kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۵۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶

سایه پیامبر اعظم(ص) بر سر شهدا و مجاهدان اسلام

 

کامران پورعباس
لشکر پرافتخار و همیشه پیروزِ محمّد رسول‌الله(ص)
در شب عید مبعث، تیپ ۲۷ محمّد رسول‌الله(ص)، به نام نامی حضرت ختمی مرتبت(ص)، با فرماندهی سردار سرافراز و مجاهد اسطوره‌ای حاج احمد متوسلیان در ۱۷ بهمن ۱۳۶۰ شکل گرفت و چند سال بعد به لشکر تبدیل شد و در سال ۸۷ توسعه پیدا کرد و سپاه حضرت محمّد رسول‌الله(ص) شکل گرفت. این تیپ و لشکر در دوران دفاع مقدس، از زمان تشکیل تا پایان جنگ در تمام عملیات‌ها حضور داشت. فرماندهان آن به همراه نیرو‌هایشان همیشه در خط مقدم حضور داشتند؛ به همین دلیل آمار شهدای فرمانده و جانشینانشان بی‌نظیر است. 
تیپ و لشکر پرافتخار و همیشه پیروز محمّد رسول‌الله(ص) در طول هشت سال دفاع ‌مقدس در عملیات‌های متعدد و بزرگ و عاشورایی نقش اساسی و محوری داشت و بیش از یکصد و هشتاد فرمانده و جانشین و هزاران نیروی سپاهی و بسیجی تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرد. بیشترین آمار فرماندهان شهید را با نه فرمانده شهید داشته است که در دفاع مقدس و پس از آن به شهادت رسیده‌اند.
برخی شهدای شاخصِ سپاه محمّد رسول‌الله(ص) که در جنگ تحمیلی و بعد از آن به شهادت رسیده‌اند، عبارتند از شهیدان: محمّد ابراهیم همت، عباس کریمی، رضا دستواره، علی اکبر حاجی‌پور، محمود شهبازی، مجید پازوکی، رضا چراغی، سعید مهتدی، احمد سوداگر، حسین همدانی، رضا فرزانه، حسین اسداللهی، احمدعلی نیّری، سید احمد پلارک، علی حیدری، حسین قجه‌ای، محسن آقاخانی، امیر حاج امینی، اکبر زجاجی، علی محمودوند، مهدی خندان، سید محمد شکری، محسن وزوایی، رضا گودینی، غلامحسین گودینی، عباس محمّد ورامینی، علیرضا ناهیدی، سید یوسف کابلی، محمّدرضا کارور، احمد دیندار، سید مهدی لاجوردی، ناصر کاملي، سید رحمت‌الله میرتقی و علیرضا نوری.
این مجموعه، بعد از جنگ نیز منشأ خدمات و اثرات گسترده و ارزشمندی بوده است. 
به عنوان نمونه خدمات سپاه محمد رسول‌الله(ص) در سال 1398 را ذکر می‌کنیم.
عملیات‌هایی که با ذکر پیامبر مزین شدند
با توجه به اطلاعاتی که در دسترس قرار دارد، از ذکر مبارک پیامبر در 12 رمز عملیات در دوران دفاع مقدس بهره گرفته شده است:عملیات‌های؛ خیبر با رمز «یا رسول‌الله(ص)»، قدس1 با رمز «یا محمّد رسول‌الله(ص)»، قدس2 با رمز «یا محمّد رسول‌الله(ص)»، قدس4 با رمز «یا محمّد رسول‌الله(ص) الله اکبر»، کربلای4 با رمز «یا محمّد(ص)»، فتح8 با رمز «یا رسول‌الله(ص)»، فتح9 با رمز «یا رسول‌الله(ص)»، ظفر3 با رمز «یا رسول‌الله(ص)»، ظفر4 با رمز «یا رسول‌الله(ص)»، نصر8 با رمز «یا محمّد بن عبدالله ادرکنی»، ظفر7 با رمز «یا محمّد رسول‌الله(ص)»، والفجر10 با رمز «یا رسول‌الله(ص)».
