kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
سخنگوی شهرداری تهران:

دولت باید پیش‌پرداخت قرارداد چین را بپردازد

 
 
 
سخنگوی شهرداری تهران گفت: شهرداری با همراهی دولت تلاش می‌کند در بهار سال آینده آن چیزی که در قرارداد چین ذکر شده تحقق پیدا کند. دولت نیز باید برای پرداخت پیش‌پرداخت این قرارداد کمک کند. 
به گزارش کیهان، نشست هفتگی سخنگوی شهرداری تهران با خبرنگاران دیروز برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران اظهار داشت: در حوزه فنی و عمرانی شهر تهران کارهای بی‌سابقه‌ای انجام شده است و پروژه‌ها با آسیب‌شناسی انجام شده‌اند‌. اگر ما دو روز قبل کندروی جنوبی آزادگان را انجام دادیم، ضعف این محدوده بود، کندروی شمالی نیز به طول چهار کیلومتر در سال گذشته افتتاح شد تا مجموعا ۶ کیلومتر در شمال و جنوب این بزرگراه افتتاح شود.
صداقتی افزود: می‌توانستیم پروژه‌ای در بخشی تعریف کنیم که کارآمد نباشد و آن را در بوق و کَرنا کنیم اما این دو پروژه در راستای انجام کار انجام نشده، صورت گرفت. ۹۸ پروژه از این دست شناسایی شد که ۳۵ پروژه به بهره‌برداری رسیده و تا پایان سال ۱۴ تقاطع و بهار سال بعد ۱۰ پروژه افتتاح می‌شود و به ۶۰ تقاطع از ۹۸ تقاطع می‌رسیم.
 تعداد بی‌سابقه افتتاح‌های فنی و عمرانی 
وی ادامه داد: تعداد افتتاح‌های فنی و عمرانی در هیچ دوره‌ای مثل این دوره مدیریت شهری نبوده و کارهای بی‌سابقه‌ای انجام شده است. غیر از این تعداد پروژه‌ها، حدود ۲۰ روز دیگر فاز چهارم پروژه تقاطع غیرهمسطح نواب تندگویان افتتاح می‌شود که در دوره قبلی استارت خورده بود. این پروژه ۷ مرحله انحراف ترافیکی اصلی داشت. پروژه جنوب به جنوب چمران رو‌به‌روی بوستان گفت‌وگو نیز افتتاح می‌شود. همچنین مسیر حرکتی که در زیر گذر گیشا قیچی شد ترمیم می‌شود. پروژه شهید افتخاری در منطقه یک که رها شده از دوره قبلی است تکمیل می‌شود.
مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران در پایان گفت: در حوزه آسفالت نیز به یک میلیون ۴۵۰ هزار تن رسیدیم؛ البته ما به دنبال رکوردشکنی نیستیم و به دنبال حفظ این عدد در آینده هستیم.
 ترک فعل دوره گذشته شهرداری
 در ساخت و توسعه ناوگان مترو
در ادامه این نشست خبری، عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران درباره شبهاتی که در مورد قرارداد ایران و چین و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی شکل گرفته بود، اظهار داشت: قرارداد واگن‌های چینی، مسئله‌ای بین دو دولت ایران و چین است و ذیل توافق این دولت‌ها و در مسیر برقراری خط اعتباری بین ایران و چین، یکی از توافقات تأمین واگن‌های مترو کلانشهرهای ایران بود.
محمدخانی افزود: از دو هزار و ۱۰۰ واگن طبق تصمیم‌گیری‌های وزارت کشور، قرار بود ۵۰ درصد به تهران اختصاص پیدا کند. یکی از اهداف اصلی سفر اول شهردار تهران به چین پیگیری این تفاهم بود که متأسفانه در چهار سال دولت دوازدهم کاملاً کنار گذاشته شده بود و این ترک فعل است و جای سؤال دارد که چرا مورد پیگیری قرار نگرفته و رئیس شورای سابق نیز بارها از شهرداری بابت عدم پیگیری واردات این واگن‌ها انتقاد کرده بود که باید بابت عدم تحقق این توافق‌ها پاسخگو باشند؛ پیشنهاد می‌کنیم رسانه‌ها حق مردم را در این خصوص مطالبه کنند.
وی با تأکید بر انجام پیش‌پرداخت قرارداد واگن‌های چینی، ادامه داد: شهرداری بابت درکی که از شرایط دولت سیزدهم و چهاردهم داشت، ۹.۷ درصد از پیش پرداخت ۱۵ درصدی قرارداد را با کمک بانک شهر انجام داد و حدود ۵ درصد از آن همچنان باقی مانده است. 
سخنگوی شهرداری تهران گفت: به هرحال شهرداری تهران با همراهی دولت و مجموعه‌های مرتبط تلاش می‌کند که در بهار سال آینده آن چیزی که در قرارداد ذکر شده است، تحقق پیدا کند. دولت نیز باید برای پرداخت پیش‌پرداخت قرارداد چین و ورود واگن‌های مترو به شهرداری کمک کند.
گفتنی است، لطف‌الله فروزنده، معاون امور مالی و اقتصادی شهرداری تهران 9 مردادماه امسال درباره تعهد دولت برای توسعه مترو به کیهان گفته بود: «این وظیفه دولت است که حداقل 50درصد از زیرساخت توسعه مترو را تامین و در تهیه واگن‌ها به شهرداری کمک کند. البته دولت شهید رئیسی در مورد قرارداد تامین هزار و 50 واگن مترو قبول کردند که از محل فاینانس برای تهران این واگن‌ها را تامین کنند. دولت چهاردهم نیز باید طبق قانون به این وظیفه خود عمل کند.»