kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
به منظور حمایت از تولیدکنندگان انجام می‌شود

خرید تضمینی شیر خام از دامداران

خرید تضمینی شیر خام به منظور حمایت از تولیدکنندگان و با قیمت 1440 تومان از هفته آینده آغاز می‌شود.


حسین صفایی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران صبح دیروز در بازدید از شرکت تعاونی دامپروری و کشاورزی لبن، گفت: خرید تضمینی شیرخام از دامداران از ابتدای هفته آینده در جهت حمایت از تولیدکنندگان شیرخام در پنج استان کشور اجرایی می‌شود.
وی افزود: شیر خام بر اساس مصوبه دولت از تیرماه سال جاری با قیمت 1440 تومان مصوب شد ولی از آن زمان تاکنون صنایع لبنی از خرید شیر با این قیمت امتناع کرده‌اند، در نتیجه برای حمایت از تولیدکنندگان شیرخام سازمان تعاون روستایی ایران از هفته آینده طرح خرید تضمینی شیر خام را آغاز می‌کند و شیر خام با بار میکروبی کمتر از 1000 و چربی 3/2 را با قیمت 1440 تومان در استان‌های قم، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، اردبیل و تهران آغاز می‌کند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: این کار برای جمع‌آوری مازاد تولید شیر خام انجام می‌شود و بخشی از شیرخام تولیدی دامداران که توسط کارخانه‌ها جذب نمی‌شود را سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خریداری می‌کند و با قراردادی که با کارخانه‌های صنایع لبنی بسته است آن را تبدیل به پودر شیرخشک و خامه می‌کند.
صفایی ادامه داد: تولید شیر و فرآورده‌های لبنی به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی که تامین‌کننده پروتئین مورد نیاز آحاد جامعه است برای وزارت جهاد کشاورزی و همچنین دولت بسیار مهم است وحمایت از این صنعت جزء سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی دولت است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار داشت: در سال‌های گذشته بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به دلیل اینکه بخشی از قانون اجرا نشد و 30 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها که قرار بود به بخش تولید داده شود پرداخت نشد و در نتیجه آن با افزایش قیمت حامل‌های انرژی تولید به خصوص در کشاورزی و صنعت دام و طیور دچار آسیب شد.
وی با بیان اینکه پس از مصوبه دولت مبنی بر خرید شیر خام با قیمت 1440 تومان از تولیدکنندگان شیر خام هنوز این مصوبه اجرایی نشده است، گفت: صنایع لبنی به موجب آن به میزان 15 درصد افزایش قیمت در تولیداتشان اعمال کردند که این مسئله قیمت خرید شیر خام را افزایش نداد.
صفایی ادامه داد: هم‌اکنون متوسط قیمت خرید شیر خام از دامداران 1177 تومان است که این رقم مورد قبول دامداران و وزارت جهاد کشاورزی نیست.
وی افزود: با اجرای خرید تضمینی شیر پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت خرید شیر به 1320 تومان افزایش یابد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته 550 هزار تن فرآورده‌های لبنی صادر شده است و بازار خیلی خوبی در کشورهای پیرامون ما برای صادرات لبنیات وجود دارد.