عملیات خیبر در 3 اسفند ۱۳۶۲ در منطقه هور در جزایر مجنون آغاز شد که اولین عملیات آبی خاکی رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس بود. دستاوردهای ایران در عملیات خیبر این بود که بیش از ۲۳ یگان دشمن به طور متوسط از بیست درصد تا صد درصد منهدم شدند، پانزده هزار نفر از نیرو‌های دشمن زخمی و کشته شدند، ۱۵۰ دستگاه‌تانک و نفربر و دویست دستگاه خودرو دشمن منهدم شدند، ۱۱۴۰ نفر از نیرو‌های دشمن اسیر شدند و در مجموع ۱۱۸۰ کیلومتر از زمین‌های منطقه آزاد گردیدند.
عملیات کربلای4 در 3/10/65 انجام شد. در این عملیات رزمندگان اسلام با جلوداری غواصان قهرمان و دریادل به صف صدامیان زدند و نیروهای ایرانی برای نخستین‌بار با گذشت از دژهای محکم آبی دشمن وارد خشکی‌های کشور عراق شدند و خسارت‌های سنگینی را به دشمن تحمیل کردند. البته اطلاعات این عملیات توسط آمریکا و منافقان در اختیار عراق قرار گرفت و عملیات به هدف نهائی خود که تهدید شهر بصره بود نرسید اما اهمیت جزایر تصرف شدۀ کربلای۴ در عملیات کربلای۵ مشخص شد، چرا که رزمندگان ایرانی چند هفته بعد عملیات کربلای۵ را در همان منطقه آغاز کردند و به پیروزی رسیدند. 
در جریان عملیات کربلای4 که طرح آن توسط آواکس‌های آمریکایی لو رفته بود، بعثی‌ها تعدادی از غواصان دریادل ما را در آب به شهادت رساندند. تعداد دیگری از غواصان قهرمان ایران در حالی که بیشتر آن‌ها مجروح بودند، جلوتر از خط مقدم به اسارت دشمن درآمدند. بعثی‌ها، شهدا را بعد از شکنجه و اذیت و آزار، کیلومترها پیاده می‌برند و در گودالهایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، زنده زنده و با لبان تشنه دفن می‌کنند. برخی شهدا با دستها و پاهای بسته شده در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند. پیکر این شهدای غواص بعد از 29 سال در عراق کشف شدند. خبر بازگشت 175 شهید غواصی که در سال 1394 تفحص و کشف شدند، جهان را به لرزه درآورد و در ایران موج کم‌نظیر و حیرت‌انگیزی ایجاد کرد و مظلومیت شهدای 8 سال دفاع مقدس را بیش از پیش فریاد زد. ۲۶ خرداد ۱۳۹۴، تشییع باشکوه و تاریخی پیکر 270 شهید گمنام که 175 نفر آنها شهدای غواص بودند، در تهران با حضور فوق‌العاده گسترده و پرشور مردم و مسئولان برگزار گردید.
عملیات ظفر4 در 28 آبان 1366 انجام شد که در آن نیروهای ایرانی به مقر لشکر 119 پیاده ارتش عراق مستقر در شهر دهوک حمله برده و ضمن انهدام آن، موفق به تخریب تأسیسات انتقال برق سد این شهر به میزان 60 درصد و مرکز پست و تلگراف، پمپ بنزین، مقر پلیس و مخابرات به میزان 40 درصد شدند.
عملیات نصر8 در بامداد 29/8/1366 آغاز شد و یگانهای عملیاتی به طور هماهنگ و همزمان به مواضع دشمن یورش بردند و پس از یک ساعت موفق شدند قلل 1424، 1426 (قله اول)، 1418 (قله دوم) و 1391 (قله سوم) و قرارگاه تاکتیکی تیپ 39 را تصرف کنند. از ساعت 5 صبح، دشمن با به کارگیری عناصر باقی‌مانده از تیپ 39 پاتک کرده و توانست یکی از یگان‌های خودی را حدود 300 متر عقب براند. علاوه ‌بر 12 عملیات مذکور، عملیات «محمّد رسول‌الله» با رمز و ذکر «لا اله الا الله، محمّد رسول‌الله» در دی‌ماه 1360 به اجرا درآمد و با موفقیت پایان یافت. از شهدای این عملیات می‌توان محمد عبدی فرمانده دومین گردان ادغامی سپاه مریوان و معاونش علی را نام برد. 
