پیچیده خریدهای حوزه هوانوردی در دوره تحریم توضیح داد: در راستای اجرائی‌کردن مجوز استفاده از تهاتر نفت، خرید دو فروند هواپیمای ایرباس A330 مدل سال ۲۰۱۲ و چهار موتور یدکی هواپیما در دستور کار قرار گرفت.
وی اضافه کرد: قبل از انعقاد قرارداد خرید در ارتباط با قیمت هواپیماها، پیشنهاد شد ارزیابی توسط یک شرکت مستقل انجام شود که شرکت ارزیاب نیز قیمت‌هایی بالاتر از عرف بازار ارائه داد که مورد پذیرش ایران‌ایر قرار نگرفت و در نهایت در جلسه‌ای فروشنده با کاهش قیمت موافقت کرد و قیمت هر فروند هواپیما به‌همراه دو موتور یدکی، با ۵۳ میلیون دلار تعیین و قرارداد امضا شد.
رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری با رد ادعای مطرح‌شده درباره قیمت خرید اعلام کرد: عدد منتشرشده در برخی رسانه‌ها مبنی بر پرداخت ۱۱۶ میلیون دلار برای خرید هر فروند هواپیمای ایرباس A330 از سوی ایران، صحت نداشته و از اساس کذب است و مبلغ هر هواپیما با دو موتور یدکی اضافه ۵۳ میلیون دلار بوده است.
  زیان 20 میلیون دلاری تصمیمات وزارت راه و شهرسازی
بررسی‌ها نشان می‌دهد که از ورود دو ایرباس خریداری شده به ناوگان هوائی در 9 ماه اخیر، جلوگیری و حدود ۱۲ میلیون دلار بابت هزینه‌های پارکینگ و غیره، خسارت به کشور تحمیل شده است. اگر هواپیماها بموقع وارد کشور شده بود شرکت هواپیمایی‌ هما می‌توانست حدود هشت میلیون دلار در این مدت از آنها درآمد عملیاتی کسب کند؛ یعنی در مجموع تصمیم نادرست وزیر راه و شهرسازی و ریاست فعلی سازمان هواپیمایی کشوری، بیش از ۲۰ میلیون دلار برای کشور هزینه و‌ عدم‌النفع ایجاد کرد. جای سؤال است که چرا وزارت راه و شهرسازی برای دولت این همه هزینه‌تراشی می‌کند؟