انسداد دالان‌های ورودی عناصر ضدانقلاب، پاک‌سازی و تأمین امنیت شهرهای مرزی در منطقه اورامانات، آزادسازی پاسگاه و شهرک طُوِیله، ارتفاعات مَلگاه، پشغله و ارتفاع سمت چپ پاسگاه مرزی عراق از نتایج عملیات بود. انهدام کامل پایگاه‌های ارتش عراق در اطراف طُوِیله، کشته و زخمی شدن بیش از هزار نفر و اسارت 191 نفر از دیگر دستاوردهای عملیات بود. ده عراده توپ، پنجاه دستگاه انواع خودرو و چهار دستگاه‌تانک و نفربر عراق نیز منهدم شدند. از ویژگیهای عملیات، آموزش فرماندهان، کسب تجربه و کادرسازی در سال‌های بعد بود. احمد متوسلیان و شهید محمدابراهیم همت که فرماندهان اصلی عملیات بودند، بعدها به فرماندهی لشکر محمّد رسول‌الله(ص) رسیدند.
تیپ نبویون، تجلی ویژۀ وحدت شیعه و سنی
تیپ نبویون در پاییز سال 1394 با پیگیری‌ها و حمایت‌های سردار بزرگ و پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی از میان شیرمردان بلوچ تشکیل گردید و به سوریه اعزام گردید و پیروزی‌ها و افتخارآفرینی‌های عظیمی با تقدیم شهدا و جانبازان قهرمان و سرافرازی رقم زد. 
تیپ نبویون تجلی اعلا و ویژۀ وحدت شیعه و سنی آن هم در عرصه حساس و سرنوشت سازِ جهاد و ایثار و شهادت و دفاع از حرم آل الله و پاسداری از اسلام 
است. 
تیپ نبویون زیباترین و نورانی‌ترین و افتخارآفرین‌ترین جلوۀ وحدت شیعه و سنی را به نمایش گذاشت و با فرماندهی حاج قاسم سلیمانی برگ درخشانی در تاریخ ایران ثبت کرد. 
اعزام اول تیپ نبویون در پاییز 1394 و دور دوم اعزام مدافعان حرمِ نبویون در سال ۱۳۹۶ صورت گرفت. در اعزام نخست، حضور تیپ نبویون در عملیات محرم و نصر۱ رقم‌زننده صحنه‌‌های رشادت و ایثارِ رزمندگان اهل سنت و شیعه بلوچ در سوریه بود و به زودی آوازه شجاعت این رزمندگان در جبهه مقاومت پیچید و تحسین همگان را در پی داشت. در دور دوم اعزام، عملیات در منطقه تدمر سوریه صورت گرفت که باز هم حضور این رزمندگان موفقیتهای پی‌در‌پی را برای جبهه مقاومت به همراه داشت.
حاصل حضور تیپ سرافرازِ نبویون در جبهه مقاومت در سوریه، کسب پیروزی‌هایی تأثیرگذار در برابر دشمنان تکفیری بود و این پیروزی‌ها مرهون خون شهدای عزیزی از خطه بلوچستان بود که بی‌توجه به خط‌کشی‌ها و دسته‌بندی‌های مرسوم از ساحت مقدس اسلام و اهل‌بیت عصمت و طهارت دفاع کردند.
اسامی برخی شهدای تیپ نبویون چنین است:شهیدان عمر ملازهی، سلمان برجسته، سید محسن سجادی، نظرمحمد بامری، عبدالحمید سالاری، مراد عبداللهی، اصغر بامری و پرویز بامری‌پور.
عملیات وعده صادق
سیزدهم فروردین ۱۴۰۳، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با موشک‌های هدایت‌شونده ساختمان کنسولگری ایران در دمشق را هدف قرار دادند که در این حمله تروریستی چند نفر از فرماندهان ارشد سپاه قدس و مستشاران ایرانی به شهادت رسیدند. 
سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از افسران همراه آنان به نام‌های حسین امان‌اللهی، سید مهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و سید علی صالحی روزبهانی در این حمله به شهادت رسیدند. در پی این جنایت، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دستور مجازات پشیمان‌کننده صادر 
کردند.
تنبیه رژیم صهیونیستی در شامگاه ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ تا نخستین ساعات بامداد 26 فروردین در عملیاتی فوق‌العاده بی‌نظیر و پیچیده و رعدآسا با نام «وعده صادق» و با رمز مقدس «یا رسول‌الله(ص)» انجام شد. 
دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی سایر نیرو‌های این نهاد انقلابی و مردمی، طی عملیات وعده صادق با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمینهای اشغالی با صد‌ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند.
این عملیات با مصوبه شورای عالی امنیت ملی و زیر نظر ستاد کل نیرو‌های مسلح و با حمایت و همراهی غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح انجام پذیرفت.
جان برکفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از توانمندیهای راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش تروریستی صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی حمله و آنها را با موفقیت مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.
عبور پهپادها و موشک‌های ایران از سامانه‌های دفاعی متعدد متحدان غربی اسرائیل در منطقه و عبور از سامانه‌های دفاعی چند لایه خود رژیم صهیونیستی، از دستاوردهای مهم عملیات وعده صادق بود. 
در مقابله با عملیات وعده صادق، آمریکا و فرانسه و کشورهای غربی همه امکانات خود را به میدان آوردند و بعضی از کشورهای خودفروخته منطقه نیز به میدان آمدند و بیش از ۱۰ کشور تمام امکانات علمی، فنی و فناوری خود را به میدان آوردند تا کار بچه‌های ما را خنثی کنند، اما نتوانستند.
عملیات وعده صادق روی دو نقطه مهم نظامی در شمال و مرکز رژیم صهیونیستی تمرکز داشت. حمله به پایگاه جمع‌آوری و هدایت اطلاعات در منطقه جبل‌الشیخ واقع در ۱۵ کیلومتری بلندیهای جولان اشغالی و حمله به پایگاه بزرگ نیروی هوائی موسوم به پایگاه هوائی نواتیم واقع در حدفاصل جنوب کرانه باختری و شمال دیمونا صورت گرفت و این دو پایگاه منهدم شده و فعالیت آنها متوقف شد. این دو پایگاه در حمله به کنسولگری ایران در دمشق نقش اساسی داشته‌اند.
حمله ایران به مهم‌ترین پایگاه نیروی هوائی رژیم اشغالگر قدس در شمال پایگاه اتمی دیمونا و انهدام آن به این معنا بود که ایران قدرت تخریب تمام توانایی‌های اطلاعاتی و عملیاتی رژیم که دو پایه اصلی قدرت آن به حساب می‌آیند، را دارد و این روند موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی را تهدید می‌کند.
عملیات وعده صادق دروازه‌های جهنم را به روی صهیونیست‌های خونخوار و جنایتکار و تروریست و کودک‌کش گشود و روند افول و سقوط و در سراشیبیِ نابودی قرار گرفتنِ رژیم اشغالگر قدس را سرعت خارق‌العاده‌ای بخشید و زلزله‌ای در جهان برپا کرد که دوستان را امیدوار و ستایشگر و افتخارکننده و دشمنان را مات و مبهوت و ترسان و اعترافگر کرد. 
بلافاصله بعد از این عملیات، حجم فوق‌العاده گسترده و انبوهی از اعترافات، اظهارنظرها، احساس افتخارها و تأییداتِ دوست و دشمن و حتی دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی در سرتاسر جهان در بیانِ عظمت و پیروزمندی و بی‌نظیر بودنِ این عملیات تاریخی و غرورآفرین و پشیمان‌کننده و اقتدارِ خیره کنندۀ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نقش آرمان‌های ولایت فقیه و هدایت‌های بی‌نظیرِ رهبر اقتدار آفرین محور مقاومت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تحقق این عملیات و سیلی خوردن صهیونیست‌ها و حامیان و پشتیبانان‌شان و شتابان شدنِ روند محو غده سرطانی اسرائیل در سراسر جهان منتشر گردید.
نام پیامبر اکرم(ص) محو شدنی نیست
همزمان با ایام میلاد با سعادت پیامبر رحمت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) در آبان ماه 1399، پیکر مطهر یک شهید در منطقه چنگوله شهر مهران کشف شد.  در این روز، اعضای کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در جریان عملیات تفحص در منطقه غرب کشور به پیکر شهیدی برخورد کردند که دفترچه همراه این شهید توجهات را به خود جلب کرد. در این دفترچه یادداشت که تمامی برگه‌های آن از بین رفته بود، تنها یک صفحه باقی مانده بود که روی آن عبارت مبارک «پیامبر اکرم(ص)» درج شده بود.
زمانی که این اتفاق افتاد، این تحلیل بر سر زبان‌ها افتاد که: این موضوع، پیامی برای همه آزادگان جهان داشت مبنی بر این که نام پیامبر اکرم(ص) محو شدنی نیست. 
عنایت پیامبر اسلام(ص) به شهید حاجی خداکرم
سردار سید جواد حاجی‌خداکرم در ۱۱ آذر ۱۳۳۴ در یکی از محله‌های جنوب تهران در یک خانواده مذهبی دیده به جهان گشود. از همان کودکی به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) عشق می‌ورزید و یکی از بنیانگذاران هیئت محبان الهادی(ع) بود. در دوران جوانی مبارزات سیاسی خود را علیه رژیم پهلوی شروع کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته‌های مساجد علی‌ابن ابی‌طالب(ع) و ابوالفضل(ع) در ۱۷ شهریور را تشکیل داد و با شروع توطئه در کردستان از سوی عوامل استکبار به کردستان رفت و در مبارزه با ضدانقلاب در کنار شهید دکتر مصطفی چمران و شهید قرنی حماسه‌ها خلق کرد.
با شروع جنگ تحمیلی در حالی که سید جواد در بیمارستان قلب بستری بود، متوجه شد که برادرش سید ابراهیم از برادران کمیته و محله، گردانی را به نام میثم تشکیل داده و می‌خواهند به جبهه بروند. شبانه از بیمارستان بیرون آمد و همراه آنها به جبهه رفت و در یک عملیات بزرگ همراه با شهید چمران در جنگ‌های نامنظم به دشمن حمله کرده و بعثی‌های داخل شهر خرمشهر را تا مرز شلمچه به عقب می‌رانند که در این عملیات، سید ابراهیم شهید می‌شود. سید جواد پیکر برادر شهیدش را به دوش می‌کشد و به تهران می‌آورد و بعد از به خاکسپاری به جبهه برمی‌گردد و فرماندهی گردان میثم را بر عهده می‌گیرد و چون شهید سید ابراهیم حاجی‌خداکرم اولین شهید جنگ در محله ۱۷ شهریور بود، تعداد زیادی از جوان‌های محل به همراه حاج جواد به جبهه رفتند.
بعد از جنگ تحمیلی، سردار حاجی خداکرم مسئولیت‌های مهمی را عهده‌دار می‌گردد که از جمله آنها می‌توان به فرمانده نیروی انتظامی کرج و قم و جانشین ناحیه سیستان و بلوچستان اشاره کرد و سرانجام در سال 1375 فرمانده ناحیه انتظامی استان سیستان و بلوچستان می‌گردد. سردار شهید سید جواد حاجی‌خداکرم به لحاظ اینکه خود برادر شهید بود، بسیار به شهدا علاقه‌مند بود و تمام مقام و درجه خود را مدیون خون شهدا می‌دانست و هرگاه به مزار شهدا می‌رفت به دیگران توصیه می‌کرد که روی قبور شهدا پا نگذارند و به مناسبت‌های مختلف تعدادی از برادران بسیج محل را سازماندهی می‌کرد تا به خانواده شهدا سرکشی و از آنها دلجویی کنند. چنانچه خانواده شهیدی مشکل داشت، شخصاً به رفع مشکل آنها می‌پرداخت و همیشه در سخنرانی‌های خود می‌گفت: چنانچه کسی دل خانواده شهدا را شاد کند، پیامبر اسلام(ص) را شاد کرده است. زمانی لباس، مقام و خدمت ما ارزشمند است که در خدمت خانواده شهدا و مردم حزب‌الله باشیم در غیر این‌صورت لباس، درجه مقام به اندازه یک ارزن هم ارزش ندارد و زمانی مادرکار‌ها پیروز می‌شویم که مردم در کنار ما باشند.
یک هفته قبل از شهادت، جهت شرکت در سمیناری به تهران آمد و با وجود خستگی ناشی از جلسه، به تمام فامیل و بچه‌ها و بسیج محل سرکشی کرد و از آنها حلالیت خواست.
به یکی از دوستانش گفته بود که من خواب پدر و برادر شهیدم را دیده‌ام و آنها می‌گفتند جای ما خیلی خوب است و شما نیز به زودی پیش ما می‌آیید و با صراحت به دوستش می‌گوید که من شهید می‌شوم و وقتی می‌خواست برود پا‌های مادر خود را بوسید و حلالیت خواست و وقتی به زاهدان رسید، دخترش خواب شهادت وی را دیده بود و برایش تعریف می‌کند و شهید حاجی‌خداکرم می‌گوید، مبارک است و خود نیز خواب می‌بیند و برای همسرش تعریف می‌کند که پیامبر اسلام(ص) پیشانی مرا بوسیدند و یک هفته بعد به شهادت می‌رسد.
ماجرای شهادت نیز به این صورت بوده است که سردار حاجی‌خداکرم در ملاقا‌ت‌های مردمی اطلاعات خوبی را به‌دست می‌آورد. یکی از این خبر‌ها این بودکه از منطقه‌ای به نام شیلر در شهرستان زابل، افراد قاچاقچی و اشرار عبور می‌کنند. سردار سید جواد حاجی‌خداکرم در 25 آبان 1376 شخصاً در آن محل حضور یافته و مشاهده می‌کند که کانال‌هایی که احداث شده تا اشرار نتوانند عبور کنند، پر شده و از این منطقه عبور می‌کنند؛ لذا خود در منطقه باقی می‌ماند تا این محل پاکسازی شود و اشرار نتوانند از این کانال عبور کنند. کار به طول می‌انجامد و هوا تاریک می‌شود که در برگشت به شهرستان زابل با یک گروه از اشرار برخورد کرده و از ناحیه چشم چپ مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و بلافاصله به شهادت می‌رسد.
وعده شفاعتِ پیامبر به شهید کاکاویسی
پیامبر اعظم به شهدای بسیاری عنایت داشته. یک نمونه را مرور می‌کنیم:
شهید محمد کاکاویسی سوم شهریور 1333 در روستای مرزی خازنک از عشیره تایجوزی ازگله به دنیا آمد. 
از همان اوایل کودکی به کارهای کشاورزی و دامداری همراه پدر پرداخت و به همراه دو برادر دیگر خود به عضویت بسیج درآمد.
شهید کاکاویسی 6 روز قبل از شهادت اظهار داشت که پیامبر اکرم(ص) در خواب به او وعده شفاعت داده است. 
سرانجام 27 تیر 1367 در روستای دنگی ثلاث باباجانی با کمین گروهک‌های ضدانقلاب مواجه شد و در درگیری با آنها به درجه رفیع شهادت نایل آمد.